Elisabeth P
Är bara lite nyfiken på hur ni planerar era rabatter? rolleyes.gif

Väljer ni att plantera efter färgnyanser (en röd/rosa, en gul, en blå etc)?

Tycker det är kul att veta hur ni andra tänker och tycker. Hittills har jag mest planterat efter vad som faller mig in, vad jag tycker är vackert. Med andra ord inte alls tänkt på färgerna.

Däremot har jag fösökt att se till så att rabatten är vid liv hela säsongen, dvs varvat vår, sommar och höst blommor. Givetvis även tagit hänsyn till höga/ låga växter.

Skriv och tyck biggrin.gif / Lisa
kerstin z5-6
Ja numer gör jag det -men det roliga med perenner är ju att de klarar att ha hjul -ett par säsonger -att flyttas runt alltså
Numer sår jag ofta det mesta som jag redan planerat in färgmässigt för en ny rabatt
Jag gillar silverbladverk ,i kombination med purpur, blått och vitt .
Rosa är ju många rosor jag tycker om
variegerat piggar upp särskilt i skugga
Gult har jag få växter av, men några höstblommare är gula

Jag försöker -och kan tack vare sådden plantera många av varje sort -för mera effekt -vissa växter är stora och maffiga -de klarar sig själva -medan andra är snyggast med flera kompisar -gärna udda antal för ögat
Ton i ton rabatter har jag inte -är mer intresserad av färg form -inte minst bladform /komb. smile.gif
Elisabeth P
Tanken att till viss del kombinera efter färg också har börjat tilltala mig. Fast jag tror att det krävs att man blandar upp med grönt i olika bladverk eller möjligen vitt för att varje växt ska komma till sin rätt.
Är lite rädd att vissa blommor liksom "försvinner" om det exempelvis bara är blåa blommor.

Har även funderat över om man bör blanda sommarblommor och perenner i samma rabatt? Är det risk att de ett-åriga sommarblommorna tar överhand då och ger ett rörigt intryck?

Har iår satsat både på nya perenner men ävenen hel del ett-åriga sommarblommor just för att jag vill kunna plocka mycket snittblommor i min trädgård både till mig själv och att ge bort. Samtidigt som det finns mycket kvar i rabatterna givetvis./ Lisa
kerstin z5-6
Jag är en hemsk person wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
jag tycker att sommarblommor inte hör hemma i rabatter alls blink.gif laugh.gif
JO -i separata rabatter -färgchock -fyrverkeri rabatter -eller Nordiskt ljus rabatter ... och i krukor -stoora krukor -tvättkar amplar... men inte bland perennerna
Jag tycker de stjäl akt 1, 2, 3 då smile.gif

Kan tänka mej ett par pallkragar med plockblommor smile.gif

laugh.gif
men jag vet att alla inte tycker som jag
Komplementfärger gillar jag -blått mot aprikos -eller tom gult
ewa zon 3
Numera planerar jag ganska noga.. Jag letar efter lyckade kombinationer hela tiden, i mitt fall perenner, gräs och buskar som i mina ögon ökar skönhetsvärdet hos varandra Tex vinröda blad på en buske som går igen hos stjälkarna på en perenn och i blomfärgen på en annan perenn och som återfinns i ådringen hos en tredje.... äh, du fattar. Nuförtiden tänker jag alltid på vad som skulle se snyggt ut tillsammans med tex en nyinköpt ros, kanske finns det en perenn med blad som kan fånga upp färgen i rosens mitt osv. Individuellt så klart vad man tycker är vackert och det blir ju inte alltid som man tänkt men det kan bli bra än då.

/Ewa smile.gif
Ewa L
Har en stooor rabatt; blå/rosa-med-dragning-åt-blått/lite vitt.

Har en rent vit. Över 50 olika växter.

En rent rosa. (Den är ganska liten. Mer en list.)

Och en stor gul/blå. Den är antingen gul eller blå beroende på årstiden. biggrin.gif Från vintergäck. Därefter Scilla. Därefter Narcisser... Så går det vidare. Ett hav som växlar färg från gult till blått till gult till blått.
Var först en tillfällighet som jag spunnit vidare på.

I samtliga finns även åtskilliga gräs, hostor, ormbunkar och marktäckande växter med vackra blad.

Så svaret på frågan är nog; jag är väldigt noga med färgerna. laugh.gif biggrin.gif
Elisabeth P
Kul med olika ideer och tankar. laugh.gif

Jag tror att ju mer växter man planterar och rabatter man utvidgar så kommer tänket att planera mer noggrant. så har det ialla fall blivit för mig.

Hittills har jag en ganska stor perennrabatt, som går i alla möjliga färger, en köksträdgård med kryddväxter, lite sallad och ätliga blommor. I sommras började jag även på ett typ sommar blomsterfält, så har jag ju min slänt som jag ochså ska försöka få till blink.gif

I just perennrabatten har jag börjat fundera på att åtminstone gå från en färg till en annan typ som en regnbåge rolleyes.gif Tror att de flesta perenner klarar av en och annan flytt tongue.gif Dessutom ska jag nog få dit lite mer grönt, typ gräs och spännande bladverk-någon som har ideer på sådant?

Undrar ochså vad är hostor för växt?

Fler tankar / Lisa
kerstin z5-6

funkia-hosta
Elisabeth P
okej, då vet jag vad hosta är . Jag har nog t.o.m en sådan

Ha en bra dag/ Lisa
kerstin z5-6
biggrin.gif detsamma
noora
Jag ska precis börja anlägga rabatter smile.gif Jag hade en tanke att sortera efter färgskalor, men just nu lutar det mer åt en enda stor rabatt där jag ställer allt tills jag får se hur de ser ut smile.gif Sen blir det nog en naturlig sortering beroende på var växterna trivs. Vi har en stor skuggig del i trädgården som ska bli hem för ormbunkar och skuggväxter med vita blommor eller vitbrokiga blad.
ewa zon 3
Förra sommaren provade jag att plantera i komplementfärger i sommarkrukorna. Valde gult och komplementfärgen violett. Resultatet blev 'lysande' och då menar jag inte särskilt fantastisk plantering utan färgerna framhävde det bästa hos varandra. Tyvärr har jag inga foton men har lovat mig själv att börja med det i år. Roligt att se tillbaka på

/Ewa wink.gif
MB1965
Först ville jag bara sätta min prägel på trädgården, jag planterade lite hur som helst

Numera har jag tagit till mig tema och form på rabatter- på framsidan vid uteplatsen är det Gult och Rosa med enstaka utropstecken i andra färger för att bryta av- framhäva.

Teman kan vara rosor, magnolia, örter, surjordsrabatt, färger, höjd...

Dessutom skall det blomma tidigt till sent- hade blommor från mars till sent i november 2005.

Några trädgårdsbilder
Kajsa
Enda strikta ordningen på min framsida är att jag kantat alla rabatter med Rödbladig Alunrot, det är jag helt nöjd med, se bild. Sedan är det ständig flyttcirkus mellan rosor och perenner. Många sorters rosor är mycket viktigare för mig än färgteman, dom värsta färgkrockarna flyttas om.
Annars läser jag allt jag kommer över om rosorna jag köper, där slarvar jag aldrig. I rabatten blir det lite mer slumpartat, det kan vara väldigt svårt att veta hur en buskros blir i färg /omfång i verkligheten, men då flyttar man om tills man är nöjd, i min sandiga jord är det lättgrävt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon