|
snuffiz
25-01-2006, 20:31
Kom igen nu då och ge mig lite argument om att en katt skulle berika mitt liv. Maken säjer att alla djur är välkommna utom just katt. Jag är egentligen kattmänniska fast jag nu har hund. Har haft katter förut och vill äga en katt igen. Fast egentligen är det väl katten som äger dig. min hund har träffat katter inomhus hos andra och det har aldrig varit några som helst problem. Hon har luktat lite närgånget tills katten har tröttnat och daskat till henne och då har hon gått undan. Så det skulle inte vara något problem anser jag. Hur ska jag övertyga honom?
Lätt som en plätt! Visa honom bilderna på Scrollans supersöta Birmamissar  Finns ingen som inte smälter då!
snuffiz
25-01-2006, 20:47
CITAT (Annlo @ 25-01-2006, 20:39) Lätt som en plätt! Visa honom bilderna på Scrollans supersöta Birmamissar  Finns ingen som inte smälter då!  Tror inte ens om han får de bilderna på de jättesöta kattbäbisarna att han smälter. Har försökt att visa bilder på katter i allmänhet då inbegripet kattungar men han bara fnyser. Finns ingen så envis som min make. Jag vet att det till slut blir en katt att han ger med sig. Brukar bli som jag vill till slut men jag vill ju att det ska vara ett "gemensamt" beslut. Jag vet att man aldrig ska tvinga på folk djur men det ska ju bli min katt i alla fall.
Bergstedt
25-01-2006, 20:52
Äsch min man är likadan... Han har aldrig gett med sig om ett enda djur och just nu har vi 3 hundar och 5 katter.... Fast det är klart, 1 valp ska säljas + att 3 kattungar flyttar i helgen... Han missar inget tillfälle att pika mig för alla djuren men har dem gärna i knät. Jag brukar bara meddela honom att på lrödag ska jag hämta en valp.. och det brukar att gå bra *asg*
Visa honom denna. Om han har det minsta humor så kommer han att smälta. Livet utan katt ÄR faktiskt mycket tråkigare.
Ha, ha den filmen var bra!
CITAT (Boxer @ 25-01-2006, 21:06) Visa honom denna. Om han har det minsta humor så kommer han att smälta. Livet utan katt ÄR faktiskt mycket tråkigare.
Ååååå! Den där filmen gjorde ju att jag vill skaffa katt!
de är så gosiga så man smälter... den länken ska jag spara... det var skönt att få skratta lite:D
mamamaggan
26-01-2006, 19:28
Varför vill han inte ha katt? Katter som är det charmigaste som finns.
Finns inget mer rogivande än att sitta med en spinnande katt i famnen. Det är bevisat att folk blir lugna av det.
Om han går med på alla andra djur så låt honom välja mellan t ex en giftorm och en katt.
Katter behöver inte gås ut med när de ska uträtta sina behov.
De blir väldigt tillgivna och gosiga.
gammelnalle
26-01-2006, 20:14
ha ha ha vilken rolig film....
JUST därför vill jag inte ha katt..... DE är ju inte kloka och går inte dressera som man kan med en hund...
nå'n som sa att män var från Mars??
nåja...
Viktigt är väl att du inte lurar eller tvingar din man till en katt.....
Denna lilla katten är inte liiite kaxig.  ( En gammal goding som håller än )
Inga från Närke
27-01-2006, 13:07
Här finns det gulliga kattungar till salu av ras MaineCoon: http://www.basar.nu/?type=NORMAL&cat=19&id=340559
CITAT (Boxer @ 26-01-2006, 22:26) Denna lilla katten är inte liiite kaxig.  ( En gammal goding som håller än ) Jag får bara upp att sidan inte kan visas... *nyfiken* Mvh Fenja
pisanggoreng
27-01-2006, 13:15
CITAT (pisanggoreng @ 27-01-2006, 13:15) Tack! SÅ oerhört sött! Mvh Fenja
Gossen Ruda
27-01-2006, 13:26
Varför försöka ändra tingens ordning? Vill han inte inte så vill han inte. Det är så att kvinnor är vanligen mycket mer positiva till katter är män. Moderskänslor kanske, man vill ha något att gosa med. Brorsan accepterade till slut att dela hus med ett par katter när både sonen och hustrun propsade. Nu har sonen flyttat ut men den återstående katten är givetvis kvar. Givetvis också behandlad som en barnunge av svägerskan, tilltalas med barnspråk exempelvis. Nu pågår operation övertalning, när katten lämnat in vill svägerskan köpa en skällande ulltott, pudel. Brorsan har deklarerat att köper hon en hund flyttar han till sommarstugan. Själv skulle jag aldrig dela hus med ett husdjur. Mina fiskar har gått an men snart skall dom flytta ut härifrån. Om nån mig närstående hade försökt övertala mig till köp skulle jag snart blivit förbannad, avskyr tjat. Ett nej är ett nej. Skulle hon kommit hem med en katt ändå hade båda åkt ut. Tur jag är singel.
pisanggoreng
27-01-2006, 13:41
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:26) Varför försöka ändra tingens ordning? Vill han inte inte så vill han inte.
[...]
Ett nej är ett nej. Samma enkla tänkande ligger bakom följande, som då kvinnan kan tänka: "Varför ska jag ändra mig? Vill jag ha en katt så köper jag en katt." "Ett ja är ett ja." Förhållanden innehåller både ge och ta...
Gossen Ruda
27-01-2006, 13:54
Jo, men det är lämpligt att båda är överens om en förändring skall ske. Katter tillhör inte det normala bohaget.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:26) Brorsan accepterade till slut att dela hus med ett par katter när både sonen och hustrun propsade. Nu har sonen flyttat ut men den återstående katten är givetvis kvar. Givetvis också behandlad som en barnunge av svägerskan, tilltalas med barnspråk exempelvis. Nu pågår operation övertalning, när katten lämnat in vill svägerskan köpa en skällande ulltott, pudel. Brorsan har deklarerat att köper hon en hund flyttar han till sommarstugan. Själv skulle jag aldrig dela hus med ett husdjur. Mina fiskar har gått an men snart skall dom flytta ut härifrån. Om nån mig närstående hade försökt övertala mig till köp skulle jag snart blivit förbannad, avskyr tjat. Ett nej är ett nej. Skulle hon kommit hem med en katt ändå hade båda åkt ut. Tur jag är singel.  Finns en viss sanning i påståendet "kvinnor är från Venus män är från Mars"
pisanggoreng
27-01-2006, 14:30
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:54) Jo, men det är lämpligt att båda är överens om en förändring skall ske. Nja... man måste då också vara överrens om att en förändring inte ska ske...
Anki på Öland
28-01-2006, 00:07
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:26) Om nån mig närstående hade försökt övertala mig till köp skulle jag snart blivit förbannad, avskyr tjat. Ett nej är ett nej. Skulle hon kommit hem med en katt ändå hade båda åkt ut. Tur jag är singel.  Eller kanske därför du är singel..... Anki
Gossen Ruda
28-01-2006, 12:59
Nejdå, det har andra orsaker. Det finns gott om kvinns utan kattmani. Inga katter men gärna en puuma.
Whiskuchi
28-01-2006, 15:34
Visa honom tex http://www.kks.nu och föreslå att ni ställer upp som akuthem åt någon akutkatt (finns gott om dem), då är det ju tillfälligt (och om ni skulle fästa er vid katten - behåll den!) ;-)
Flamingon - växtgalning
29-01-2006, 12:54
CITAT (mamamaggan @ 26-01-2006, 19:28) Om han går med på alla andra djur så låt honom välja mellan t ex en giftorm och en katt. vet inte om det är så bra att ställa ultimatum för att få skaffa sig ett djur. särskilt inte ett ultimatum som killen förstår att hon inte kommer följa. en katt kan ju leva runt 20 år så det är viktigt att alla är med på det och delar ansvaret. visst det händer att någon är emot att skaffa ett djur och sedan när man har det så gillar den personen det oxå. men om han inte skulle börja gilla katten? är då den som vill ha katten beredd på att ta hela ansvaret och sköta precis allt i 20 år? kanske fråga honom vad det är han då inte gillar hos katter? det kanske är saker han inte gillar hos katter som kommer blir bekräftade när en katt kommer in i hemmet?
snuffiz
31-01-2006, 12:12
Vill inte ge honom ultimatumet giftorm eller katt då jag vet att han skulle välja ormen. Jag däremot skulle inte vilja ha orm då jag har ormfobi.
Flamingon - växtgalning
31-01-2006, 12:29
han kanske har kattfobi? men som sagt. fråga mer om vad det är han inte tycker om med katter och sedan acceptera de svaren du får. skulle det inte vara så allvarliga saker så kan ni kanske besöka folk med katter eller vara "kattvakter" en tid?
Inga från Närke
31-01-2006, 16:06
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:54) Jo, men det är lämpligt att båda är överens om en förändring skall ske. Katter tillhör inte det normala bohaget. :D Håller med Gossen Ruda helt. Att skaffa ett husdjur vad det än må vara måste alla i familjen vara överens om för det innebär dock ett stort ansvar för alla inte bara för den som vill ha djuret. Han kanske tänker på det men inte säger det i ord. Ta t.ex. semestern vem passar om ni vill åka bort, vem tar ledigt om djuret blir sjukt, vem går upp på natten om djuret är kissnödig. Det finns många "om och vem" innan men skaffar ett djur. Har erfarenhet på nära håll där mannen villa ha djur men tyvärr är det frun som mest får gå ut med det, åka till vetrinären m.m.m.m. Så det gäller som sagt att alla är ense.
Klematis
01-02-2006, 08:43
Har han aldrig haft djur? Eller har han haft och inte trivts med det. En liten katt är ju in te så mycke jobb med. Det är ju när man reser bort som man måste ha någon till att passa.
Gossen Ruda
01-02-2006, 10:02
Inte mycket jobb? Tycker svägerskans hela liv kretsar runt kattskrället.  Dom kan inte åka bort en dag utan att skaffa kattvakt mm.
Klematis
01-02-2006, 13:41
Varför gillar du inte djur Gossen Runda? Har du provat?
Gossen Ruda
01-02-2006, 13:58
Jag har haft akvarium i nästan 40 år. Perfekta djur som inte kräver ständig tillsyn. Mat varje dag visserligen men å andra sidan kan man åka bort i 14 dar utan problem. Dom håller sig i karet och skräpar inte ner. Nu skall jag visserligen lägga av, även den lilla tid dom tar kan användas till annat.
Katter och hundar KRÄVER daglig tillsyn. Mat hit och dit, skit hit och dit. Rastning av hunden även om det ösregnar eller blåser storm. Kammning och ryktning men ändå dräller dom hår överallt. Skällande hundar är en pest, fågelfångande katter likaså. Sen är dom intilligenta som fulla SSU:are. Ungefär som att ha spädbarn som aldrig växer upp. Försök tala om för en hund att man behöver inte skälla bara för att man är osäker eller arg. Försök tala om för en katt att man inte skall klättra i bokhyllan. Mm, mm. Jag ser hur det ser ut hos djurägare utan dessas rosafärgade glasögon.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2006, 13:58) Jag har haft akvarium i nästan 40 år. Perfekta djur som inte kräver ständig tillsyn. Mat varje dag visserligen men å andra sidan kan man åka bort i 14 dar utan problem. Dom håller sig i karet och skräpar inte ner. Nu skall jag visserligen lägga av, även den lilla tid dom tar kan användas till annat.
Katter och hundar KRÄVER daglig tillsyn. Mat hit och dit, skit hit och dit. Rastning av hunden även om det ösregnar eller blåser storm. Kammning och ryktning men ändå dräller dom hår överallt. Skällande hundar är en pest, fågelfångande katter likaså. Sen är dom intilligenta som fulla SSU:are. Ungefär som att ha spädbarn som aldrig växer upp. Försök tala om för en hund att man behöver inte skälla bara för att man är osäker eller arg. Försök tala om för en katt att man inte skall klättra i bokhyllan. Mm, mm. Jag ser hur det ser ut hos djurägare utan dessas rosafärgade glasögon. Djur är ju en hobby och ett intresse. Lika väl som fotboll eller nåt annat. Sonens leriga fotbollsskor smutsar ju också ner, men inte skulle jag kunna förbjuda honom att spela för det. Sen är det ju så att hundvalpar är den enda lycka som går att köpa för pengar  Mitt motto: "Bättre golden-bus än städat hus"
Flamingon - växtgalning
01-02-2006, 19:42
CITAT (AnitaGg @ 01-02-2006, 14:35) CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2006, 13:58) Jag har haft akvarium i nästan 40 år. Perfekta djur som inte kräver ständig tillsyn. Mat varje dag visserligen men å andra sidan kan man åka bort i 14 dar utan problem. Dom håller sig i karet och skräpar inte ner. Nu skall jag visserligen lägga av, även den lilla tid dom tar kan användas till annat.
Katter och hundar KRÄVER daglig tillsyn. Mat hit och dit, skit hit och dit. Rastning av hunden även om det ösregnar eller blåser storm. Kammning och ryktning men ändå dräller dom hår överallt. Skällande hundar är en pest, fågelfångande katter likaså. Sen är dom intilligenta som fulla SSU:are. Ungefär som att ha spädbarn som aldrig växer upp. Försök tala om för en hund att man behöver inte skälla bara för att man är osäker eller arg. Försök tala om för en katt att man inte skall klättra i bokhyllan. Mm, mm. Jag ser hur det ser ut hos djurägare utan dessas rosafärgade glasögon. Djur är ju en hobby och ett intresse. Lika väl som fotboll eller nåt annat. Sonens leriga fotbollsskor smutsar ju också ner, men inte skulle jag kunna förbjuda honom att spela för det. Sen är det ju så att hundvalpar är den enda lycka som går att köpa för pengar  Mitt motto: "Bättre golden-bus än städat hus" alla gillar inte djur. och alla har inte samma intressen och hobbies, vilket är bra eftersom det ökar valmöjligheterna och mångfalden. var och en värderar olika saker, vilket man får respektera. så länge det inte är olagliga eller grymma saker...
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:26) .... Tur jag är singel.  I ditt fall tror jag inte det är tur, snarare skicklighet.
Gossen Ruda
02-02-2006, 14:59
Det är lite märkligt att många som är positiva till att dela livsutrymme med domesticerade, framavlade och inavlade olika djurarter aldrig kan fatta att inte alla andra delar deras val. Jag tycker mycket om djur, vilda fria djur, men människans levande leksaker kan jag inte riktigt med. Jag matar småfåglarna på vintern, dit kan jag sträcka mig.
Lars-Olof Arvids
02-02-2006, 17:05
Tänk om det var så enkelt att alla kunde bestämma själv! Jag tror knappast att uttalanden från en sida som säger "livet ÄR mycket tråkigare utan katt" eller "hundvalpar är den enda lycka som går att köpa för pengar" eller från den andra "jag ser hur det ser ut hos djurägare utan dessas rosafärgade glasögon" övertygar någon på andra sidan. För mig är det inte så enkelt att jag kan säga tvärsäkert att jag tycker om hundar och katter, eller att jag inte gör det. Jag klappar gärna om fina, snälla husdjur hos skötsamma ägare som tar sitt ansvar. Ägare som har tid och intresse och respekterar både vad djuren kräver och att andra människor inte ska behöva drabbas av djuret. Däremot hatar jag lösa hundar som hoppar och skäller vilt och "bara vill hälsa", men sådant är förstås inte hundens fel utan den oförstående ägarens. Jag som bor ensam borde ju kunna välja själv och har bara fiskar som husdjur. D v s som jag själv har ansvaret för. Men visst springer både hund och katt förbi - behöver det sägas att det är en märkbar skillnad i hur mycket vilt jag ser runt knutarna sedan hyresvärden i huset brevid skaffade hund, även om den inte springer lös lika ofta nu som på sommaren? Min slutsats blir alltså att skötsamma ägare absolut kan ha hund eller katt, men att man måste ta hänsyn till sådana som inte vill. Går det inte att övertyga personen i fråga, bör han/hon få slippa.
Olle
Jag har världens mest förstående man tror jag och jag älskar honom omåttligt! Maken är uppvuxen utan djur då hans mamma är rädd för det mesta som inte går på två ben och äter med kniv och gaffel  Själv har jag alltid levt med djur och har svårt att klara några längre tider utan. Min äldsta dotter ville ha kanin (jag med) så vi skaffade en till henne och även en till sonen men med mig som ansvarig. Vi lovade att min man skulle slippa sköta dem och det har han också gjort. Dem har vi haft i tre år nu och det är jag som sköter dem. Sedan blev vi adopterade av Knut, en hankatt på sex år, ett halvår senare av Tova, också katt. Mannen knorrade men tyckte att om jag skötte så var det okej. I höstas skaffade vi hund men det var något som min man också ville så där delar vi på ansvaret. Har man bara tänkt igenom det noga och förstår vad det innebär med ansvar osv och inga andra hinder finns så varför stoppa varandra? Min man har givetvis sina intressen som jag inte delar.  I det här fallet handlar det ju inte heller om husdjur eller inte, de har ju redan en hund och den kan ju må bra av en kompis
Klematis
03-02-2006, 19:17
Att skaffa djur är ett stort ansvar. Både för djuret och andra människor. Man kan ju inte bara vilja ha och tycka om ett djur. Kan man inte sköte det och ta hand om det på rätt sätt ska man ju inte ha något. Bor man i ett samhälle och jobbar hela dagarna kan man inte skaffa en hund hur gärna man än vill. Att ställa ut den så att det står ute och skäller hela dagarna är ju fruktansvärt både för hunden och grannar. Man hör ju även att folk klagar på att de står inne och skäller hela dagarna oxå.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2006, 13:58) Jag har haft akvarium i nästan 40 år. Perfekta djur som inte kräver ständig tillsyn. Mat varje dag visserligen men å andra sidan kan man åka bort i 14 dar utan problem. Dom håller sig i karet och skräpar inte ner. Nu skall jag visserligen lägga av, även den lilla tid dom tar kan användas till annat.
Katter och hundar KRÄVER daglig tillsyn. Mat hit och dit, skit hit och dit. Rastning av hunden även om det ösregnar eller blåser storm. Kammning och ryktning men ändå dräller dom hår överallt. Skällande hundar är en pest, fågelfångande katter likaså. Sen är dom intilligenta som fulla SSU:are. Ungefär som att ha spädbarn som aldrig växer upp. Försök tala om för en hund att man behöver inte skälla bara för att man är osäker eller arg. Försök tala om för en katt att man inte skall klättra i bokhyllan. Mm, mm. Jag ser hur det ser ut hos djurägare utan dessas rosafärgade glasögon. om du inte tycker om djur så är välla Husdjur , forumet inget för dig då... så varför hålla till ett sånt hära forum där det handlar om DJUR när du inte änns tycker om djur?
CITAT (Azeman @ 06-02-2006, 16:22) om du inte tycker om djur så är välla Husdjur , forumet inget för dig då... så varför hålla till ett sånt hära forum där det handlar om DJUR när du inte änns tycker om djur?  Jag tycker inte om att laga mat, ändå går jag ganska ofta in på receptavdelningen
snuffiz
06-02-2006, 18:02
Gissa vad, nu är det bara till att leta katt. Vet inte varför han gett med sig men så är det.
Gossen Ruda
06-02-2006, 18:02
CITAT (Azeman @ 06-02-2006, 16:22) om du inte tycker om djur så är välla Husdjur , forumet inget för dig då... så varför hålla till ett sånt hära forum där det handlar om DJUR när du inte änns tycker om djur? Du har nog missuppfatat lite, detta är ett forum för i huvudsak odlare. Det är därför huvudadressen är odla.nu. Vet inte om du nånsin skrivit något om dina odlingar. Under sommarhalvåret är jag mest verksam i trädgården. Man skall inte kasta sten i glashuset. Sen har du fel, jag tycker mycket om djur. Kossan i min kallops var delikat. Beträffande dina och andras kelgrisar så har jag inget direkt emot dom men jag tyckar det går till överdrift hos en del. Fast katter som skiter i mitt trädgårdsland lever farligt. Tillägg: Sen måste det alltid finnas nån som är lite motvalls, diskussioner där alla jamsar med blir tråkiga. Eller vill du likrikta alla åsikter som muselmanerna?
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2006, 18:02) Sen har du fel, jag tycker mycket om djur. Kossan i min kallops var delikat. Men Gossen då!  Tänk på att det finns vegetarianer här! Fast jag tycker du är himla rolig!
Gossen Ruda
06-02-2006, 18:05
CITAT (cic @ 06-02-2006, 18:04) CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2006, 18:02) Sen har du fel, jag tycker mycket om djur. Kossan i min kallops var delikat. Men Gossen då!  Tänk på att det finns vegetarianer här! Fast jag tycker du är himla rolig! Det var det jag tänkte på.
CITAT (snuffiz @ 06-02-2006, 18:02) Gissa vad, nu är det bara till att leta katt. Vet inte varför han gett med sig men så är det.  Grattis! Han har väl gått och blivit förståndig.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2006, 18:02) Sen har du fel, jag tycker mycket om djur. Kossan i min kallops var delikat.  Jaha du! Knäppgök
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2006, 18:02) CITAT (Azeman @ 06-02-2006, 16:22) om du inte tycker om djur så är välla Husdjur , forumet inget för dig då... så varför hålla till ett sånt hära forum där det handlar om DJUR när du inte änns tycker om djur? Du har nog missuppfatat lite, detta är ett forum för i huvudsak odlare. Det är därför huvudadressen är LOL ppl! haha nä, jag hatar odling  . men jag tycker om att kolla på blommor, men nu när detta forum "Husdjur" finns uppe så stannade jag kvar. Fast jag är sällan in hit. Min svärmor tipsade om detta forum för odling till min karl. odla.nu. Vet inte om du nånsin skrivit något om dina odlingar. Under sommarhalvåret är jag mest verksam i trädgården. Man skall inte kasta sten i glashuset. Sen har du fel, jag tycker mycket om djur. Kossan i min lol. det lät inte som det på dom andra inläggen kallops var delikat. Fånigt barsnligt. men visst är kallops gott. Men att provocerar veg är väll ändå barnsligt? Beträffande dina och andras kelgrisar så har jag inget direkt emot dom men jag tyckar det går till överdrift hos en del. Jasså, hur menar du då? Fast katter som skiter i mitt trädgårdsland lever farligt. Men det finns ju nåt medel som gör så att katter inte går i landen. (har jag för mig) Tillägg: Sen måste det alltid finnas nån som är lite motvalls, diskussioner där alla jamsar med blir tråkiga. Eller vill du likrikta alla åsikter som muselmanerna? ? Du har nog missuppfatat lite, detta är ett forum för i huvudsak odlare. Det är därför huvudadressen är LOL ppl! haha nä, jag hatar odling  . men jag tycker om att kolla på blommor, men nu när detta forum "Husdjur" finns uppe så stannade jag kvar. Fast jag är sällan in hit. Min svärmor tipsade om detta forum för odling till min karl. odla.nu. Vet inte om du nånsin skrivit något om dina odlingar. Under sommarhalvåret är jag mest verksam i trädgården. Man skall inte kasta sten i glashuset. Sen har du fel, jag tycker mycket om djur. Kossan i min lol. det lät inte som det på dom andra inläggen kallops var delikat. Fånigt barsnligt. men visst är kallops gott. Men att provocerar veg är väll ändå barnsligt? Beträffande dina och andras kelgrisar så har jag inget direkt emot dom men jag tyckar det går till överdrift hos en del. Jasså, hur menar du då? Fast katter som skiter i mitt trädgårdsland lever farligt. Men det finns ju nåt medel som gör så att katter inte går i landen. (har jag för mig) Tillägg: Sen måste det alltid finnas nån som är lite motvalls, diskussioner där alla jamsar med blir tråkiga. Eller vill du likrikta alla åsikter som muselmanerna? ?
ja ja...vi vet att du kan citera nu men vad menar du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|