Full version: Bambu i kruka
dnordstrom
Hej,

Fick en bambukrukväxt i början på december. På lappen som följde med stod där att den skall stå i solljus och alltid har minst 3cm vatten stående. Jag ställde den i sovrumsfönstret och har vattnat så där alltid är 3cm vatten stående. Likförbannat vissnar den allteftersom, några tips på hur man får den att överleva?

Vidare undrar jag om det finns lampor till vanlig armatur som ger rätt ljus åt blommorna när man tvingas placera tex "palmväxter" långt från fönster osv.

Mycket tacksam för svar!

MVH
Daniel
Lady Hamilton
Har du inget namn på Bambun?
Det går bra att använda lågenergi-lampor.
Köp dock inte färgade"växtlampor"(onödigt dyra o tveksam kvalite)
eller glödlampor, de blir för varma.
dnordstrom
Hej,

Nej tyvärr, det står kort och gott "Bambu" på lappen. Den är köpt på IKEA om det kan vara till nån hjälp unsure.gif

OK, då ska jag fixa sånna lampor istället, tack för tipset!

MVH
Daniel
Alexander-VG-zon3
jag tror inte det är en bambu utan ja tror det är gallergräs som oftas säljs som minatyrbambu men det är ju gräs skötlse kan står inne i rummet eller norrfönster ppå sommaren så mycket ljus på vintern som är böligt gillar den .
vattan den mycket men låte den sen torks upp den gillar inte torka underlängre tid.på vintern lite torrae sen klara den rummstemp året om men gillar lite svalre å vintern smile.gif smile.gif
niklaswik
Förlåt men vad är "böligt"? laugh.gif

EDIT: Nuuuu såg jag att det skulle vara "möjligt". Trodde det var nån slags dialektal beskrivning av en sorts ljus... biggrin.gif
Emma_
Hahahaha.. måste bara skratta lite. biggrin.gif

Men du vet, nere i södra Sverige har man ganska böligt ljus om vintern. smile.gif
Alexander-VG-zon3
hahahahahha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag skriver som jag pratar men jag tror inte det finns nåt ord som det men hur fick du framm till ljus
jag har en visa som många inte förstår lite längra upp smile.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif
niklaswik
Hehe jag har märkt att du skriver i "talspråk" då och då.. wink.gif

"mycket ljus på vintern som är böligt gillar den ."

Jag fattade det som att den gillar mycket ljus som är böligt.. smile.gif

Emma_, det är jag säker på att man har, det var därför jag tolkade det så. wink.gif laugh.gif
lissa
Om detär en sån här du har så är det inte bambu, fast man kallar den så..dom säljs på IKEA antingen som den här eller fler i en mindre kruka. Den heter egentligen Dracena sanderiana...vill ha mycket ljus men indirekt..om det är den här du har så klart
laugh.gif smile.gif
Jonte_rm
Går det att få tag på sådana som inte är stympade och hur ser dom ut som vuxna i sådana fall ?

mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
om jag ska vara ärlig så tror jag mer åt gallergräs hållet för IKEA säljer dom okcså som bara heter bambu smile.gif :)latinks Pogonatherum paniceum smile.gif smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (niklaswik @ 25-01-2006, 18:17)
Hehe jag har märkt att du skriver i "talspråk" då och då.. wink.gif

"mycket ljus på vintern som är böligt gillar den ."

Jag fattade det som att den gillar mycket ljus som är böligt.. smile.gif

Emma_, det är jag säker på att man har, det var därför jag tolkade det så. wink.gif laugh.gif

haahhaha biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
lissa
Ja flaxss. du kanske har rätt..jag trodde att det var den jag har på fotot eftersom den också säljs på ikea,som bambu.... och att det stod på lappen att den skulle ha minst 3cm vatten i krukan drog jagmina slutsatser......för ska gallergräset verkligen ha det??????
Alexander-VG-zon3
jagg vet inte vad det ritikgt är om den alltid ska ha 3cm vatten låter det mer soom dracenan men som på anmnet låter det mer som gallergräs smile.gif smile.gif tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (dnordstrom @ 25-01-2006, 09:00)
vatten stående. Likförbannat vissnar den allteftersom, några tips på hur man får den att överleva?

vissna låter mer gräsit men det är kankse bara jag somtycker det men men nåt är det ju en dracena eller gallergräs smile.gif smile.gif
lissa
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vi får vänta och se vad ägaren till växten i fråga säger..hoppas han kommer tillbaka, för nu är jag nyfiken, hahahaha tongue.gif tongue.gif
Alexander-VG-zon3
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif japp jag med wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon