Carex
Har en otroligt vacker amaryllis som jag köpt på rea efter jul. När jag köpte den var den liten halvrutten och jag tog bort allt som inte var friskt och den fick ny jord och kruka, sedan dess är den jättefin. MEN, den vill inte bilda nya rötter! Vet att löken behöver näring och tillväxtperiod nu, men jag funderar faktiskt på att låta den gå i vila eftersom det har hjälpt på andra halvruttna lökar som kommit fint sedan. Hur skulle ni göra?
Emser
Jag skulle nog låt den fortsätta sova! Kanske väcka den till påsk då de egentligen ska blomma!
Storåtjejen
Har en Amaryllis som snart slår ut sin första knopp. Har inte gett någon gödning än. Är det dags att göra det, eller ska jag vänta till efter blomning? unsure.gif
Fenja
CITAT (Storåtjejen @ 25-01-2006, 11:28)
Har en Amaryllis som snart slår ut sin första knopp. Har inte gett någon gödning än. Är det dags att göra det, eller ska jag vänta till efter blomning? unsure.gif

Du ska gödsla den efter blomning, hela perioden ända fram till vintervilan så får den kraft att blomma nästan år.
Mvh
Fenja
Storåtjejen
Tack för det Fenja rolleyes.gif Då väntar jag ett tag till wink.gif
Fenja
CITAT (Storåtjejen @ 25-01-2006, 15:31)
Tack för det Fenja rolleyes.gif Då väntar jag ett tag till wink.gif

Jag måste fråga: Vad är det för trevlig växt du har som avatar?
Mvh
Fenja
Carex
hm, tror jag formulerade mig lite fel, den blommar alltså just nu och har dessutom blad på gång, det är bara rötterna som fattas...
Richard
Klipp bort blommam och sätt den i vatten.
Håll jorden fuktigt ,inte blött
på 20°C - 25°C,till löken är stabiliserad(tillräckligt mycket roter)
borjar ger den en liten näring ,och gör det till löken befinner sig i stadium G+(nya blomman sitter i löken),sen behöver den ca. 3 månader vila period ,sluta vatna och sätt löken vid 13°C.
Storåtjejen
CITAT (Fenja @ 25-01-2006, 15:42)
CITAT (Storåtjejen @ 25-01-2006, 15:31)
Tack för det Fenja  :rolleyes:  Då väntar jag ett tag till  ;)

Jag måste fråga: Vad är det för trevlig växt du har som avatar?
Mvh
Fenja

Och nu Fenja måste jag fråga vad du menar med avatar? tongue.gif
Lady Hamilton
smile.gif Det är din signatur bild hon menar
(som du ser har jag en tecknad åsna)
Fenja
CITAT (Hamilton @ 26-01-2006, 10:43)

Precis! smile.gif
Mvh
Fenja
Storåtjejen
CITAT (Fenja @ 26-01-2006, 10:45)

Precis! smile.gif
Mvh
Fenja

Aha!!! Då förstår jag laugh.gif
Det är en Thumbergia mysorensis. Tyvärr inte egen, men skulle gärna vilja ha. wub.gif wub.gif
Fenja
CITAT (Storåtjejen @ 26-01-2006, 11:29)
CITAT (Fenja @ 26-01-2006, 10:45)

Precis! smile.gif
Mvh
Fenja

Aha!!! Då förstår jag laugh.gif
Det är en Thumbergia mysorensis. Tyvärr inte egen, men skulle gärna vilja ha. wub.gif wub.gif

Tack!! MÅSTE nog ha en sådan, den är kanonläcker!!
Mvh
Fenja
Storåtjejen
CITAT (Fenja @ 26-01-2006, 11:41)
Tack!! MÅSTE nog ha en sådan, den är kanonläcker!!
Mvh
Fenja

Om du skulle hitta någon sådan (planta eller frö) kan du kanske förmedla var den går att finna tongue.gif Skulle så gärna också vilja ha!!! wub.gif
Fenja
Verkar bara att gå att få tag på utomlands.
Mvh
Fenja
Storåtjejen
Det var osis sad.gif Jag har aldrig beställt från utlandet och jag tror inte jag kommer att göra det heller. Fast...... man vet ju aldrig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon