Full version: vedklyvare
ninnisky
Funderar på att köpa en vedklyvare till landet Där ligger en hel del "ohugget" som borde klyvas.

Är det någon av er som har erfarenhet av sådana? Vad bör man tänka på?
Låter den mycket? Kapacitet?

Har kollat på bl a Rusta och Jula - men vill ha lite tips av er innan jag går åstad och köper en smile.gif
Luddet
Hej.

Stormen Gudrun var en mysig tjej. Hon slängde in en jättegran i vår trädgård. Den sågades upp i stora runda bitar c:a 35 cm tjocka. För att orka flytta dem var jag tvungen att dela dem i fjärdedelar med hjälp av kilar och slägga.

Jag började som du med att kasta ut lite forumfrågor. Fick rådet att skaffa eller hyra en kraftig klyv. En del menade att postorderfirmornas klyvar var odugliga.

På ICA stormarknad såg jag en liten klyv, 5 ton. Den såg ut som en leksak, gul och svart, snygg. Den kostade 2.000:- (var väl märkt 1.990:- som vanligt).

Jag fångade in en anställd i övre medelåldern och framförde mina tvivel om vad den där lille krabaten skulle kunna klara av. Fick besked om att man sålt 50 st utan att få någon i retur. Köpte en och granen är brasved nu. Den var häpnadsväckande stark. Jag har 4 vresigbitar kvar, där grenar går igenom, som den inte klarade av.
rolleyes.gif
Eivor på Väddö
Jag köpte också en (på Rusta) förra sommaren. Kapacitet 5 tons klyvkraft, angavs det. Den fungerade utmärkt. 6 kbm ved gick som en dans att klyva. Det skulle ha tagit VÄLDIGT mycket längre tid och ork att klyva för hand. Bamsingar som var så stora att jag inte orkade lyfta upp dem själv på maskinen, utan fick ha hjälp, dem klöv den uan vidare. Jag är väldigt nöjd. Eivor på Väddö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon