Full version: osäker om frösådd
lobelian
Jag är ny här på forumet. ni verkar alla så duktiga och vet så mycket om blommor. mina funderingar angående frösådd är följande:
om jag har fattat det här rätt när jag har läst här på forumet så ska fröna stå varmt när de gror, ca 20 grader, och ha ljus från lysrör, ca 10-15 cm över fröerna? Stämmer det?

nästa fråga: när det bildats små plantor ska de flyttas över till krukor med näringsrik jord. De ska nu stå svalt, ca 15-18 grader, fortfarande ha lysrör över, ca 10-15 cm över plantorna? Stämmer det?

Väldigt tacksam för svar
Eva 33c
Du behöver inte lysrören innan det grott. Annars var det helt rätt uppfattat.
smile.gif smile.gif smile.gif
lobelian
CITAT (Eva 33c @ 24-01-2006, 19:42)
Du behöver inte lysrören innan det grott. Annars var det helt rätt uppfattat.
smile.gif smile.gif smile.gif

Tusen tack för ditt snabba svar Eva 33c
kerstin z5-6
små frö ska oftast sås på ytan av den fuktade såjorden , de behöver ljus-men väcks ok av dagsljus för det mesta -särskilt om man bara har ett svalt rum , rek jag det.
Flytta dem till den svalare rummet-med lysrören - omedelbart du ser lite grönt spira
Innan de tappar huvudet och blir gängliga smile.gif smile.gif
lobelian
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2006, 20:36)
små frö ska oftast sås på ytan av den fuktade såjorden , de behöver ljus-men väcks ok av dagsljus för det mesta -särskilt om man bara har ett svalt rum , rek jag det.
Flytta dem till den svalare rummet-med lysrören - omedelbart du ser lite grönt spira
Innan de tappar huvudet och blir gängliga smile.gif smile.gif

du rekomenderar alltså att om jag ska så tidigt, och särskilt om det är små frön som ska sås, så ska det vara ljust. Men till större frön behövs det inget extra ljus?
kerstin z5-6
Det går faktiskt inte riktigt att svara så generellt.
En del små är absolut ljusgroende-få sorter men de finns-gror inte om ljus saknas, men kan klara sig med "fönsterljus TILL de grott inte längre....

-Men stora frö ska ofta täckas, med lite såjord-och är därför eg inte i behov av" ljus "- förrän de grott

-då! är å andra sidan ALLA sådder i behov av xtra ljus, ända tills de kan komma ut smile.gif
lobelian
Tusen tack för era svar. tror jag har blivit lite klokare på detta med frösådd nu. det är ju en hel vetenskap! biggrin.gif
kerstin z5-6
smile.gif nädå, du har redan kläm på det -du har ju både lysrör o svalt rum:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon