Full version: Först sådden
Elisabeth P
Nu har jag sått Flikanemon, Rudbeckia, Storklocka och Slingerhjärta. Efter ett dygn inne åkte de ut under snön. Rätt? eller?

Är det okej att börja titta efter om de gror om ca 6 veckor eller har jag sått alldeles för tidigt?

Det står ju som sagt lite olika odlingsanvisningar beroende på vart man letar.

Lisa
kerstin z5-6
Om du har ljus inne är det ok -förstsåddn är väl som förstälgn och förstlaxn smile.gif
man är ivrig laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (Lisa:) @ 25-01-2006, 18:03)
....Är det okej att börja titta efter om de gror om ca 6 veckor eller har jag sått alldeles för tidigt?.....

ohmy.gif Gror det under snön? i början på Mars.
Jag trodde man skulle ta in sådderna då och att det SEDAN skulle börja gro..............
kerstin z5-6
nej , jag utgår ifrån att man även har ljusen inne laugh.gif laugh.gif laugh.gif
naturligtvis måste man ta in -sätta under ljus vänta och sen titta .....
Elisabeth P
Verkar som att det är okej att ha dem ute under ca 6 veckor. Tar jag in dem sedan oavsett om de gror eller ej?

Börjar de gro ute så bör de väl snart frysa sönder eller? huh.gif

Om jag har varit på tok för tidig så har jag faktiskt fler fröer så jag kan göra ett till försök lite senare

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Inga fröer lär gro när det är minusgrader eller ev. bara några plusgrader så de kan gott få stå ute, du kan t.o.m ha dem ute mer än 6v.
kerstin z5-6
Nej som Åsa säger så får du i så fall vänta till april maj innan du börjar oroa dej, för att de ska gro ute.ÄN är det både för kallt och mörkt
Generellt kan man säga att dygnsmedeltempen ska vara åtminstone ett par plusgrader/ innan det händer något överhuvudtaget i lådor med frö som står utomhus alltså tidig vår smile.gif
Vill du och kan -så KAN du ta in dem efter minst 6v .. avvakta ett par v och se om de gror inne -då får du också räkna med-att har de väl grott får du pyssla med dem inne tills dess du kan börja avhärda dem ute i maj juni

-men de tar ingen skada av att stå ute ända till våren om du saknar plats och extra ljus ..
Lady Hamilton
wub.gif Ni får ursäkta att jag la mig i men när man läste vad ni skrev till varandra, så kunde man uppfatta det som att det skulle börja gro ute......

Och eftersom vi vet att det finns många "gäster" här kunde kanske någon missuppfatta det som skrevs........
kerstin z5-6
Det var bra -ibland tar man saker för givet -som inte alls är så självklara smile.gif ohmy.gif
Elisabeth P
CITAT (Hamilton @ 25-01-2006, 18:43)
CITAT (Lisa:) @ 25-01-2006, 18:03)
....Är det okej att börja titta efter om de gror om ca 6 veckor eller har jag sått alldeles för tidigt?.....

ohmy.gif Gror det under snön? i början på Mars.
Jag trodde man skulle ta in sådderna då och att det SEDAN skulle börja gro..............

Lite förtydligande blandat med humor är väl bara bra. Du lägger dig inte alls i. Forumet är öppet för alla och tar tacksamt emot även dina tankar och åsikter.

Jag kommer kanske med lite knäppa frågor ibland men så är jag ny inom fröodling med. Dessutom får jag inte alltid ner precis hur jag tänker i skrift.

Fortsätt bry dig laugh.gif

Lisa
Elisabeth P
Mina små fröer får stå där de står, ute under snön.
Jag kan ju börja titta till dem i april. Händer inget får de komma in en vända, men jag har ju inte jättemycket utrymme under ljus inne.

Hoppas de gror till slut i alla fall unsure.gif / Lisa
kerstin z5-6
Det kommer att hända -låt dem stanna ute du även efter april ,,,
och du är inte ensam om att inte få ner tankarna i skrift alltid laugh.gif
vi håller en tumme för slingerhjärtat och kompisarna
Elisabeth P
Ja en tumme här och där kan nog behövas när man ger sig in i frösådden mer eller mindre för första gången tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Kommer antagligen vara över mina små lådor som en hök när det börjar hätta till i de små liven. rolleyes.gif Det här är verkligen jättekul på alla sätt laugh.gif tongue.gif wub.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon