frida
Jag ska få en odlingslott på ca 50 kvadrat! Måste säga att jag är lite tveksam vad gäller måtten, låter lite stort kanske men det var det jag fick veta av föreningen. Hur som hellst så tänkte jag höra med alla på detta forum hur jag ska komma igång. Vet ju inte riktigt i vilket skick lotten är i, troligtvis är den lite nedgången, har nog stått oanvänd ett bra tag. Tar emot alla tips länkar mm som kan vara till hjälp för mig att starta

Tack för ett trevligt forum!

Frida
kristerh
Du behöver ju inte använda hela lotten till odling, det finns ju folk som vill ha tex bord och stolar så de kan sitta där o mysa. många har ju tex en liten redskapsbod oxså.
Det jag skulle göra som nr 1 är att rensa ogräs wink.gif för om den inte använts på ett tag kan det vara så att ogräsen tagit över...
och planera vad du vill odla.
Resten kan nog de som har lotter svara på,
krister
linvik
Hej Frida!
Vad kul du ska få!

Vad är det du är intresserad av? Blommor eller grönsaker?

Om det finns en plätt över i lotten så kan du göra en upphöjd bädd där och odla nåt du tycker om i sommar. Annars ska du bara se och följa din trädgård under sommaren. Rensa rotogräs och sköta om det du har. Försök lära känna alla växter som redan finns där. Skaffa gärna en bok och fråga runt bland vänner och grannar och här. Ta gärna bilder med jämna mellanrum och notera när det blommar och när du tycker att det inte blommar. Så är det lättare att planera inför nästa säsong.

Fast... det kanske inte växer nåt där?

Lycka till!

/Linda
- som kommer att ha det omåttligt svårt att hålla fingrarna i styr, min första sommar med trädgård!
Fenja
Jag brukar få skäll för att jag gör så här, men denna tråd tar upp precis det du frågar om och det finns många bra svar som jag hoppas att du har hjälp av:Kolonilott
Du kanske har fler mer exakta frågor som behöver svar efter att ha läst denna länk, så fråga på!
Mvh
Fenja
frida
Tack för alla svar! Och för länken fenja gav!

Jag har bra koll på vad jag vill odla; sallad gurka tomat aubergine purjolök vitlök gullök rödlök luffagurka kikärtor, har säkert glömt nåt... och lite blommor som ringblommor, någon lilja som jag hittade frö till hos impecta stockros och fler blommor, listan på frön som ska köpas håller på att fyllas.

Jag har ganska bra koll på hur man odlar, har hållit till på balkongen och i mina föräldrars trädgård tidigare, men det jag undrar är väl mer hur jag ska börja anlägga själva odlingsbäddarna. Om det visar sig att det inte är så mycket igenväxt kan jag bara gräva och blanda i kompost och annat bra material och köra igång?

En liten bänk att sitta på vill jag gärna ha också

Mvh Frida

Kom på fler grejer jag vill ha! Stevia och luktärt
RibesRubusVitis
Välkommen i det gröna! Femtio kvadrat låter precis lagom – själv har jag tvåhundrafemtio och drunknar i kirskål och annat elände. I praktiken är det femhundra, dvs två lotter ihop med grannarna som alltid är bortresta.
(Det är förresten här som det planeras lågprisbutik och parkeringsplats, och då skulle bekymren vara över men sista ordet är inte sagt än.)
Om du inte vill utnyttja allt från början, kunde det vara idé att täcka resten med tidningar eller markduk med täckbark ovanpå. Vi gjorde ett misstag att fräsa upp jordärtskockorna och fick tusentals sticklingar lite varstans i miljön.
Även om lotten stått oanvänd ett tag kan det finnas gamla bärbuskar som behöver beskäras, fast det kan vara svårt att se under snön. Då kan du lämpligen sticka de avklippta kvistarna rätt ner i marken (på rätt håll), så kommer några att slå rot. Har du djup tjäle, kan du glömma det rådet.
Annars är just nu rätt tid att tigga sticklingar från vinodlare i trakten – och sådana finns i de flesta klimatzoner numera.

I övrigt gäller att inte förila sig – du har en lång härlig vårvinter att lusläsa allt på biblioteket och på den här sajten. Det finns så det räcker länge.
Fenja
Jag odlar i upphöjda bäddar, de är max 1 meter breda så att man lätt kommer åt att rensa från båda hållen utan att kliva i bäddarna. Längden bestämmer du själv. Genom att skotta upp bäddarna och ALDRIG kliva i dem så får du snabbare bättre jordvärme och lucker jord. Jag ytluckrar varje gång det regnat eller jag vattnat, även sidorna av bäddarna. Genom detta blir det i princip ogräsfritt och ytliga luckrade jorden gör att det inte torkar ut. På våren lägger jag hästgödsel och kompost överst och luckrar ner lite ytligt. Ett annat sätt att odla upphöjt är att använda pallkragar.
Vissa grödor täckodlar jag med gräsklipp, halm eller som jordgubbarna i tidningar. Täckodling gör att du behöver vattna minimalt och du slipper allt ogräs.
Gör gångarna mellan bäddarna så breda att du kan köra en gräsklippare mellan och hålla ogräset som obönhörligt växer där nere. Det ser dessutom ganska trevligt ut. Bredda gången i en halvcirkel vi kryddlandet och ställ bänken där så kan du njuta av dofterna!
Mvh
Fenja
Diana
Frida, inte tycker jag att 50kvm är mycket. När jag hade kollonilott så var den på 100kvm och jag tyckte det var lite. Men men, vi är alla olika och tur är det.

Vissa föreningar har krav att en viss del av lotten skall vara odlad och då ätbart som grönsaker, bärbuskar eller kryddor, och resten kan man använda till blommor och en liten gräsplätt för en sittplats. Där kan man ställa ett bord och stolar eller bänk, pallar vad man nu vill ha. Har man en redskapslåda för sina redskap så kan man ju sitta på den som en soffa. biggrin.gif

Jag skulle rekomendera en ordentlig genomgrävning till våren för att eventuellt få bort så mycket ogräsrötter som möjligt om det nu finns det, men har den stått orörd en tid så brukar det finnas både det ena och det andra i backen. Samtidigt får du reda på vilken sort jorden är, Stenig, sandig lerig mm...

Vad du skall odla kommer du nog snart underfull med när det är dags. Det blukar lösa sig.
frida
Det är väl bara till att vänta på att få börja så som gäller, sen ska jag gräva! Ska önska mig en spade med teleskopskaft så den passar både mig och maken i present, han kommer inte undan...fast det här med lotten är mest mitt projekt tror jag. tongue.gif Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon