pisanggoreng
24-01-2006, 22:09
Har fått tips om kantnepeta som liten häck i en anna tråd, och den verkar passa mig väldigt bra.
Men kan man räkna med att katterna i kvarteret lämnar dem ifred? Har själv inga katter, men
det händer ju att några av grannarnas kikar förbi...
Har ni i så fall något annat förslag? (Som ser på ett ungefär likadan ut, men som inte gillas
alltför mycket av bin... (Inte lavendel eller isop.))
Tack
JA, risken är att katterna ligger sönder den. Kan du få tag på stora uppväxta exemplar så kan det nog fungera. Mina katter har snabb och smidig avlivat mina varje år...
Buxbum är snyggt som låg häck, japansk strandmalört kan klippas hårt och bli fint med.
Mvh
Fenja
pisanggoreng
25-01-2006, 07:40
Tack- jag får hoppa över nepetan... (Hade tänkt dra upp från frö så några stora plantor var det inte tal om.)
Buxbom gillar jag inte så mycket (kyrkogårdskänsla), men strandmalörtstipset tackar jag för.
Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att ha kantnepeta, nepeta fasseni (stavning?) OCH katter; har själv två stycken. Däremot har jag hört att det kan bli problem med kattmynta, nepeta cataria!
Ingrid i Zon 2/3
25-01-2006, 21:47
Jag har frösått kantnepeta och det verkar ha gått bra, planterade ut dem på sensommaren. Några exemplar fick jag plantera flera gånger, eftersom mina katter var där och tog en tugga och fick med hela plantan, men plantorna verkade inte bry sig. Fick en planta till tomten på landet och den blev aldrig särskilt vacker eftersom katterna rullade sig i den.
Planterade ut ett trettiotal plantor med baktanken att katterna ska sprida "uppvaktningen" och att varje planta därmed ska klara sig bättre. Vi får se hur det går. Fördelen med frösådd är ju att det inte kostar särskilt mycket. 30 plantor skulle väl ha kostat närmare tusenlappen att köpa "färdiga". Att jämföra med 20 kr för frö, plus jord.
MEN om du inte vill ha bin så ska du kanske ändå fundera på nåt annat, för jag har för mig att det brukar surra rätt bra kring kantnepetan när den blommar.
Har du tänkt på åbrodd (Artemisia abrotanum)? Tror inte att den är lätt att dra upp från frö, men köp ett par plantor och ta sticklingar, det är lätt! Grågröna"dill-blad".och doften är ljuvlig... Kan klippas till en fin liten häck.
Jag har både blå och vit Kantnepeta (Nepeta faassenii resp Nepeta faassenii 'Snowflake'). Jag har dessutom katt. Både egen och frekventa besök av grannarnas.
Har aldrig fått något besök i Nepetan dock.
Kanske är som Selma skriver att det är skillnad på faassenii och cataria.
Vore ju synd om du skulle avstå i onödan. Tycker framförallt om den vita, men bägge doftar ljuvligt när jag går förbi och bara snuddar vid någon del av växten.
pisanggoreng
26-01-2006, 08:20
Tack för era kommentarer.
Valet tycks nu ha fallit på lavendel ändå (

), men någon kantnepeta ska jag nog kunna klämma in då också. De är ju snygga.
Den här diskussionen fördes nyligen på detta forum, jag tror att kontentan av diskussionen var att vissa katter gillar nepeta och andra inte. (Precis som att alla katter faktiskt inte gillar strömming.) Så antingen har du tur och din och grannarnas katt gillar inte växten eller så har du otur... /A
När min planta var ny lade sig katterna på den så den blev helt platt, men sen lämnade d den i fred. Jag har tre stora tillsmmans med lavendel och olika former av salvia. Doftmässigt - och kanske utseendemässigt - föredrar jag salvia och lavendel, som känns lite "ädlare" men blommningen på kantnepatan har varit heeelt fantastisk. Det blommade nästan tills snön kom, och var tidigt upp i våras. För insekterna är det hjärtat i min rabatt. Humlorna älskar den. Jag sitter gärna i närheten, bara för att lyssna till deras surr.
Köp kantnepata!
glömde säga, den fyller upp bra, för den har ju ett rätt yvigt växtsätt. Passar bra och bryter av lite gentemot mer kompakta växer. Kollade bland fotona, men hade inget från sena säsongen - bara direkt vid plantering. Sorry.
Maggan H
08-02-2006, 10:55
CITAT (Pesco @ 04-02-2006, 14:35)
glömde säga, den fyller upp bra, för den har ju ett rätt yvigt växtsätt. Passar bra och bryter av lite gentemot mer kompakta växer. Kollade bland fotona, men hade inget från sena säsongen - bara direkt vid plantering. Sorry.
Om det är denna nepetan ni menar kan jag bara hålla med föregående talare-otrolig växt, uppe i april och blommar oavbrutet hela sommaren! Jag brukar klippa av blommorna nån gång i juli och sen kommer an omgång blommor till!
Jag har nepeta som kantväxt. Vissa katter gillar att rulla sig i den och min förra katt älkade att äta av den....ett bra tips ar att ha mycket kattmynta på tomten - då kan de inte förstöra allt på en gång. Jag har sammanlagd en sträcka på ca 40 m med enbart kantmynta. Jag klipper ner den efter midsommar varje år (med sax - puh) och den blommar lika fint en gång till ända tills frosten tar den.
Jag glömde säga ett varningens ord - nepeta frösår sig enormt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.