Full version: Louis Bugnet
Maria zon 6
Förra sommaren (ja, tänk att det skulle ta så många år!) upptäckte jag den stora förtjusningen med ROSOR wub.gif !!!

I år vill jag ha en vacker Louis Bugnet men för att kunna placera den så den kommer helt till sin rätt behöver jag veta några saker om den:

- Hur hög blir den (ca) här i zon 6 och hur vid?

- Är den snabbväxande eller hur många år tar det innan den når fullhöjd?

- Hur många plantor behöver jag sätta samman för att få en rejäl buske och hur långt emellan dem bör det vara?

Tar tacksamt emot alla era erfarenheter av Louis Bugnet, jag kan knappt bärga mig till det blir sommar!
kerstin z5-6
Sedan jag upptäckte dessa rosor blev inget sig likt -och ekonomin sämre och sämre -Nu är jag i det stadiet att jag helt enkelt omöjligtvis kan motstå någon som helst ny sort av dessa rosor.
Jag måste ha alla,- jag inte har förut.
Dessvärre verkar det också som om intresset ökar, på samma sätt som de en gång gjorde med perennerna
-Jag kan inte bara köpa EN av varje sort utan vill helst ha 5 eller fler LOL... varning varning ...

Louis Bugnet -en man med rosor på kind, välparfymerad med vågor i håret ,
Remonterar här från slutet juni till frost, mycket rugosablod med tydliga spår av det i bladverket
Z6-7
Klarar att vistas ute som stamros, förutsatt att den är helstammad och inte har en ymp-som krona.
Har dock inte testat annat än o-ympat ute-än..
Knoppstadiet är bland det ljuvligste man kan se med lilaröda kanter på knoppen som dock helt förvinner-när rosen slår ut är den kritvit
Med Berberis Rosy glow och Liljan "Mona Lisa" blir den här rosen ett riktigt "pratobjekt " i trädgården .
Frisk, tex svartfläcksfri, ständigblommande och doftande -vad kan man mer begära av en Prins smile.gif
En ros blir lätt en 1x1meters buske ev mer realtivt snabbt

knopp

Fler kanadensare i mitt album Kanadensiska rosor smile.gif
ploorp
K
Betty
Ja tyvärr är det nog så med dessa kanadensare - man får helt enkelt inte nog av dem när man väl har "fått smaka lite" wub.gif Jag började lite försiktigt med en Therese Bugnet för två år sedan... förra året blev det visst nio kanadensare och ett par kordes- och ett par blanda-rosor + att jag la in en förhandsbeställning på ett par kanadensare till den här våren. Jag har skickat in en beställning på tre till här om dan och hur det ska sluta har jag ingen aning om med tanke på att jag bara har ett par hundra kvadrat stor radhustomt att plantera dem på. Och där ska ju även alla mina små träd och flera hundra perenner samsas om utrymmet... wacko.gif rolleyes.gif laugh.gif Och om några månader går jag med flämtande tunga och dräglande mun på Björsby handelsträdgård och kvider "Vill haaaaa!!!" vid varenda kanadick som jag ännu inte har ett exemplar av i min lilla lilla trädgård... wub.gif rolleyes.gif
LindaLunda
Kerstin... skulle ha frågat så många gånger... vart har du hittat din stammade LB??? Har du gjort den själv eller är den köpt ?
SKulle så gärna vilja ha en sådan som inte är inympad på stammen för jag orkar inte med att sköta om en sådan med täckning eller nergrävning och dyl.
Linda
Ewa smålänska höglandet
Säger som Kerstin, knoppstadiet är ljuvligt, min LB på stam är ympad, köpte förra våren och den står nu i växthuset, får se hur det blir med den smile.gif

kerstin z5-6
Specialbeställt via plantskola smile.gif dyr men bra smile.gif
Maria zon 6
Åhhhhh, jag blir helt hänförd - vilka bilder!

Jag kände förra sommaren när mina första små buskrosor blommade att här är det enorm risk för att utveckla kraftigt beroende! Men äsch, det finns värre saker att vara beroende av!

Storleken på LB kommer funka bra där jag tänkt plantera den så till sommaren blir det LouisBugnet och säkert några fler kanadicker. Så vackra!!!

Blev ju jättenyfiken på din uppstammade LB, Kerstin. Ska kolla med min lokala htg. vad dom kan ordna fram...!
kerstin z5-6
Om ni väntar till i vår så har jag besked om den ympade stamvarianten -kostar 5-600 kr -jag har ju ett sådant ex ute nu med smile.gif
Sen rek jag William Baffin till dej Maria smile.gif Tåligare vackrare och tuffare ros för man leta efter -tål -35 utan skydd och har blanka blad .. remoterar försommar till frost
Kajsa

William Baffin tredje sommaren

Louis Bugnet, hade min nergrävd i rabatten med Katharina Zeimet under, men den satt djupt fast i rabatten i nov, svårt få upp rötterna. Så det blir nog kruka i år.
Finns på Horto Green i Skåne, kom hem till dörren på lastbil, och inte var det dyrt. www.hortogreen.com Men den är ympad, garaget i vinter.
Ewa smålänska höglandet
Köpte min på samma ställe som Kajsa

ASAH
Vill bara ge mina komplimanger till Kajsas underbara trädgård! Roligt också med lite "trädgårdsbilder" och inte bara förstoringar av div. blommor. Att se kompositioner o dyl är oerhört inspirerande. Önskar att fler med vackra trädgårdar la in sådana foton i sina album.
Kajsa
Jag bugar och rodnar wub.gif
Ser att du är ny här, vad har du för favoriter i trädgården ?
ASAH
Har väl ingen direkt enskild favorit utan en viss förkärlek för mormors-växter i största allmänhet.
Har nu hållit på i fem år i min nuvarande trädgård och hunnit prova och förkasta en hel del. Det tokiga är att allt jag bytt ut har jag satt i en slänt på baksidan och den är nu den vackraste rabatten av dem alla....
Vi åker bort i juli varje år så jag skall i år byta ut de växter jag aldrig får se blomma i alla fall. Tror att det blir många lupiner i år då jag tycker de snabbt fyller bra och har långvarig blomning samt fint bladverk. Håller sig fina upp till tre säsonger sedan får man byta ut dem. De har lite dåligt rykte men för mig som bor i storstan känns de inte som en dikesblomma ialla fall . biggrin.gif
Mvh Åsa
Sagosessa
Ja, jag SKA i alla fall har en LB till sommaren! laugh.gif wub.gif Den rosen har allt jag vill ha hos en ros.
(Eller sleep.gif nej förresten: den saknar väl nypon?)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hur som helst: En Louis Bugnet måste det bli! Eller vaddå "en" - ett gäng lär det väl snarare bli om sanningen ska fram. wub.gif
kerstin z5-6
Klart att Lolle har nypon ! Men under säsongen nyper jag av dem -blommar gör han nog i alla fall -fast på andra grenar -, men gör man så är han översållad-nyponen får komma i september smile.gif Röda är de
Sagosessa
Tja - då är han (?) helt enkelt den ultimata rosen för mig. wub.gif

Ska bli så KUL att stifta bekantskap med LB.
AnnammA
Den finns också på min önskelista... wub.gif Och vi har ju utökat lite och skaffat en till spalje, typ armeringsjärn wub.gif Gissa om jag längtar efter planteringsdags för rosor rolleyes.gif

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon