Full version: Prydnadskål
gunnelö
Hej
Jag funderar på att så prydnadskål i år. Det finns så läckra sorter. Är det någon som har erfarenhet och vet om det är skapligt lätt att få bra plantor. Och är det överhuvud taget någon idé med kål om man har både snäckor och mördarsniglar? Jag har en känsla av att de är svåra på kål. sad.gif

Hälsningar Gunnel Ö
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar fröså olika sorters prydnadskål, kul bla. för till hösten då man ska pynta till det lite, men....jag kollar mina plantor i stort sett varje dag, för alltid är det någon rackarns lite mask som tror dom ska få äta. mad.gif / Helen
gunnelö
Hm, och jag som är borta så mycket på sommaren. Tror jag satsar på att köpa några plantor till hösten i stället om dom är lika känsliga för angrepp som vanlig kål.

Gunnel Ö
kerstin z5-6
Kålmask o sånt är elaka de med -men fiberduktunnlar skyddar en hel del och pallkragsodling -sen tar man upp dem till krukor på hösten
gunnelö
Jag hade fiberduk över pallkragen stor del av förra sommaren vilket inte avskräckte de bruna "mördarna" särskilt mycket. Sallad och liknande tog småsniglar, eller snäckor heter dom visst, hand om. Krukorna på trappen gick dom till samlad attack emot!

(Prydnadskålen var nog önsketänkande).

Ska jag vara lite positiv så finns det växter ingen verkar röra, de flesta perenner och för den delen ettåriga blommor med. Sedan får man odla på höjden som ärtor och störbönor mm. Som tur är har vi just inga sniglar på landet.

Gunnel
Lady Hamilton
Jag har iof inget problem med sniglar men jag odlade mina prydnads kål i krukor som jag ställde i ett mini-växthus från Rusta, ni vet ett sådant som har plastöverdrag.
Mini-växthuset hade jag stående vid sidan av riktiga växthuset.
Och jag hade även hade en tung lecasten i botten så att växthuset inte skulle blåsa bort. Det gick gätte bra och plantorna blev väldigt fina
(nåja lite högre var de nog än de som man köper)
gunnelö
Bra idé. Sneglade lite på sådana växthus förra året. Rustas är säkert prisvärda också. Tror det får bli ett sånt i år!

Gunnel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon