|
Lars-Olof Arvids
26-01-2006, 15:36
Nu i helgen har ornitologerna en kampanj där man ska räkna vinterfåglar runt knutarna runtom i Sverige. Man behöver varken vara SOF-medlem eller fågelexpert för att delta. Du som matar fåglar kan väl ta en extra titt i helgen och vara med, det är faktiskt kul! http://www.sofnet.org/Olle
Det där hade jag faktist planer på att testa! vi får väl se! Idag har jag iaf registrerat en "ny" art vid mitt fågelbord.... Koltrasten, den har jag inte setts tidigare... Han har väl varit hos grannen!
ewa zon 3
26-01-2006, 17:01
Det här skall jag absolut göra Med fågelboken i ena handen och kikaren i den andra. Hoppas det kommer något 'fint' besök /Ewa
Det är roligt och intressant att räknar vinterfåglar,jag ska försöker kommer ihåg till helgen.Jag har dagböcker om vinterfåglar i min trädgård från 93 till 2003.Jag håller på och skriver av de på datorn.Numera titta jag bara vilka som kommer och äter.
Tasses Trädgård
26-01-2006, 23:59
Det vore så roligt om det fanns några olika arter att räkna..... Här har vinterfåglarna minskat dramatiskt. Trots att jag sätter upp nya holkar varje år minskar det även med "gårdsfåglarna" mesar och finkar. Har inte sett en enda Talltita i år tex. Skogsmaskinerna går för full året om. Är det bostadsbrist i skogen som orsakar det här? Det har varit gott om rovfåglar ett par år, men det har ju också varit sorkår. Var det Jan Danielsson som förutspådde en tyst vår? Hoppas att vi slipper uppleva den...
*Felix matte*
27-01-2006, 00:13
Räknade gärna om vi hade några på besök men trist som det är så har vi inte sett en endaste fågel här sedannågon gång i slutet av december Kan inte förstå varför de försvunnit... förr hade vi massor av gråsparvar, finkar, titor och talgoxar vintern igenom men nu är här tomt och tyst
Lars-Olof Arvids
27-01-2006, 10:50
En fågel man intresserar sig speciellt för är gråsparven, eftersom den har minskat drastiskt utan att någon vet varför. Skriv gärna någon kommentar av typ "gråsparvar finns ibland men inte denna helgen", "gråsparvar fanns fram till för 3-4 år sedan" eller liknande. Tänk på att gråsparvar alltid är gråa uppe på huvudet. Den numera vanligare pilfinken har brun hjässa och en svart kindfläck som saknas hos gråsparven.
Olle
CITAT (Tasses Trädgård @ 26-01-2006, 23:59) Var det Jan Danielsson som förutspådde en tyst vår? Hoppas att vi slipper uppleva den...  Det var Rachel Carson som skrev den boken på 60-talet... Finns att låna på bibliotek!
andersen
27-01-2006, 16:24
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-01-2006, 10:50) En fågel man intresserar sig speciellt för är gråsparven, eftersom den har minskat drastiskt utan att någon vet varför. Skriv gärna någon kommentar av typ "gråsparvar finns ibland men inte denna helgen", "gråsparvar fanns fram till för 3-4 år sedan" eller liknande. Tänk på att gråsparvar alltid är gråa uppe på huvudet. Den numera vanligare pilfinken har brun hjässa och en svart kindfläck som saknas hos gråsparven.
Olle Ja när jag var barn på 60talet så fanns det enorma flockar av gråsparvar, säkert många hundra fåglar i varje flock, nu är det sällan jag ser gråsparv.
Ja, här är det mest skator och kråkor och en hel del koltrastar. Och då bor vi ändå på landet så man skulle tycka att här vore lite fler sorter.
Rossi Zon 1
zaaritha
27-01-2006, 23:24
Ska man räkna de olika arterna eller antalet joglar?
både arter och antal tror jag zaaritha
Kul grej, (bra "grej" också). Får se hur jag gör. Här ikring bor det "massor" med ornitologer, så fåglarna lär bli räknade i alla fall.
Dock har jag gråsparvar som bor under huspanelen, som jag är riktigt rädd om. Vet att de börjat minska drastiskt.
Kan inte ni som räknar, lägga ut "räkningen" här? Skulle vara kul att se hur det ser ut.
Rossi, det är ganska viktigt faktiskt, att räkna kråkfåglarna också! Kanske ännu mera om det "bara" finns kråkfåglar och inte de andra!!!
Glöm inte att det finns en poäng i att "räkna" de fåglar som inte finns, också! Det ger en viktig helhetsbild, av en natur i förändring.
Vill också räkna men missade att det började redan igår.  Ska se vad jag hinner med idag.
Jag håller på att räknar,inte mängden men arterna.Men som det är så duker ja inte alla upp.Inget spår av min lille vän Rödhake,undrar om Fritz ha tagit den.Frågade honom men inget svar he he.Gråsiskorna har jag inte heller sedd till i helgen,typiskt.Inte tala om Domherrarna,inte ett spår.Noja,det är ja i morgon med.
Anki på Öland
29-01-2006, 13:11
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-01-2006, 10:50) Tänk på att gråsparvar alltid är gråa uppe på huvudet. Den numera vanligare pilfinken har brun hjässa och en svart kindfläck som saknas hos gråsparven.
Olle Aj attan, då är det nog pilfinkar jag har i min fågelbuske och inte gråsparvar som jag trott.... Anki
CITAT (amaira @ 28-01-2006, 09:07) Rossi, det är ganska viktigt faktiskt, att räkna kråkfåglarna också! Kanske ännu mera om det "bara" finns kråkfåglar och inte de andra!!!
Glöm inte att det finns en poäng i att "räkna" de fåglar som inte finns, också! Det ger en viktig helhetsbild, av en natur i förändring. Ja, det har du såklart rätt i. Grejen är att vi byggde vårt hus för fem år sen nu snart och här har inte hunnit bli så uppvuxet än så småfåglarna vågar sig inte hit. Här är bara åkrar runt omkring. Synd! Men den som väntar på något gott ...
Här har inte varit en fågel i helgen! Nåja, tre talgoxar, men det är inte mycket att "rapportera". Särskilt inte som det oftast finns ett rikt fågelliv här. Men ibland är de helt enkelt inte intresserade av fågelbordet! Ofta blir det så vid väderomslag (och när sparvhöken lurar i buskarna förstås) och nu har det blivit plusgrader här.
Lars-Olof Arvids
30-01-2006, 09:11
Jag kom inte heller upp i några imponerande mängder eftersom jag var borta större delen av helgen. Men under ett par timmar igår eftermiddag såg jag i alla fall följande fåglar vid matplatsen hemma:
3 blåmesar 2 talgoxar 1 entita 3 koltrastar 1 nötväcka 1 rödhake
Olle
Gossen Ruda
30-01-2006, 13:33
Tjaa, räknat har jag inte gjort men följande arter har jag sett:
Talgoxe Blåmes Steglits Grönfink Bergfink Grönsiska Gråsiska Rödhake Gråsparv eller Pilfink Koltrast Björktrast Skata Kaja (Vad fick jag Råka ifrån?)
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2006, 13:33) Kaja (Vad fick jag Råka ifrån?) Du råka-de väl skriva fel
I skogen i Sörmland hade jag dessa besökare vid fågelbordet under helgen. Tyvärr dock ingen dator att rapportera från.
talgoxe blåmes titor (tall- eller en- ? kan inte skilja på dem) gulsparv domherrar nötväcka
Kråkor och skator, men inte vid fågelbordet. Ormvråken satt och glodde vid vägen som vanligt ..
Däremot saknar jag tofsmesen som kom så gärna förra vintern, trots att den enligt fågelboken inte bbesöker fågelbord. Gulfinkar har jag inte heller sett på ett tag.
Förutom de vanliga talgoxarna, blåmesarna och koltrastarna fick vi ett gräsandspar på tillfälligt besök. De åt av fågelfröet som låg på marken under fågelbordet
Lars-Olof Arvids
31-01-2006, 16:34
Ska tofsmesen inte besöka fågelbord? För ett par år sedan hade jag en som åtminstone gillade mina talgbollar.
Olle
Gossen Ruda
31-01-2006, 19:28
Det är ganska ovanligt men när födan tryter i skogen kommer den fram.
Hade typiskt skogsmaskiner i skogen i helgen, så bara de modiga var framme.. Fanns ingen möjlighet till kommentarer som jag såg på sidan, men dessa inrapporterades; två par större hackspett 2grönfinkar 6 domherrar 20 talgoxar 20 blåmesar 1 skata 2 koltrastar två en-tall titor (kan ej se skillnad) tre nötväckor en bofink 10 gulsparvar Annars har jag ibland tofsmesar, frampå våren rödhakar mm mm INTE så lätt att räkna blåmesarna och talgoxarna, de svärmar här... Kliniskt rent från gråsparv. Funderar på att lägga havre spår från nå´n bonde... (Där de brukar vara impopulära!!). Hörde även rovfågel skrin...
*Felix matte*
31-01-2006, 22:37
På lördag hade vi tre Talgoxar och fyra Skator på besök  Länge sen sist. Vill så gärna få se Svarthätta igen men det ser ganska dött ut på fågelfronten för närvarande.
Liselotte i zon 3
06-02-2006, 14:24
 Hjälp...jag tänker iallafall försöka räkna upp alla, det blir cirka i antal. Arter: Koltrast 8 st Nötskrikor 6 st gråsparvar ca 20 st Pilfinkar ca 20 st Talgoxar ca 10 st Blåmesar ca 10 st Stjärtmes 4 st Tofsmes 2 st Steglits 4 st Gråsiskor ca 10 st Grönsiskor ca 10 st Grönfinkar ca 15 st Gulsparvar ca 8 st Domherrar 6 st Skator 10 - 15 st Kråka 4 st Nötvecka 4 st Svartvit hackspett 4 st Liten hackspett 2 st Sparvhök 1 st Svartmes 6 st Entita 4 st Sidensvansar flock på 50 st ( snacka om att äta äpplen , tur att min vivo butik skänker mig det) Dessa är alla jag sett och räknat hitintills. Liselotte i zon 3 :
Lars-Olof Arvids
07-02-2006, 13:38
Lyckans ost, du som har en vivobutik som skänker äpplen! Här i Stenungsund måste alla affärer skicka tillbaka äpplen som har blivit för gamla, vilket betyder att jag måste betala dyrt för äpplen till koltrastarna och rådjuren.
Olle
Vill du får du gärna komma hit och hämta en kartong! Har kvar massor sen i höstas..
Lars-Olof Arvids
07-02-2006, 14:47
Zon 4 låter inte alldeles nästgårds, men du får gärna skicka hit några kartonger!  Olle
Lars-Olof Arvids
07-02-2006, 15:45
Till Ulricehamn är det långt. Jag minns ett fältbiologmöte där vi pratade resor i min ungdom. Jag planerade att åka till Indien, en annan skulle till Afrika och en tredje till Australien. Då sköt en fjärde person in: "Jag ska till Ulricehamn!"
Olle
 Ja, allt är ju relativt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|