Carindk
25-01-2006, 11:56
Jag uptäckte en dag att vi i trädgården har en Kroton liknande växt i trädgården. Den har de där fantastiska spräckliga bladen som Kroton har, men jag trodde inte att den kunde övervintra ute. Den växer som en tuva ungefär och den är grön nu i januari. Om det inte är en Kroton, vilket jag förmodar att det inte är, vad kan det då vara?
Carin
Här är en bild på olika krotonblad, vilken form och färg har de du hittat? Det blir lättare att komma fram till vad du har i trädgården ju mer man vet.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2006, 15:07
Jag gissar att du har en Aucuba det finns sorter som kan växa ute utan problem i zon 0-1 vilket kroton inte kan, för kroton mår inte bra av temperaturer under en +10-15C och frost klarar den inte av alls.
Aucuba-bilder
Carindk
25-01-2006, 22:08
Det är möjligt att det kan vara en Aucubasort. Jag kommer inte helt ihåg hur den ser ut och nu är den helt täckt med snö. Jag såg en bild på någon sorts Ingefära som inte var släkt med ingefära og som dessutom var svagt giftig. Den kunde den oxå likna. Japansk Ingefära eller nå´t i den stilen, är det detsamma.
Jag trodde heller inte at Kroton kunde klara sig ute i vinterkylan, men den liknar i bladen så är den heller inte så upprätt växande utan mer en liggande tuva..
Carin