klåpare
Hej!

Är ny här. Har fått en del bra idéer redan!! smile.gif

Planerar för balkonen redan nu. Tänker bla ha blomsterböna mot en vägg. Har funderat en del att ha ett fristående klätterstöd eftersom jag inte är säker på att kunna fästa/borra i själva väggen.

Kan det här fungera?
Tomatspiral

mvh
Åsa, mälardalen zon 2
Den ser lite svag ut den där spiralen både tomat och blomsterböna blir ganska tunga växter så frågan är om de verkligen klarar av att hålla sig upprätta.

(Tänk på att blomsterböna är en av få bönor som måste pollineras för att det ska bli några baljor så bor du högt upp kan du få hjälpa till ifall det inte finns några insekter där. Och strimlade blomsterbönsbaljor är jättegoda, jag brukar ta baljorna innan fröerna sväller och fräsa upp dem med vitlök salt och peppar i en stekpanna.)
Susanna
Jag har tomatspiraler till mina tomatplantor, men Åsa har rätt i det hon skriver. De funkar bra i början på säsongen, men när plantorna blir fulla av tomater så orkar inte spiralerna stå upprätt längre. Ändå har jag kört ner dem 40 cm i jorden. Fast det kanske hänger ihop med jordtyp. I somras satte jag dem 3 och 3 ihop (som en pyramid ungefär). Då funkade dom bra och det blev också mycket snyggare.
klåpare
Tack så mycket för tipsen!
Thea
....och glöm inte att hålla efter bönorna lite, jag hade blomsterböna förra sommaren som skulle klättra lite snyggt upp efter en båge, jo tjena, efter en veckas semester hade de gjort revolution och snirklat in sig i balkongräcket - liksom efter golvet. Helt galna! Men mycket vackra! Måste bara tillägga att jag bor på 6:e vån och fick jättemånga stora baljor, utan att pollinera själv, det var fullt med humlor hela hösten. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon