Full version: Verbena problem
Bitta98
smile.gif Sitter här med två fröpåsar från T&M. Verbena Speciosa, en vit och en lila, problemet är att det är olika odlingsanvisningar på dem. Den lila ska stå mörkt tills den grott, men den vita ska stå ljust???? När jag sått verbenan förut har jag alltid haft den mörkt. Ska inte den vita också stå mörkt då det är samma sort? Någon som sått den vita? //bitta
Helen i Piteå Zon 5
Nej, jag har inte sått den vita, men jag tycker att du frösår den på samma sätt som den lila, det är ju likadan sort, tror absolut att det gror rolleyes.gif / Helen
Bitta98
Tänkte nästan det. Behövde lite moraliskt stöd maken kom in och tyckte att jag skulle gör som det stod på påsen tongue.gif så jag blev lite huh.gif //bitta
ewa zon 3
Oj! skall Verbena gro mörkt. Gäller det alla?
Har för första gången sått Verbena bonariensis från Rara Växter.
Stod inget om det på påsen.

/Ewa unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (ewa zon 3 @ 25-01-2006, 10:27)

/Ewa unsure.gif

Verbena bonariensis behöver en sväng i lylen för att gro överhuvudtaget, 1-2v, sen ut i rumsvärme. Ibland får man sätta sådden en sväng till i kylen innand det gror. Jag har min frösådd av den bland alla andra, och det är inte mörkt, det behöver inte alla verbener ha. / Helen
Emser
Jag skulle nog prova med båda...så den vita i 2 krukor en som står mörkt och en som står ljust - man kan ju göra det till en tävling för att se vilken som gror först! Jag personligen tror inte att det gör någon som helst skillnad på om det är ljust eller mörkt när grodden kommer.... men det skulle ju vara kul och testa!
ewa zon 3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-01-2006, 10:35)
CITAT (ewa zon 3 @ 25-01-2006, 10:27)

/Ewa unsure.gif

Verbena bonariensis behöver en sväng i lylen för att gro överhuvudtaget, 1-2v, sen ut i rumsvärme. Ibland får man sätta sådden en sväng till i kylen innand det gror. Jag har min frösådd av den bland alla andra, och det är inte mörkt, det behöver inte alla verbener ha. / Helen

Ok tack! då kör jag på som jag tänkt med kyl och allt

/Ewa biggrin.gif
Bitta98
Okej emser jag gör ett test och så en ljus och en mörkt tongue.gif få se vad som händer //bitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon