Full version: Upphöjda rabatter
Sagosessa
Har säkert frågat förut, men minnet är som för många; kort men gott laugh.gif

Funderar på att göra upphöjda rabatter till våren/sommaren, men eftersom jag är helt ny inom detta område undrar jag såklart hur man gör.
Hur höga gör man? Så höga som rötterna kräver? Eller letar sig rötterna ner självmant till jorden under rabatten? huh.gif
Och: hur sjutton gör man med kanterna så att jorden inte faller ur? Torvblock? Sten? Tegel? Trä? Hur gör ni som har upphöjda rabatter? ohmy.gif rolleyes.gif

Tack på förhand för säkert hundrade gången wub.gif
kerstin z5-6

Sten

Säckvävsormar och trä

betongbyttor

Djupet avgör du -rötterna hittar ner om det handlar om tex buskar och rosor-Små perenner har mindre rotsystem

Upphöjt läge gör att tjälen går ur tidigare och ger bättre odlingsförhållanden -särskilt i tung lerjord -som är fuktighetshållande o näringsrik -dock ..
Helen i Piteå Zon 5
Jag bygger kanterna av torvblock, stora stenar, trädgrenar/rötter, ja, lite av varje, tycker att kanterna blir mer 'levande' då. Höjden bestämmer du själv, rötterna söker sig ner själv, det är bara träd jag hjälper genom att gräva en ordentlig grop fylld med ordentlig jord i. Grästorverna vänder jag på, sedan lägger jag över tidningar och till sist fyller på med jord. Jag har även stora stenar i mina rabatter, det är väl bara fantasin som sätter begränsningarna. rolleyes.gif / Helen
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif
Sagosessa
Tack för snabba svar! wub.gif
Och för den kreativa friheten som ligger och väntar. Kul! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ullet
Intressant, här fick jag lite inspiration, gamla trädstammar har jag funderat länge på. Vet ngn om man får ta en stenmur som ligger på ens tomt o förflytta den till en annan tomt? *hoppas ngn m kontakt m antikvarier kan svara* smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon