Floppy
Har köpt:

Brugmansia sanguinea, Röd Änglatrumpet
Lantana camara, Eldkrona

från Impecta...sådde 4 januari men det har inte dykt upp nått än...

Är det någon som vet hur lång tid det tar för dem å gro och har några tips för övrigt när det gäller att fröså dessa två????

Har gjort som det står i deras odlingsanvisningar...men nu har det skrivits en del om att det inte alltid är rätt som det står på påsarna...

Tackar och niger för all hjälp som kan tänkas ge... smile.gif
pisanggoreng
Jag har i och för sig slarvat bort mitt odlingsblock med noggranna noteringar... men om jag inte minns fel så tog änglatrumpeten förra året minst en månad på sig att titta fram.
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 26-01-2006, 09:04)
...Lantana camara, Eldkrona.....

Vad är det för så-råd? Har bara "egna" frön wub.gif
Floppy
Okej...tålamod är något som jag har brist på när det gäller odling... rolleyes.gif wink.gif

Hamilton:
Kolla på Impecta och sök på artikelnummret: 273, som är Eldkrona...
Där dinns det odlingsanvisningar.
Helen i Piteå Zon 5
Har aldrig frösått Eldkrona så om den vet jag intet men, Brugmansia har jag frösått och vet att den behöver undervärme och tar låååång tid på sig för att gro. Vill minnas att det tog nästan 3mån.sist. Undervärme kan du få genom att ställa krukan på lysrörsarmaturen, men glöm ej att kolla ofta för sådden torkar fort. / Helen
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 26-01-2006, 10:43)
Hamilton:
Kolla på Impecta och sök på artikelnummret: 273, som är Eldkrona...
Där dinns det odlingsanvisningar.

wub.gif Tack! Har inte tänkt på att man kunde kolla det på nätet, utan bara läst i katalogen.
Floppy
Det var så lite så... smile.gif ...kul att lilla JAG kunde vara till lite hjälp nångång... är helt ny när det gäller odling och trädgård...och behöver konstant hjälp... som tur var så finns det en bra sök funktion... tongue.gif
kerstin z5-6
Undervärme kan snabba på , men nog tar de en månad:) ändå-
särskilt eldkronan. Håller med Helen .
Floppy
Okej då *djup suck*...får väl ha tålamod då...*suck* tongue.gif

I övrigt då?...har ni några andra tips hur jag ska sköta om dem när de väl behagar å kika fram över jordkanten???...*en djup suck till* tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Under lysrör, vatten, värme och kärlek biggrin.gif omskolning då några karaktärsblad visat sig, näringsvattna efter ca. 2-3v efter omskolning med svag näring, byte av krukor till större storlek allt efter plantorna växer rolleyes.gif / Helen
Floppy
Tack så mycket...

Som de flesta andra odlingar alltså...inge specialare... smile.gif
vidstige
mina änglatrumpeter grodde efter 18 dagar de har stått i ett fönster med undervärme i ca 18 grader...blev lite överraskad då jag har hört att det ska vara lång groningstid på dem smile.gif Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon