AndreasBlomquist
Halloj!

Funderar fram och tillbaka varje dag på om jag ska slå till och köpa ett EuroSerre Plus 6 i sommar och i så fall hurdan grund jag ska ha.

Latmasken i mig säger att jag i så fall ska göra som Karin (http://www.karinsvaxtverk.se och gjuta pelare istället för att mura upp en hel grund av Lecablock. Något i mig säger också att det är bra mycket enklare än att mura en grund. Hur pass svårt är det att mura upp en grund i Lecablock egentligen? Finns det något speciellt man ska tänka på?
Jag har ju inte tänkt att ha någon vinterodling i växthuset, endast ett övervintringshus därinne kanske. Isolering av marken kan jag ju göra i båda fallen.

En fråga till om det växthuset, har den låsbara dörrar?
Lady Hamilton
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-01-2006, 06:13)
...En fråga till om det växthuset, har den låsbara dörrar?

Enligt katalog sidan 39 (Artnr 4815) kan du tilläggs beställa cylinder lås som monteras utvändigt.

Sedan vill jag bara Grattulera till ett bra val! Om jag hade råd skulle jag köpa ett likadant.
AndreasBlomquist
Jo, jag har sett cylinderlåset och det står på internet att den bara passar till Maxi och Mural.. sad.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif Men i katalogen -visserligen 05, det har intekommit någon nyare, men i den står det -Passar Maxi, Plus och Mural
Kan du inte ringa dem?
AndreasBlomquist
Jo, det ska jag göra när det närmar sig. Jag tänkte bara ifall det var någon som hade ett sånt växthus som kunde svara på rak arm...

Jag väntar med spänning på kommande katalog från Willab. Då har de ju med en artikel om en Odlaist vet jag också!
ThomasJ
Tror att EuroSerres dörr är rätt snarlik hur Serralux dörr är. Den går i en skena på utsidan av växthuset, som en skjutdörr. Och då har jag sett att man kan borra ett litet hål i profilen på bägge sidor av dörren och sätta in ett litet hänglås. Då kan man ju inte öppna dörren om hänglåsen sitter där.. smile.gif

Ang grunden så är det inte alls svårt att mura lecablock. Jag hade aldrig gjort det innan jag gjorde våran grund till växthuset. Här finns det lite bilder. Har du inte en helt plan mark så är ju en mur helt klart att föredra.. Våran sluttar ca 20-30 cm där vi lade växthuset, så mur var nödvändigt..

Lycka till med köpet. Det är skoj att ha ett, och det var faktiskt skoj att bygga det också. smile.gif Lite bilder från bygget..

/Thomas
ThomasJ
På dessa bilder på ett EurroSerre-hus ser man lite hur dörren är upphängd. Och då skulle hänglås-varianten funka. Länk från Humla's Fotoalbum. En bild till..
/Thomas
katah
Vi bygde vårt växthus förra året och gjöt betong ner till frostfri djup.
Vi har ingen mur men ett trägolv.
jåj
Hej.
Jag har ett Euroserr plus på 40 kvm är helnöjd.

Lite att fundera över
Skall dörren vara på kort eller långsida ? Måste bestämmas före leverans ( dören skiljer lite i höjd!)
En delad dubbeldör kan låsas med ett hänglåsi handtagen.

Montering av takets glas är jobbig och tung, själv tycker jag att ettplasttak och gavelspetsar i plast skulle vara bra.

Grunden är alltid jobbig men ett så här stort fint växthus så varför snåla på grunden ?
Själv murade jag med lekrablock och putsade.

Men glöm inte vad skall allt rngnvaten ta vägen, det blir massor, förslag samma som husets utlopp.

Hälsningar
JÅJ

P.S
Det är inte svårt att mura med lekra block bara att mäta och få det rakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon