Maria i Helsingborg
26-01-2006, 21:59
Jag var barn på 70-talet och hade ett favoritkassettband som min mammas kille kopierat en LP-skiva på. Det var Stig Järrel som läset några rysligt spännande skräckisar.
Jag minns att den ena sagan var om en man som har mördat sin hustru och på slutet blir tokig, för att han "hör" hur hennes hjärta bultar genom golvtiljorna i vardagsrummet där han gömt hennes lik för polisen.
En handlar om en kvinna som har lagt någon giftig svamp i sin makes(?) mat och han sväller upp och fyller hela rummet innan han exploderar.
Jag vet att det låter groteskt men jag tyckte det var toppen!:rolleyes:
Någon som vet vad LPn kan heta eller var man kan finna sagorna?
Maria i Helsingborg
26-01-2006, 22:28
Ibland tänker jag "här har människan HELA nätet framför sig......." - tack Reserv, som ledde mig rätt
Skräcktips för orädda ungar! Stig Järrel & Spökvagnen
RibesRubusVitis
26-01-2006, 22:45
Den första berättelsen är ju alldeles påtagligt Edgar Allan Poes ”The Tell-Tale Heart”, som även finns på svenska. Han har skrivit många likartade. Känner inte till just Järrels inläsning.
Farbror Blå
26-01-2006, 22:53
När vi var på lägerskola i sexan, hade nån kompis med sej ett band på inläsningen...
Vi var fyra grabbar på rummet och hörde den första om skelette på vinden.
Sedan, när spökvagnen börjat, slog vi av spelaren.. vi blev verkligen rädda, hans röst passade perfekt för spökisar!!
Ett annat tips, är M.R James, som skrivit de läskigaste spökhistorier jag nånsin läst!!
han har en om en scoutpatrull som campat nära en gammal offerlund, som är en av de läskigaste jag vet..
RibesRubusVitis
26-01-2006, 23:07
På biblioteket kan du hitta Torsten Jungstedts samlingar ”Stora skräckboken” och ”Mannen i svart”, som också var titeln på en serie i radio där bl a Olof Thunberg var uppläsare.
Maria i Helsingborg
27-01-2006, 08:27
Det blir en häääärlig Halloween i år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.