|
Hej alla trädgårdsentusiaster! Skulle vilja ha hjälp med förslag på en dekorativ buske alt. buskage. Bor i zon 3. Får vara mellan 2.5 till 4 meter hög och 3-4 m i diameter. Gärna tät med dekorativa grenar och blad. Jorden är sandblandad men kan göras kraftfullare. Kanske ett busgage av spirea kan bli bra om de planteras i en trekant? Vilken spirea lämpar sig i så fall bäst? Tack så mycket på förhand och ha det så bra!!! Sören
Vilken växtzon bor du i Sören? Det är inte alla buskar som kan växa överallt. Här har du en zonkarta så kan du se. Sedan får du säkert flera bra förslag. Berätta gärna vilket väderstreck om det är blåsigt, vilken jord det är så är det också enklare att komma med förslag. Mvh Fenja
kerstin z5-6
25-01-2006, 22:58
Spirea i all ära , men när vi får veta zonen kan vi säkert slåihop skallarna o komma med fler roliga förslag 'En mycket trevlig och rikblommande buske -med fin höstfärg är Malus toringo var sargentii-bukettapel -den går hos mej -så antagligen gör den det hos dej med den får söta små miniäpplen på hösten -buskens blad kan vara täcka av blom försommar..  finns som E planta
Hej på Er! Bor i zon 3 på västkusten!!
kerstin z5-6
25-01-2006, 23:02
öst ? väst sol skugga ??
Tack för förslaget. Har en sådan på en annan plats på tomten sen tre år och den blommar mer och mer för varje år! Vilken härlig bild på en buske översållad med blommor. Platsen är sol till halvskugga, nordväst. Skulle kunna passa även på denna plats!
kerstin z5-6
25-01-2006, 23:12
Euonymus europaeus tex 'Evert' E - benved 'Evert' jag skule nog sätta dit någon vacker acer också -lönn -en av de vackra lågväxande sorterna Acer palmatum dissetum garnet tex kommer säkert fler förslag -men väderstreck o sol eller skugga vore bra att veta
Hur hög blir Acer palmetum dissetum garnet? zon 3 sol-halvskugga!
Hej Kerstin! Är även intresserad av benved "Evert e-planta. Hur bred blir den?
kerstin z5-6
25-01-2006, 23:31
HÄR kan du läsa om Evert Stor buske (3-4 m) med överhängande växtsätt. Gulröd höstfärg. Lysande karminröda fruktkapslar med orange fröhylle. Ståndort: Anspråkslös, men undvik alltför torra lägen. Sol – lätt skugga. och Här ser du höjd på en del trevliga småbuskar o träd- högst 1,5-2m m i din zon är en gissning på lönnen Lönnen krukodlar jag pga mitt klimat -men denna går fint ävenute hos mej Acer negundo"Flamingo " rosa vit gröna blad
ewa zon 3
25-01-2006, 23:51
Tar mig friheten att komma med ett inlägg i er diskussion om buskval. ang Euonymus europaeus, 'Evert' E Kerstin har redan svarat så bra om den busken men vill verkligen rekommendera den pga höstfärg, vackra grenar och otroligt vackra frukter. Har en fin 'Evert E' och bor i zon 3
/Ewa
kerstin z5-6
26-01-2006, 00:04
Roligt att du gillar den !-kom med fler förslag -för nu står det still här
Jag kan bidra med en av mina gamla busklistor:
Buskar i sol till halvskugga Sluthöjd: 2-3 m Från zon III Aralia elata parkaralia Buddleja alternifolia sommarbuddleja Cotoneaster divaricatus spärrgreningt oxbär Corylus avellana 'Contorta' ormhassel Cornus alba 'Sibirica' korallkornell Cornus 'Kesselringii' blodkornell Cornus stolonifera 'Flaviramea' gullkornell Deutzia x magnifica praktdeutzia Deutzia scabra 'Plena' strävdeutzia Euonymus europaeus benved Euonymus planipes körsbärsbenved Exocorda racemosa pärlbuske Forsythia x intermedia 'Freja' E hybridforsythia Forsythia 'Nothern gold' forsythia Forsythia suspensa var.fortunei hängforsythia Hamamelis mollis kinesisk trollhassel Hamamelis japonica japansk trollhassel Hydrangea paniculata 'Grandiflora' syrenhortensia Kolkwitzia amabilis paradisbuske Ligustrum vulgare 'Atrovirens' vintergrön liguster Lonicera tatarica 'Arnold red' rött rosentry Lonicera tatarica 'Alba' vitt rosentry Physocarpos opulifolius smällspirea Philadelphus coronarius doftschersmin Philadelphus lewisii 'Waterton' norrlandsschersmin Prunus spinosa slån Rhamnus frangula brakved Rhus typhina 'Dissecta' flikbladig rönnsumak Ribes sanguineum rosenribs Sambucus racemosa druvfläder Spirea x vanhouttei brudspirea Sorbaria sorbifolia rönnspirea Sorbus commixta 'Carmencita' E carmencitarönn Syringa x prestoniae 'Coral' prestonsyren Syringa reflexa hängsyren Syringa chinensis 'Saugeana' parksyren Viburnum lantana parkolvon Viburnum opulus 'Strömsund' skogsolvon
Du hittar lätt bilder på dem om du söker på det latinska namnet på bilder på google.se.
Mvh Fenja
Fenja, har du dina utmärkta listor samlade nånstans där man kan hitta dem (på en hemsida eller så)? Eller blir det till att söka i forumen?
CITAT (noora @ 26-01-2006, 09:03) Fenja, har du dina utmärkta listor samlade nånstans där man kan hitta dem (på en hemsida eller så)? Eller blir det till att söka i forumen?  Jag har fått lite listor i en pdf-fil av en kompis som jobbar på en handelsträdgård, de använder dem i jobbet och de ligger inte ute på nätet tyvärr. Men är det något särskilt du är intresserad av så kan jag maila en kopia av just det? Mvh Fenja
ewa zon 3
26-01-2006, 10:57
Fantastisk lista från Fenja, sluthöjd är ju alltid intressant när man leter buskar. Vill rekommendera en bok som har varit till stor hjälp när jag letat nya buskar och träd "Träd och buskar i trädgården" av Inger Palmstierna Fina bilder, bra beskrivningar och med en tabell över träden och buskarnas speciella egenskaper.
/Ewa
CITAT (Fenja @ 26-01-2006, 10:42) CITAT (noora @ 26-01-2006, 09:03) Fenja, har du dina utmärkta listor samlade nånstans där man kan hitta dem (på en hemsida eller så)? Eller blir det till att söka i forumen?  Jag har fått lite listor i en pdf-fil av en kompis som jobbar på en handelsträdgård, de använder dem i jobbet och de ligger inte ute på nätet tyvärr. Men är det något särskilt du är intresserad av så kan jag maila en kopia av just det? Mvh Fenja Jag är inte ute efter något speciellt just nu, men det händer ju ibland att man står och funderar på vad som skulle kunna trivas i någon specifik del av trädgården  Tack för erbjudandet, jag återkommer om jag kommer på nåt
Tack för alla förslag på buskar!!! Möjligen blir det malus på en kant i trädgården! Kanske man kan sätta en fyra-fem små buskar av dom och bilda ett buskage där. Hur tätt kan dom sättas intill varann? Ha d så bra allihop! Sören
Någon av buskmalusarna blir superbra, och även om de vill ha lite kraftigare än sand så kan de med stödvattning de första åren utvecklas helfint, lika vackert som ett slånbuskage kan bli (som blommar tidigare och som kan växa i allt). Tänkte annars att många rosor skulle kunna passa in i bilden. Rosa pimpinellifolia, Finlands vita ros, växer i magra sandjordar och kan bli så här i zon 3. Tre meter hög och 6 meter bred med tusentals starkt doftande blommor vid midsommar. Illande rött och orange bladverk på hösten som sitter kvar på grenspetsarna till jul. Bra ros för lite tuffare förhållanden, om jag inte minns fel så klarar den sig i zon 8, eller är det zon 6. I vilket fall som helst tycker den att vind i lägre zoner än zon 6 ändå är som medelhavsklilmat. Bilder på http://www.juniper.se/rosor/pimpinell.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|