Boarp
Precis intill husväggen hade vi förra sommaren en underbar pion, den tog upp 1,5 meter av väggen och hade fullt med blommor,men den står i vägen för husrenoveringen.
Hur bär jag mig åt för att flytta dessa knölar så att de mår bra på ett annat ställe, har hört att pionen inte är glad i att flyttas?
Kajsa
Gröna Rum har visat det i ett program. Man grävde ett dike runt pionen
inte för nära, knöt säckväv runt jordklumpen, så den inte faller isär.
Sedan drog man pionen i väven.
Själv grävde jag upp en pion för några år sedan och det var första
och sista gången. Mitt i en rabatt där man inte hade plats, bland
liljor och perenner.Så den gick i 15 delar minst, så bedrövad jag
kände mig, en hög av rötter. Nåväl av en stor blev det 4 st pioner.
Hoppas att det blir en blomma i år.
Hoppas du lyckas bättre. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hösten (runt september) brukar vara bästa tiden att flytta på pioner. Kan man få med det mesta av rotsystemet så brukar pionen klara flytten såpass bra att man faktiskt kan få blom inom en snar framtid. Delar man pionen eller om den helt enkelt går i bitar så kan den tjura flera år innan den behagar blomma. +Man får inte plantera för djupt, det bör bara vara ca 5cm jord ovanför knölen annars kan blomningen utebli.
yla
en gång för många år sedan hittade jag en pion bland alla lupinerna ett par blad bara ,ovetande hur man skulle göra så grävde jag bara upp den o satte den o efter kanske fem sex års tuttinuttande med den så blommar den varje år med en blomma o förra året fick jag två rolleyes.gif
dessförinnan hade den aldrig blommat där bland lupinerna ,,,jag undrar så varifrån den kom, unsure.gif nån teori??
Berith
Jag hittade en pion i gräset i en övergiven trädgård för några år sen. Det finns bara en gammal lada kvar och enligt vad andra berättat för mej så har det inte funnits nåt hus där på väldigt länge, kanske 30-40 år! Pionen borde ha funnits där under dom åren, och säkert ännu längre.

Om den blommat något under dom 'övergivna' åren vet jag inte, men den blommade redan första året efter den kom med mej hem!! Den blev väl helt enkelt glad över att bli räddad och ville visa sin uppskattning. smile.gif

Jag flyttade den igen i höstas för att den skulle få större och bättre plats - får se om den blommar i år också eller om den tar en paus.

Kan den pionen heta nåt, eller är det bara nyare sorter som har namn? Den blommar med mörkt rosa blommor.
yla
heter inte den gamla sorten bondpion eller e de nåt jag bara fått för mej
din o min e bergis samma sort smile.gif
Berith
Tack då tar jag en sån! biggrin.gif

Jovisst finns det bondpioner - röda, rosa och vita. Tänkte mej att dom sen hade nåt mer namn, t.ex. efter nån adelsdam med mer eller mindre gott rykte. wink.gif

Kanske Åsa tittar in här sen och reder ut begreppen åt oss! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon