smajlizz
Har ni någonsin varit med om att någon ringer och frågar efter er men sedan inte ska prata med er?
Ok, detta hände mig igår. Min mobil ringde, jag svarade
"Ja hej det är Lisa" och någon i andra änden säger
"Hej det är Andrea! Men.. det låter inte som Lisa..?" huh.gif
Hon som ringde ville prata med någon som hette precis som jag, (och jag vet att jag har ett lite ovanligt stavat och uttalat efternamn) men hon skulle ändå inte prata med mig! Jag trodde inte någon hette som jag, men vad jag vet så kände hon inte mig och jag inte henne! Så tydligen har jag en "tvilling" nånstans! blink.gif
RibesRubusVitis
Jodå, när en namne till mig blev åtalad för olaga spritförsäljning, ringde kvällstidningarna och undrade hur det kändes. Lagom kul!
(Det visade sig sen att namnen varit i god tro; han hade övertagit en servering utan att veta att utskänkningstillståndet dragits in.)
Magdis
Jag har inte varit i den situationen själv men ändå varit inblandad i en sån situation, om man säger så. Min f.d sambo hade tappat bort mitt telefonnummer och kollade upp det i telefonkatalogen, men tydligen fanns det en annan med samma namn som jag i samma stad. Inte nåt jättevanligt namn heller direkt! wink.gif Han ringde upp och sa "Hej det är Johan" och så pratade de på en bra stund innan bägge började fatta att...hmmm...du är ju inte den Magdis! Och du är ju inte den Johan!
Där var det dubbelt sammanträffande till och med. Båda hade blivit lurade! laugh.gif
mamamaggan
Har en släkting som råkar ha samma namn som en i tidningen namngiven brottsling. Vi har ett mycket ovanligt efternamn så det var inte så kul för min släkting.

Brottslingen är inte släkt med oss " på riktigt" men har vårt släktnamn. Inte så kul!

Men vi har också fått telefonsamtal som visat sig vara till någon annan. Det ringde hemma hos oss och någon frågade efter Krister. Min man heter det så jag lämnade över telefonen till honom.Det visade sig vara till en av mina släktingar med samma förnamn. Man hade letat i katalogen och hittat mitt namn och eftersom min släktings fru heter nästan likadant i förnamn som mig så trodde man att man prickat rätt.
Kakaduan
Min chefs fru har samma namn (inte helt vanligt) som den kvinna som för något år sedan blev vald till årets kvinnliga företagare eller något sådant. På kvällen ringde journalister och sökte damen ifråga och min chef tyckte det var jätteroligt att säga "nej, jag måste få be XX ringa upp senare, för hon får inte lämna köket förrän disken är klar".

laugh.gif
Kakaduan
Caprice
Hmmm...

Det kan inte betyda något annat... ?
Jag skulle få känslan av att det är någon som vill ha lite koll på den de ringer till.... inbrottstjuvar tex... visserligen var det mobilen...
men skulle det hända på den vanliga telefonen skulle tanken komma.... unsure.gif
Tesa
När jag nyss hade skaffatmobil så fickjag en massakonstigameddelanden...Förstod att det var nån kille som försökte ställa saker och ting tillrätta med en tjej..."ville bara vara kompisar"..."och du kan väl höra av dig"..."jag såg dig i tisdags" ...osv..
Jag försökte ringa upp och tala om att han nog hade fel nummer...men det var bara ett gäng flamsiga ungdomar som inte gick att få nåt vettigt ur...
Sen började jag få samtal från ett nr i vårt riktnrområdeoch var där närjag svarade...
Tillslut så var det nån kvar iallafall och då försökte jag säga att de nog hade fel nr..."Jamen är inte detta Xxx Xxxxs telefon då? frågar han....
-"Nä...men hennes mammas" fick jag ju svara...för det var alltså min dotter han försökte nå...
Det blev lite tyst i andra änden kan jag ju säga.. laugh.gif sen kom ett mycket generat...-"Ojdå...ber om ursäkt"

SOM vi funderade på hur han hade fått tag på mitt nr...men vi konstaterade att han måste ringt nummerupplysningen och frågat efter min dotter..jag heter samma som hon i andranamn...
Latmask
Det finns två i Sverige som heter som jag, jag och en tjej till.

Den andra tjejen bodde ett par hus bort när jag bodde i lägenhet. Jag passerade hennes hus på väg till pendeltåget varje dag. Samma gatunamn, hon bodde på 8C och jag på 18C. Gissa om posten kom fel ibland...

Vi ringde och pratade med varann en gång angående posten. Visade sig att vi var lika långa och hade samma färger också, samt att vi båda kom från Finland fast vi hade svenska namn. Lustigt...
Inga från Närke
Ingen har ringt mig på grund av mitt namn, men för något år sedan när jag spelade bingolotto så skulle de dela ut en vinst, möbler för 25000:- och drog en lott i tunan och sa sedan mitt hela namn.

Vi både skratta och grät om vart annat och blev hur tokiga som helst sambon och jag tills vi fick höra att den personen bodde i Stockholm.

Då blev det slut på det roliga. Kollade sedan hur många som heter exakt som jag och det var 5 stycket i Sverige, både för och efternamn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon