Elisabeth P
HJÄLP

Läste att dahlior, pelargoner och fuchsior kan behöva vattnas under vinterperioden.
Jag som har ställt undan dem svalt och glömt bort dem (trodde man skulle göra så). sad.gif Dahliorna har jag ju t.o. m ruskat bort all jord ifrån.

Kan dom klara sig? Vad ska jag göra?

Lisa
Fenja
Dahlia knölarna kan man förvara avskakade i torr sand eller mull utan vatten när de står svalt.
Pelargonerna brukar behöva lite vatten så att de inte torkar ut helt, svårt att säga hur ofta, men när krukorna börjar kännas riktigt lätta är det dags att ge dem en svätt.
Fuchsiorna får någon som kan svara på.
Mvh
Fenja
Fenja
Ta du fram växterna och ställ dem ljust och börja vattna så kommer du snart se vilka som det är liv i.
Dahliaknölarna kan du kruka och driva inomhus tills det risken för frost är över ute så blommar de tidigare.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsian kan du vattna precis som Fenja vattnar pelargonerna.

Förvarar man fuchsior och pelargoner i en gammeldags jordkällare kan man ofta slippa vattningen helt för ofta räcker fukten i luften där, de flesta av dagens bostäder saknar dock den där fuktiga och kalla jordkällaren.
Elisabeth P
Pelargonerna har ju lite grönt, men bara lite så de får nog få en skvätt så de inte dör. När är det dags att plantera om, ta fram dem i rumstemperatur och börja sköta om dem mer ordentligt?

Fuschiaträdet ser ju heldött ut, men jag har uppfattat det som att det gör det vintertid. eller??? När är det dags att plantera om, ta fram dem i rumstemperaturoch börja sköta om det ordentligt?

Är det meningen att jag redan NU ska kruka dahliorna och börja sköta om dem - vattna -gödsla kanske?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lisa:) @ 25-01-2006, 17:51)
Fuschiaträdet ser ju heldött ut, men jag har uppfattat det som att det gör det vintertid. eller??? När är det dags att plantera om, ta fram dem i rumstemperaturoch börja sköta om det ordentligt?

Fuchsia brukar tappa alla blad och står det kallare än +4-5grader så brukar det fortsätta vara bladlöst, står växten varmare brukar den skjuta bleka skott.

Skrapa lite på barken ser det grönt ut under brukar det finnas liv, många fuchsior kan dock dö ner nästan helt och så kommer det nya skott nerifrån marken men har man ett träd vill man ju såklart att hela ska överleva.
Helst ska man aldrig ta in fuchsian i rumstemperatur med tanke på att bladknopparna ibland inte orkar komma fram i torr och varm luft men vill man driva på dem runt april för snabbare blomning kan man ju sätta en plastpåse runt hela växten så luften blir fuktigare. Jag brukar plantera om fuchsiorna runt maj-juni då jag kan stå utomhus.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lisa:) @ 25-01-2006, 17:51)
Pelargonerna har ju lite grönt, men bara lite så de får nog få en skvätt så de inte dör. När är det dags att plantera om, ta fram dem i rumstemperatur och börja sköta om dem mer ordentligt?

Är det meningen att jag redan NU ska kruka dahliorna och börja sköta om dem - vattna -gödsla kanske?

Lisa

Det brukar räcka med att börja driva på pelargonerna runt mars-april när det är bättre kvalite på det naturliga ljuset.

Det brukar hinna bli rejäla plantor Dahlia till utplantering när man krukar in dem i början av april så nu är nog lite tidigt, verkar knölarna ganska torra kan du spraya dem lite med jämna mellanrum med en blomspruta tills det är dags att plantera.
Elisabeth P
Tackar, får nog se till mina kära växter.
Just nu står de i garaget som håller åtminstone under 10 grader. Måste ta reda på exakt temp där.

I mars april får jag börja ge dem lite extra omvårdnad.

Lisa
marie i Tierp
nu finns det en svensk dahliasida: marie´s DAHLIOR
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon