Full version: Floresmänniskan
Gossen Ruda
Fascinerande att det bara för 12000 år sen säkert fanns en annan människoart på den Indonesiska ön Flores, bara ca 1 meter hög. Och kanske dessutom finns fortfarande. Flores är en stor ö, inte så bred men ungefär 40 mil lång och nästan 5 gånger så stor som Gotland.
ninnisky
ja, jag såg det. Det var fascinerande. Ska ta o kika lite om det finns någon ytterligare info på nätet!
Gossen Ruda
Det finns mer på nätet, 147000 sidor minst. laugh.gif

Google
Fenja
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2006, 18:24)
Och kanske dessutom finns fortfarande.

Nu blev jag nyfiken! Såg inte programmet... vill du berätta?
Mvh
Fenja
LadyG
Hobbitarna

Intressant läsning, om än inte lika rolig som artikeln som publicerades i National geographics.
pisanggoreng
Länk till SVT.

Man kan också se programmet där.

(Fast nog finns de inte längre.... wink.gif )
Fenja
Tack!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Troligen är dom utdöda men det finns en liten chans. Ett småväxt folk som lever i djungeln och som kanske undviker oss har stora chanser att undgå upptäckt.

Nu skall man ta hela den här historien med en nypa salt men ingen har helt lyckats motbevisa att dom funnits. Att man hittat normalstora ben på samma ställe är nog inte så konstigt, den moderna människan och hobbitarna levde sida vid sida i 80000 år. Minst.

Vad jag är mest skeptisk mot är historien från byn. Hur kan man veta att det var 300 år sen striden stod? Det kan ju vara påhittat alltsammans men att man kunde beskriva utseendet utan att ha sett kraniet var märkligt. Om inte allt var en bluff alltså. Ett enkelt sätt vore att undersöka om det finns några grottor och sen undersöka dom. Hur sätter man eld på en grotta förresten?
pisanggoreng
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2006, 21:31)
Vad jag är mest skeptisk mot är historien från byn. Hur kan man veta att det var 300 år sen striden stod? Det kan ju vara påhittat alltsammans men att man kunde beskriva utseendet utan att ha sett kraniet var märkligt. Om inte allt var en bluff alltså. Ett enkelt sätt vore att undersöka om det finns några grottor och sen undersöka dom. Hur sätter man eld på en grotta förresten?

Jag tittade inte så noga på programmet, men just när den biten kom upp med att det var 300 år sedan hoppade jag till. Byns "äldre" (som såg ut att vara runt 40 år) återgav en myt , ingen historia. Huvudarkeologen pratade varken indonesiska eller något lokalt floresspråk, och den andra snubben pratade bara bristfällig indonesiska. Många dimensioner gick förlorade i den konversationen, det kan man vara säker på. Man kan nog också vara säker på att antropologer, religionshistoriker och även historiker kommer att företa en del forskning på Flores under de närmsta åren. Ska bli intressant att läsa resultaten av detta om fem år.
*Felix matte*
Floresmänniskan SVT
och jag tror Noll på det smile.gif
LadyG
Australian and Indonesian researchers discovered bones of the miniature humans in a cave on Flores, an island east of Bali and midway between Asia and Australia.

Scientists have determined that the first skeleton they found belongs to a species of human completely new to science. Named Homo floresiensis, after the island on which it was found, the tiny human has also been dubbed by dig workers as the "hobbit," after the tiny creatures from the Lord of the Rings books.

The researchers estimate that the tiny people lived on Flores from about 95,000 years ago until at least 13,000 years ago. The scientists base their theory on charred bones and stone tools found on the island. The blades, perforators, points, and other cutting and chopping utensils were apparently used to hunt big game.

The Flores people used fire in hearths for cooking and hunted stegodon, a primitive dwarf elephant found on the island. Although small, the stegodon still weighed about 1,000 kilograms (2,200 pounds), and would pose a significant challenge to a hunter the size of a three-year-old modern human child. Hunting must have required joint communication and planning, the researchers say.

Both the tiny humans and the dwarfed elephants appear to have become extinct at about the same time as the result of a major volcanic eruption. The researchers found hobbit and pygmy stegodon remains only below a 12,000-year-old volcanic ash layer. Modern human remains were found only above the layer.

---

Utdrag ur National Geographics artikel: http://news.nationalgeographic.com/news/20...oresiensis.html

Mycket intressant läsning f ö.
smajlizz
Såg också det programmet! Jätteintressant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon