Ivy
Jag har en sjöborrekaktus som är väldigt hög (drygt 30 cm).
Är inte så förtjust i kaktusar annars men jag måste ha haft den i över 10 år så jag har inte hjärta att göra mig av med den och blommorna är ju så vackra.
Problemet är att den blivit så tung att den inte kan stå längre. Den lägger sig ner och sedan tippar hela krukan av tyngden. Jag har bytt till större kruka flera gånger men det hjälper bara i ett halvår eller så sedan har den växt ikapp. Blompinnar är för veka och fungerar inte.
Basen är relativt väldigt smal så det skulle nog gå bättre om jag planterade den djupare men jag har märkt att den är väldigt känslig för att fukt kommer på själva växten. Någon som kan komma med ett tips?
Just nu står den lutad mot en vägg.
Eva i Skåne
Kan du inte dekorera jorden med lite större stenar, så du kan ha några som stöttar upp växten?
Alexander-VG-zon3
eller plantera den i en vid och låg kruka sen som Eva sa kan du ju både lägga stenar i botten och som dekoration på toppen smile.gif smile.gif
Carex
eller använda ett amaryllisstöd?
noora
Min största kaktus har samma problem. Jag satte flera blompinnar runt hela kaktusen och fyllde på med 5 cm leca runt den. Om man inte vattnar för mycket i taget blir inte lecan så fuktig att det skulle skada kaktusen. Dessutom är den i en väldigt tung (tjock) lerkruka. Det hjälpte i några år i alla fall, nu börjar den bli för stor igen och står och lutar mot fönsterkarmen. Jag funderar på att testa blomstöd av metall. Lecan har även den fördelen att den stabiliserar blompinnarna.

Tänk att det lilla fröet som jag sådde för 11 år sedan blivit till en så stor kaktus wub.gif och att de andra jag sådde samtidigt fortfarande är "normalstora".
yenny
Jag har inga kaktusar själv... men min mamma har flera stycken.
De är alla ganska stora och tunga. Hon säger att de lutar sej efter ljuset, så hon vänder på de hela tiden så de skall dra sej rakt. Gjorde hon inte det skulle de alla ligga i golvet hela tiden.
Alexander-VG-zon3
vad jag vet så ger leca ingentyngd som massa större stenar skulle göra .om ny planterar dom i en låga men bre kruka med större stenar på ytann så skulle den någ inte trillat
Ivy
Tack för alla tips. smile.gif
Ska prova med en vidare kruka med stenar i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon