ewa zon 3
25-01-2006, 17:37
Tänkte prova att odla några busktomater hink i år. Inget är så gott som egna solmogna tomater. Har tyvärr inte tillgång till växthus längre men det ska inte hindra mig. Har någon provat Willabs planteringshink med underbevattning? Verkar lite smart. Annat att tänka på?
/Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2006, 17:44
Jag har willabs tomathinkar 20liter med underbevattning och jag tycker det funkar bra, jag brukar ha några plantor tomat/paprika/chili/aubergine på altanen och de sitter i Willabs hinkar och brukar bli fina. +Den rejäla jordvolymen + vattenreservoaren innebär att man inte behöver springa med kannor både morgon och kväll. (jag har köpt mina hinkar på trädgårdsmässan i Älvsjö i Willabs monter)
ewa zon 3
25-01-2006, 18:56

Va bra, ska på mässan så då kan jag ju köpa dom där
Kanke jag provar chili också.
/Ewa
AndreasBlomquist
25-01-2006, 19:23
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-01-2006, 17:44)
Jag har willabs tomathinkar 20liter med underbevattning och jag tycker det funkar bra, jag brukar ha några plantor tomat/paprika/chili/aubergine på altanen och de sitter i Willabs hinkar och brukar bli fina. +Den rejäla jordvolymen + vattenreservoaren innebär att man inte behöver springa med kannor både morgon och kväll. (jag har köpt mina hinkar på trädgårdsmässan i Älvsjö i Willabs monter)
Åsa, funkar Aubergine utomhus också alltså? Har fått för mig att man var tvungen att ha ett växthus för att lyckas med det.
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2006, 22:18
Jodå visst går det att odla aubergine utan växthus men man bör välja en snabb sort ex. Vista som har en utvecklingstid på bara 65 dagar + man bör ha ett varmt och vindstilla läge. Altanen jag odlar på ligger i sol större delen av dagen + det är ganska vindstilla = det blir varmt där. Jag fick en ganska bra skörd runt 5-6 frukter per planta trots den dåliga sommaren i år. Tyvärr drar aubergine åt sig en hel del löss så det var en hel del klämmande av löss under sommaren tills jag såg att de naturliga fienderna tog över.
Svante, zon 1
25-01-2006, 23:06
Jag odlade Vista i kruka på en vindskyddad uteplats i söderläge i somras (zon 1). Jag höll inte räkning, men nog blev det fler än 6 frukter på den plantan! Då var det iofs extremt gynnsamt läge. Det gick så bra att jag funderar på att testa en planta på friland (under fiberduk) i år.
ingrid fuxwall
02-02-2006, 09:44
När bör man så aubergine?
Förstod jag rätt att jag borde välja ett frö som heter Vista?
Här ska testas
ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
02-02-2006, 15:50
Jag har för mig att jag sådde Vista någon gång i mitten av mars i fjol, och ja vill man ha en snabb sort är Vista ett bra val. Jag köpte mina frön hos Runåbergs.
Svante, zon 1
03-02-2006, 15:21
Jag sådde Vista 18 mars 2005. Det var nästan för tidigt, den var mycket stor och de första blommorna hade slagit ut innan det blev så varmt att jag kunde sätta ut den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.