frugb
Hej på er!
Nu kan jag äntligen få plats med sådder för jag har blivit med trädgård och hus!

Jag har kollat runt i forumet för att lära mig om de fröer jag köpt. Men jag skulle ändå vilja fråga följande:
När ska de sås?
Vilka ska sås och sedan ställas ut?
hur länge ska de stå ute?
Om jag sår inne - när ska de ställas under lysrör?
När jag tar in de som står ute - ska de under lysrör direkt då?

Alcea rosea "Chaters double" samt "Nigra"
Aquilegia caerulea "Silver queen"
Echinacea purpurea Röd rudbeckia samt "White swan"
Helleborus Orientalis
Lavandula angustifolia
Digitalis "Alba"
Heuchera "Emperors New Clothes"

Sedan har jag också följande - antar att de kan sås inomhus tidigare som sommarblommor men när? Under ljus?
Pionvallmo "Irish velvet"
Vallmo "Shirley double mixed"
Törnrosas skjortel "Purple bell vine"
Luktärt "Sweet pea"
Krasse "Moonlight"
Tagetes erecta "Vanilla"
Ringblomma Calendula "Touch of red buff"
Solros Helianthus annus "Valentine"
Tomat "Supermarzano"
Tomat Yellow pear"
Tomat Supersweet 100"

Det blev några stycken och det ska bli så kul!

Det är fantastiskt att lära sig så mycket av så många kunniga trevliga människor!
Mvh frugb biggrin.gif
kerstin z5-6
ALcea rosea "Chaters double" samt "Nigra" varmt underljus i april -de blir stora fort
Ev sås nu, för blom i sommar i varm zon-(här går det inte -de blommar aldeles försent då )
Blir bladrugge år ett om du sår april-blommar år 2
Aquilegia caerulea "Silver queen"Ska kylas 5-6v så ställut nu sen in om du vill
Echinacea purpurea Röd rudbeckia samt "White swan" s.o
Helleborus Orientalis so.kan vara sega -lämna ute till i vår -passa sådden from värmen kommer -skuggigt ska den stå -händer inget-gräv ner kruka o allt i rabatt eller kallbänk
Lavandula angustifolia kyl 4-5v sen in för grodd
Digitalis "Alba" se Alcea rosea
Heuchera "Emperors New Clothes" sås i mars inne under ljus

Alla du haft ute som du vill förgro-ska direkt in och under lysröret
Alla andra kan gro direkt där -om du har lite varmare än 10+ i ditt växtrum

Sommarblommor -brukar stå antal v till blom -räkna ut när du vill att de ska blomma -så många v sår du tidigare inne
Kommer säkert anuella experter snart här
lycka till
frugb
Hej och tack Kerstin! Visste väl att du hade en massa bra tips att komma med! :-)

Då blir det till att sätta igång i helgen med att få ut de som vill vara ute ett tag. Åh - det börjar faktiskt bli lite lite ljusare på eftermiddagarna nu! Snart snart är det vår!

/frugb
frugb
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-01-2006, 21:51)
Aquilegia caerulea "Silver queen"Ska kylas 5-6v så ställut nu sen in om du vill
Echinacea purpurea Röd rudbeckia samt "White swan" s.o

Kerstin - menar du att Rudbeckiorna ska behandlas likadant som Aklejorna?

Mvh frugb

"Aquilegia caerulea "Silver queen"Ska kylas 5-6v så ställut nu sen in om du vill
Echinacea purpurea Röd rudbeckia samt "White swan" s.o"

Kerstin - menar du att Rudbeckiorna ska behandlas likadant som Aklejorna?

Mvh frugb
Helen i Piteå Zon 5
jo, Kerstins s.o betyder nog 'som ovan'
kerstin z5-6
laugh.gif japp smile.gif
frugb
Tack för alla svar!
Två frågor till:
1. Jag täckte alla frön som ska ut med en blandning av perlit och jord - ca 0,5-1 cm lager. är det för mycket, dvs för tjockt lager när fröna är 2-3 mm stora?

2. Vad är bäst - garaget som håller runt 0-5 plusgrader eller ute under snön? Ute fryser ju kruka och frö och allt? Är det meningen?

3. (hoppsan, fler frågor...) När ska jag så tomater?

:-) frugb på ön som är full med frost och dimma...
kerstin z5-6
1. Jag täckte alla frön som ska ut med en blandning av perlit och jord - ca 0,5-1 cm lager. är det för mycket, dvs för tjockt lager när fröna är 2-3 mm stora?
Jag täcker sällan ... många småfrö är ljusgroende .. de lär komma ändå, men det kan ta lite längre tid -smula över lite jord nästa gång du ska så -eller täck ytan på utesådderna med fint grus i stället

2. Vad är bäst - garaget som håller runt 0-5 plusgrader eller ute under snön? Ute fryser ju kruka och frö och allt? Är det meningen?
ja, under snön ska de - det är meningen att de ska frysa o tina under snön, vilket ger bra groning

3. (hoppsan, fler frågor...) När ska jag så tomater?

Det överlämnar jag till såna som odlar ätbart
laugh.gif laugh.gif laugh.gif sånt kommer inte ner i mina sålådor-Hur skulle jag få plats med det ?? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon