Full version: lavendel
kiki
Köpte frön av skärmlavendel genom Impecta, och på fröpåsen står ngt i stil med "grotid: 2-15 månader"..... feltryck eller sanning? Känns lite småmeningslöst att så något som är grott lagom till jul....
Eva 33c
Förmodligen innebär det att dessa frön kan behöva två vintrar (kylperioder) för att gro. Om de inte gror denna vår tänker de vänta ett år till alltså. laugh.gif
kerstin z5-6
Sätt ut den 8 v och ta in sen -den gror !
man helgarderar sig märker jag .. skärmlavedeln är ju den minst härdiga och kan vara lite kinkig men 15 månader lät orimligt-bättre ta dem ut o in ett par ggr i så fall
kiki
o herre gud. känner att jag kanske struntar i den.,.... tålamodet inte det bästa....
kerstin z5-6
"Vanlig lavendel -Hidcote mfl finns i vanliga trädgårdsbutiker -blomsterland , Grann gården o allt vad de heter -de gror lätt efter 4-6v kyla ute
bikiv
Jag har satt in min skärmlavendel i kylskåpet, men ska den stå SÅ länge åker den nog ut på balkongen under snön! Eller ska jag chansa på att det funkar med ett par månader i kylen?
kerstin z5-6
sätt ut den under snön -5-6 v räcker kanske smile.gif
kiki
näe jag orkar inte. Köper färdiga småplantor av vanlig lavendel istället...
pisanggoreng
Jag kapar tråden:

Var och köpte frö till vanlig lavendel (Lavandula angustifolia) idag. På fröpåsen står det att man ska så inomhus i maj-juni (!) (Weibulls). Men nog kan man väl så nu och sätta ut dem (och sen ta in om en dryg månad)?

En påse ska för övrigt räcka till 100 plantor enligt Weibulls själva. Jag köpte två laugh.gif
Anna Maria
Hej!
Jag sådde skärmlavendel förra året. Ställde ut den under snön i januari och sen grodde den i maj. Inga problem! Många plantor fick jag (fast sen flyttade jag under sommaren och slarvade med småplantorna så en del dog...)

Maria utanför Enköping
pisanggoreng
Då så...

Är det bästa att bredså, eller?
kerstin z5-6
ja bredså i större bytta -glasslåda eller dylikt sätt ut efter 24 tim smile.gif
Lycka till med Provencehäcken smile.gif
pisanggoreng
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-01-2006, 13:52)
Provencehäcken smile.gif

Visst låter det underbart..! smile.gif
kerstin z5-6
JA smile.gif Jag tror du har lurat mej till en provancetriangel

hela den där nästan tomma rutanTriangeln -och kanske nån i det vita gruset här o där

-där borde väl Lavendel vara snyggt...
var hittade du fröna ?
Som om jag inte redan hade sorter nog att så blink.gif
pisanggoreng
Det ser ju riktigt underbart ut! smile.gif

Fröna hittade jag på PETAB utanför Helsingborg så det blir väl lite långt.
Vill du inte ha alltför många frön så kan jag skicka några. PM:a mig i så fall din adress!

smile.gif
kerstin z5-6
Tack smile.gif-jag hör av mej imorron , om jag inte hittar nån bra sort härikring .. lavendelhysterin kan ju sprida sej i norr smile.gif kanske fler som vill ha medelhavsdofter smile.gif
ewa zon 3
Har lite olika lavendel och vill tipsa om sorten Lavendula angustifolia 'Blue River' Verkar växa mer kompakt än den vanliga 'Hidecote Blue'
Har tyvärr inte hittat den som frö.

/Ewa
pisanggoreng
En fråga till om lavendel:

På Weibulls påse står det att fröna inte ska täckas. Å andra sidan står
det att man ska så i maj-juni också...

Kan man täcka lite med perlit? Eller ska de vara helt "öppna"?

(Jag ska så och sätta ut dem senare idag...)
kerstin z5-6
Låt dem vara öppna -tryck fast dem i jorden bara

Jag har hittat en påse -men tack för ditt erbjudande smile.gif
pisanggoreng
Okej- tack!

Då stoppar jag alla fröna i jorden idag då. smile.gif

En sak till förresten: Ska man lägga snö på dem? Vi har lite snö i Skåne nu
men det är troligt att den snart är borta. Kan jag sätta dem i kallväxthuset?
ester
Ska också så lavendel och funderar på att sätta ut i snön istället för växthus, men kan jag täcka sådden med plast? Har småväxthus med "tak" i hårdplast. Blir det för varmt? Har jag lådorna ute måste jag skydda dem mot katt-terrorister mad.gif Även om det inte går att kissa i lådan så är de där och krafsar bara för att. Blev av med hela min lavendelsådd för två år sedan då katterna lekt och rullat sig i lådan.
AnnammA
"Vanlig" Lavendel är urenkel att föröka med sticklingar till våren, då man ändå klipper sin lavendel. Jag brukar ta "sticklingar med klack"(dvs en bit från stamdelen sitter kvar på sticklingen)sätter dem 2&2 el 3&3 i krukor utomhus, och till sensommaren är där nya lavendelplantor att plantera ut i trädgården igen.(Sedan är det ju också så att jag bor i zon 1, och den i Sverige mer härdiga Lavendeln, har jag för mig klarar sig nog inte så bra i uppåt landet, har jag fel?)
Skärmlavendel el sk "Fransk Lavendel" har jag lyckats övervintra övertäckt i rabatt intill huset... Får se hur det blir efter denna vintern, för i måndags morse var det c:a -17...Jag har täckt med gamla trasor och granris, och snön är också rätt så isolerande, och den är marktäckande även här nere...

Hälsn
AnnA
kerstin z5-6
Jag brukar dra vanliga plastkassar ytterst + tunn plastpåse ,som jag stuckit hål i över varje sådd -knyt den inre luftigt -lägg påsen på marken -ev i plastback -skotta över snö om det finns

lavendel här går bara om man odlar i ren sand eller grus i gynnsamt läge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon