Full version: Nu har de kommit!
Anna Maria
Fröpåsarna från Trädgårdsamatörernas frölista!
Tänk vad spännande, man får ju välja först massor av förstahandsfrön och sen lika många andrahandsfrön, och sen får man vad man får... När dessutom andrahandsvalen är lika kul som förstahands- så kan ni ju tänka er hur kul jag har just nu!

Nu undrar jag om ni har lite tips och erfarenheter vad gäller sådd av:

Viola jooi
Paeonia Mlokosewitchii (jag vet att det tar en del år men...)
Iochrome australis
Dodechateon
Colchicum vernum
Campanula persicifolia
Allium moly
Aconitum hemsleyanum
Aconitum volubile

Jag ska kolla alla länkar ni delat med er av här på forumet, men det vore roligt att höra hur ni har gjort och hur det har gått!

Hälsningar
Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Viola jooi gärna mörkt ställe till de grott -händer inget -tur ut -inte lätta -tjurskallar:)
Paeonia Mlokosewitchii (jag vet att det tar en del år men...)
mm
-men det är klart du ska pröva ändå-behåll krukan flera säsonger-skugga

Aconitum hemsleyanum
Aconitum volubile behöver båda ofta kylas -gärna i nån minus då o då och minst 6 v ute -så nu
Anna Maria
Tack Kerstin!
Jag har sått och gjort iordning en massa krukor för vidare transport ut imorgon. Så man kan prova inne med violen först? Eller kanske är det lika bra att sätta ut den med en gång...?
Visst är det lustigt med frön, i min fantasi blomstrar det redan av svavelpioner längs trädgårdsgången... förra året sådde jag en trädpion som jag också gladdes åt för mitt inre öga - det har inte visat sig ett dyft i krukan ännu efter ett år!

Hälsningar
Maria utanför Enköping
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon