Alexander-VG-zon3
24-01-2006, 21:13
hej
köpte en sån i da på maxi men problemet är att jag vet inget om den
så allt från tips till skötsel tare jag gärna i mot
cotoneaster är såvitt jag vet utomhusbuskar, men det kan nog bero på vilken art det är...
mvh zazu
Uppstammade Krypoxbär börjar bli rätt vanligt som krukväxt, men på MAXI?Orättvisan är stor
Alexander-VG-zon3
24-01-2006, 22:04
skulle åka in å kolla vilka hoyor dom hadde så hittade jag den plus nåt annat sen köte jag den

men typ kan jag plantera ut den då
CITAT (flaxss @ 24-01-2006, 22:04)
skulle åka in å kolla vilka hoyor dom hadde så hittade jag den plus nåt annat sen köte jag den

men typ kan jag plantera ut den då
Har inte ni snö och tjäle i backen nu? Jag skulle nog vänta ett tag, den har juh stått inne i govärmen och skulle kanske få en smärre chock om den kastades ut i kylan nu.
Alexander-VG-zon3
24-01-2006, 22:17
Den här informationen är den enda jag hittar, det verkar juh inte va´en vinterhärdig växt, men låter juh rätt spännande.
Oxbär
Spännande som krukväxt är också gammeldags krypoxbär, Cotoneaster dammeri. Oxbär finns som yviga buskar, små träd eller som krypande marktäckare, men det är främst de krypande formerna som blivit så uppskattade på senare tid. Den mest populära är ´Coral Beauty´, en lågväxande dvärgform med grenar som ligger tätt utefter marken. Plantorna står gröna året om och blommar mycket rikligt i juni, med små vita blommor. På sensommaren kommer de lysande orangeröda bären, utspridda som pärlor längs de långa grenarna.
Det allra senaste är att ha krypoxbär på stam! Upphöjda en bit upp i luften kommer deras sirligt hängande grenar verkligen till sin rätt. I en elegant kruka bildar de ett uppmärksammat växtsmycke på varje balkong, altan eller terrass. Och fägringen står sig ända tills vinterkylan gör att krukan måste packas in i ett skyddande material, eller tas in.
Alexander-VG-zon3
24-01-2006, 22:28
CITAT (flaxss @ 24-01-2006, 22:28)
Joo, du bor juh bara i zon 2, den är juh härdig till zon 3, fast det skadar aldrig att svepa in krukan till hösten sen. Men vänta med att ställa ut den och vänj den sakta med att va´ute så ska du nog se att det grejar sig. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
25-01-2006, 14:26
kristerh
25-01-2006, 14:33
Varför inte ha den kvar i krukan

men den tycker inte om att vara inomhus på vintern

tror att den vill vila, de är perfekta att göra bonsai av men till utomhusbruk då, nästa höst kan du gräva ner krukan i någon rabatt eller i sand eller grus upp till krukkanten, det gör jag med mina, fungerar utmärkt.
krister