snuffiz
Vi har balkong på ungefär 5 x 2 meter i sydostläge med morgon/ förmiddagsol. Tidigare har jag i princip bara odlat tomater och mina klumpiga försök att odla rädisor (se annat ämne) samt lite dill, persilja och gräslök. Känner mig inspirerad att prova på lite andra ätbara saker sen jag blev medlem här men nu är frågan vad kan jag odla? I år har jag beställt en spalje som ska fästas i balkongens östliga hörn. I det andra hörnet satte vi ifjol ut en bokhylla med fem hyllor där jag hade lite krukor med dill, persilja. Hoppas någon vänlig själ här kan hjälpa mig med vad annat jag kan odla.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är en varm och vindstilla balkong så borde Malabarspenat trivas hos dig. På balkong kan det ju bli något varmare och malabarspenat gillar värme. Malabarspenaten kan dock bli ganska stor, jag brukar ha 3 plantor i en 30liters kruka och det brukar gå att plocka en massa blad till pajer och dyl.

Div. störbönor är också kul att ha på balkong de klär in balkongen och man brukar kunna plocka en hel del bönor

Det finns många sorters störbönor: vax, purpur, skärböna etc.

noora
Chili är roligt att odla om man alls är intresserad av lite starkare mat. Du kan så lite sallad i en balkonglåda med ett 5 cm tjockt lager leca-kulor på botten som "vattenreservoar" (sallad tål inte att torka ut). Diverse örtkryddor, t.ex. mejram, rosmarin, oregano, timjan, salvia och mynta borde trivas utmärkt på din balkong. Du skulle även kunna prova sockerärter, några ärtskidor blir det alltid även om man skulle råka misshandla plantorna lite (vilket jag brukar lyckas med).
yenny
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-01-2006, 22:13)
Om det är en varm och vindstilla balkong så borde Malabarspenat trivas hos dig. På balkong kan det ju bli något varmare och malabarspenat gillar värme. Malabarspenaten kan dock bli ganska stor, jag brukar ha 3 plantor i en 30liters kruka och det brukar gå att plocka en massa blad till pajer och dyl.

Är det den spenaten som de brukar sälja i små påsar i affären (nyfiken, för den är så god)
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det brukar inte vara malabarspenat i påsen i affären, malabarspenaten har ganska tjocka suckulenta blad med god spenatsmak.

(Malabarspenat kan dock ibland hittas som krukväxt och kallas då som sitt vetenskapliga namn Basella. Som krukväxt kan den kosta ganska mycket uppåt 200kr, en fröpåse med en massa frön brukar runåbergs ta runt 15kr för)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon