Full version: Att f kaktusen att st
Ivy
Jag har en sjborrekaktus som r vldigt hg (drygt 30 cm).
r inte s frtjust i kaktusar annars men jag mste ha haft den i ver 10 r s jag har inte hjrta att gra mig av med den och blommorna r ju s vackra.
Problemet r att den blivit s tung att den inte kan st lngre. Den lgger sig ner och sedan tippar hela krukan av tyngden. Jag har bytt till strre kruka flera gnger men det hjlper bara i ett halvr eller s sedan har den vxt ikapp. Blompinnar r fr veka och fungerar inte.
Basen r relativt vldigt smal s det skulle nog g bttre om jag planterade den djupare men jag har mrkt att den r vldigt knslig fr att fukt kommer p sjlva vxten. Ngon som kan komma med ett tips?
Just nu str den lutad mot en vgg.
Eva i Skne
Kan du inte dekorera jorden med lite strre stenar, s du kan ha ngra som stttar upp vxten?
flaxss
eller plantera den i en vid och lg kruka sen som Eva sa kan du ju bde lgga stenar i botten och som dekoration p toppen smile.gif smile.gif
Carex
eller anvnda ett amaryllisstd?
noora
Min strsta kaktus har samma problem. Jag satte flera blompinnar runt hela kaktusen och fyllde p med 5 cm leca runt den. Om man inte vattnar fr mycket i taget blir inte lecan s fuktig att det skulle skada kaktusen. Dessutom r den i en vldigt tung (tjock) lerkruka. Det hjlpte i ngra r i alla fall, nu brjar den bli fr stor igen och str och lutar mot fnsterkarmen. Jag funderar p att testa blomstd av metall. Lecan har ven den frdelen att den stabiliserar blompinnarna.

Tnk att det lilla fret som jag sdde fr 11 r sedan blivit till en s stor kaktus wub.gif och att de andra jag sdde samtidigt fortfarande r "normalstora".
yenny
Jag har inga kaktusar sjlv... men min mamma har flera stycken.
De r alla ganska stora och tunga. Hon sger att de lutar sej efter ljuset, s hon vnder p de hela tiden s de skall dra sej rakt. Gjorde hon inte det skulle de alla ligga i golvet hela tiden.
flaxss
vad jag vet s ger leca ingentyngd som massa strre stenar skulle gra .om ny planterar dom i en lga men bre kruka med strre stenar p ytann s skulle den ng inte trillat
Ivy
Tack fr alla tips. smile.gif
Ska prova med en vidare kruka med stenar i.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon