Full version: Naturlig skuggning
Whiskuchi
Nu sitter det ful skuggväv i mitt växthus, och den vill jag inte ha där i år också. Så jag funderar på om det går att plantera något jämte växthuset, kanske någon sorts böna eller liknande, och leda upp den så den liksom klär in och skuggar växthuset? Åtminstone på södersidan...? Skulle bli bra mycket snyggare än den fula väven. Vad finns det för relativt högväxande bönor eller liknande? Helst något sniglar skyr också (ingen måtta på kraven tongue.gif )
RibesRubusVitis
Om skuggningen ska vara konstant, kan du väl lika gärna ha den på insidan? Och givetvis då i form av en vinranka!
Åsa
Jag planterade höga solrosor och physalis längs söderväggen på mitt växthus , nu tog det ju att tag innan de växte till sig, så jag hade ändå skuggväv , men kanske en kaprifol vore nåt, den grönskar ju ganska tidigt...ska kolla om jag har ngn bild på det./Åsa
Whiskuchi
CITAT (RibesRubusVitis @ 24-01-2006, 21:24)
Om skuggningen ska vara konstant, kan du väl lika gärna ha den på insidan? Och givetvis då i form av en vinranka!

Vore jättefint, men växthuset är inte så stort tyvärr... har planerat ha en massa annat där, så en vinranka får inte plats laugh.gif
pisanggoreng
Solrosor hade jag förra året. Tror det blir en repris i år. smile.gif
Whiskuchi
CITAT (pisanggoreng @ 28-01-2006, 16:04)
Solrosor hade jag förra året. Tror det blir en repris i år. smile.gif

Jag har köpt frön till blomsterböna, kanske både det och solrosor...? smile.gif
katah
Jag hakar på här!

Jag har växthuset mot husväggen och har en trägolv där så jag kan inte plantera vinrankan inomhus ( möjligtvis i kruka, men jag har proppfullt i växthuset i våren med plantor så egentligen vet jag inte om jag vill ha vinet där inne.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att ha vinrankor eller något annat klättrande utanför växthuset.
Jag behöver vårljuset för småplantor inne, men i slutet av maj får det gärna vara lite skugga på gång!

Om jag skulle plantera 2-3 vinrankor på söderlångsidan av växthuset och klippa de så att de får kraftiga stammar och sedan låta årskottem bli skuggan varje år.
Skulle årskotten kunna växa på växthustaket , eller skulle de vända mot solen och falla framåt istället?
Sedan kan man klippa de tillbaks till sidhöjden under viloperioden, för att de skulle blda en ny skugga till kommande åren.

Finns det något annat växt som skulle fungera som vinrankan?

Humle växer ju fort, men börjar den för tidigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon