Full version: Växtmarknad - Skåne
Gurkan
Lite då och då läser jag här på Odla om att ni, plantgalningar, åker på Växtmarknader titt som tätt för att köpa och sälja plantor.

Hur går det till ? Finns det några bra Växtmarknader i Skåne ?

Har sökt lite på nätet och hittat "Sällskapet Trädsgårdsamatörerna Skånekretsen" som tydligen har Växtmarknad en söndag i Maj på Alnarp. Antar att man måste vara medlem för att få vara med där men det kanske man kan bli.

Ni som stått på såna här marknader, säljer ni nåt ? Är det värt besväret att gå upp tidigt en söndag, förrutom som social aktivitet ? Dragplåstren i mitt stånd skulle då vara huvudsakligen tomat- och chiliplantor.
kerstin z5-6
På Sta s marknader är det ofta perenner som säljs -det finns ju även andra sällskap tex Riksförbundet svensk trädgård -där många grönsaksodlare är med -de syyslar även med perenner och annat med förstås
Många är medlemmar i bägge dessa föreningar en del i ytterligare:)
Här är en länk
RST
Gurkan
Tack Kerstin, jag ska maial dom och kolla vad dom håller på med.

Nån som har några andra tips ??
Tesa
Kontakta de lokala LRF-avdelningen...ibland har de nåt som kallas "Bondens marknad" och då skulle väl även en plantförsäljare passa in..
Jag sålde lite på en lokal växtmarknad (inte LRF) i våras men jag hade inte så stora tomatplantor så alla köpte tomater av en annan...men hon sålde däremot massor..
Jag sålde för första gången och jag fick nog ihop ca 500 kr iallafall...hade lite blandat grönsaksplantor, ettåringar och perenner..
Jag tänker definitivt göra om det...man vet lär sig nog mer och mer om vad folk vill ha för varje gång man står där..
På våren är t.ex gurkplantor efterfrågade..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon