Full version: Viburnum farreri
CGB
Har någon på forumet erfarenheter av denna tidigt blommande och väldoftande buske? Hur pass tålig är den?
Åsa, mälardalen zon 2
Verkar funka här i zon 2 i Stockholmstrakten iallafall, den på jobbet blommade i december och jag tror aldrig jag sett att den har fått några skador av vintern den sitter dock i ett läge som är lite skyddat.
CGB
Tack Åsa, får väl åka över till Zeta för att skaffa några exemplar. Den tycks inte finnas hos finska plantskoleodlare?
Cilla
Jag har ställt en på ett mindre gynnsamt läge, lite för blåsigt, på tomten och det gillar den inte alls. Den vill nog helst växa i ett lugnt zon 2-3-område och inte i lerjord.

När jag valde olvon på Zetas hade de ett mycket stort sortiment av tidigblommande olvonsorter, de flesta för zon 2. Ganska många av dem har inte doft, det gäller att komma ihåg när man sonderar mellan dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon