|
Min favorit blomma / blommor är Liljor!  Jag älskar deras färger och former samt doft.  Kan ej få nog av dom.
Jag har flera favoriter.. Innomhus är det Hoyor... de är små och söta.. Utomhus Fuchsior och blåklockor... vet inte varför... de bara är vackra helt enkelt
Klematis
25-01-2006, 11:40
Har oxå många favoriter. Men den blomman som jag tittar extra efter är den blåbergsvallmon. Sedan på våren när den vanliga vallmon kommer så är den underbarast, kinesisk riddarsporre fuchior luktär solros mm
Rosor och pioner är mina älsklingsblommor.
Inne gillar jag min stjärnlök, för att den är lite udda, inte så snygg men annorlunda. Ute gillar jag faktiskt mina miljarder bellis i gräsmattan och när fruktträden blommar!
Margaretha
25-01-2006, 11:51
Utomhus är det luktärtor - pga doften och färgerna - och löjtnantshjärta och stjärnflocka pga formen på blommorna. Men nävor är också härliga och aklejor. Nävor blommar så överdådigt och aklejor har också en fantastiskt vacker och varierande blomma. Inomhus är det gröna växter med brokiga blad - vackra helt enkelt - och spännande att placera ihop! Och fuchsior älskar jag också pga de fantastiska blommorna och den stora variationen.
kristerh
25-01-2006, 11:59
utomhus: fuchsior, inomhus orkidéer, och bonsaier både ute o inne. krister
Biggan_
25-01-2006, 13:40
netaave
25-01-2006, 13:51
Fucshia och gullvivor. Gullvivor för de luktar så fräscht kommer då naturen är som vackrast och att dom står ett tag när man plockar in dom. Älskar att plocka buketter med förgätmigej och mandelblommor i också. Fucshian för att det finns alla möjliga kombinationer och dom är så vackra.
Sen tycker jag det är otroligt häftigt med vitsippsmattorna på våren, men dom njuter jag hellre av där dom är.
I trädgården, blå blommor!
Räknas blommorna på en buske? För jag är prillig i smultronjasmine - den luktar så underbart gott! Fast inomhus gillar jag nog min porslinsblomma mest, trots att den är så bångstyrig och växer som den vill
Jonte_rm
25-01-2006, 18:52
Stanophea sp...
Finns det något vackrare ?
mvh // johannes
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-01-2006, 18:56
Olika Gentiana och Meconopsis är mina älsklingsblommor.
Men gillar även pelargonier samt mycket annat
mamamaggan
25-01-2006, 18:57
Inne , Gardenia. tycker den är vacker och luktar gott. Varför jag gillar den har att göra med att när jag flyttade hemifrån för många år sedan köpte jag två Gardeniasticklingar som växte till sig och blev helt fantastiska.
Ute , syren, pion,schersmin, rosor.................
ute är det påskliljor för doften  , aklejor för variationen  och riddarsporrar och dagliljor och rosor och klematis och allt möjligt. inne är det allt utom begonior mvh zazu
kerstin z5-6
25-01-2006, 19:55
Rosor!
Nej, låt de lärde prata, lägg dig ner, där rosor dofta och där solen ler. Vårt liv är kort och endast ett är säkert: Att vissna blommor aldrig blomma mer. Omar Kayam
Ute: Klematis och kaprifol... och akleja Inne... hoyorna tror jag, bellan är så söt när den blommar  och Stephanotis, men det är av sentimentala skäl
fruberglund
25-01-2006, 20:01
Prästkragar!
väldigt årstidsbetonat tycker jag. ute..allt från vitsippor till höstaster. inne...hoyor orkideer och epiphyllum.
Inne: Frasiga tulpanbuketter, påskliljor (dom där man köper i bunt och som bara ser ut som pinnar när man sätter dom i vatten och som helt plötsligt slagit ut i all sin prakt, Arons skägg, Hibiscus. Ute: Buskrosor, Klätterrosor, Fjärilsbuske, Digitalis, Stockrosor, Krokus, Löjtnanshjärta, Scilla, Gammeldags pingstliljor, Liljekonvalj, Rödbladig kärleksört, Rosenflockel, Silverax Oj, det blev visst många!!! /Stina
Spontant säger jag blåklocka, för att den "är" sommar, och den klär så fint i gulmåra.
Snöflinga
25-01-2006, 21:15
Linnea, fast den är ganska sällsynt och vad jag vet finns ej som trädgårdsväxt ....... de allra första tussilagonen gör mig glad Inomhus, alla tåliga växter som står ut med att trängas med med mina frösådder och därför ibland får stå på golvet och ändå överlever
Lady Hamilton
25-01-2006, 21:26
Inne är det CITRUS-blommor åh! vilken doft
Ute är det på våren mina små dvärg tulpaner, senare pioner...........
SOLROSOR !
För att dom är stora och pampiga, fulla av växtkraft, blommorna är så vackra och maffiga så man blir glad ... det är verkligen en "sol" där uppe i toppen av plantan !!
I övrigt är jag inte så mycket för oätligt "pynt" (jag förstår vad du ,Gammelnallen, brukar oja dig om). Fast jag har följt tråden om ätliga blommor ... och ibland kan man hitta en kompromiss.
Jag tycker att grönsaker är vackra.
CITAT (Gurkan @ 25-01-2006, 22:02) Jag tycker att grönsaker är vackra. Javisst, men det skulle nog se lite konstigt ut att ha hela den stora rabatten framför altanen fylld med rädisor och morötter!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-01-2006, 00:27) CITAT (Gurkan @ 25-01-2006, 22:02) Jag tycker att grönsaker är vackra. Javisst, men det skulle nog se lite konstigt ut att ha hela den stora rabatten framför altanen fylld med rädisor och morötter!  Det får vi väl se om några månader !! Jag har grävt bort nästan hela min gräsmatta och allt som fanns i rabatterna (ok, det fanns bara två små rabatter när jag flyttade hit), det är nu djupgrävt och så fort snön slaskat bort så ska snickra färdigt alla "pallkragarna". Hellre en köksträdgård än en prydnadsträdgård.  å det finns väl mer imponerande grönsaker att odla än just rädisor i rabatterna ... jordärtskockor, kronärtskockor, chili och tomater i regnbågens alla färger, mangold i olika färger, squash, pumpor, störbönor, rosenbönor ... oj oj oj, det kommer att bli trångt. MEN GOTT ! Och vackert ... Men solrosorna får nog plats nånstans ... och ringblommor, tagetes och rudbeckia. Sen får det räcka.
Jag har så många favoriter att det är omöjligt att välja ut nån specifik.
Sömntuta och vallmo är bara såååå vackra.
Klematis, rosor och liljor har jag dille på. För att inte tala om stjärnflockan, eller mormors brosch, som den också kallas. Den var dessutom Linne´s favoritblomma.
Ja, det finns hur mycket som helst.
/Gillan
smajlizz
26-01-2006, 13:37
CITAT (Hamilton @ 25-01-2006, 21:26) Inne är det CITRUS-blommor åh! vilken doft Håller absolut med!!! Helt underbar blomdoft!
Caprice
26-01-2006, 13:40
Liljor... underbara....!
smajlizz
26-01-2006, 13:45
CITAT (Caprice @ 26-01-2006, 13:40) Liljor... underbara....! Caprice, tycker nästan du motsäger dig själv med en så vacker rosbild i signaturen
Björken
26-01-2006, 21:18
Min favoritblomma är liljekonvalj, den minner mig om skolavslutningarna och den begynnande sommaren. På min tid då bläckhornshålet i bänken var utbytt mot en liten burk och nästan alla burkarna var fyllda med liljekonvaljer. Vilken underbar doft som spreds i klassrummet. Tänk idag vore det en omöjlighet att få uppleva den doften i ett klassrum igen, med tanke på alla barn som har allergier, förstår inte att det på lite drygt 40 år har förändrats så mycket. För mig innebär också liljekonvaljen att mina tankar återvänder till den tid då min man levde och han kom hem efter mycket letande med årets första liljekonvaljbukett till mig.
Åh, säg inte påskliljor som snitt! Jag kan helt enkelt inte vänta längre, de stora helt underbara fräscha stjälkarna med knoppiga blommor längst upp...*ryser av välbehag* annars är jag just nu väldigt insnöad på amaryllis sedan ung. advent, en annan favorit just nu är vippjasminen, de doftar helt enkelt underbart och jag kan inte få nog!
Inga från Närke
26-01-2006, 22:08
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|