Full version: Skott av kannranka
bikiv
Min Nepenthes, kannranka, som hade så fina kannor när jag köpte den rännde iväg och blev jättestor. Kannorna vissnade.

Inga nya kannor, bladspetsarna torkar.

För ett par månader sedan klippte jag av ett skott som sattes i vatten. Nu har det blivit rötter (ser ut som en svart spindel). I bladspetsarna är det "knorrar" som inte har torkat.

Ska jag låta skottet stå kvar i vatten eller plantera om det i mull? Eller????
Alexander-VG-zon3
vad klippte du av berätta vill med ha en sån mossan har en jätte stor sån tänkte man kunnde klippa å få en egen från ens tickling eller nåt rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif
lissa
Du använder väl kalkfritt vatten???? Annars kommer den att bli förstörd sad.gif
Lady Hamilton
Hade bikivi haft fel vatten hade skottet dött för länge sedan...........

Plantera skottet i samma torv-blandning som moder plantan är planterad i.
"Knorrarna" kan vara nya kannor som är på utväxt.

Du säger att "kannorna" försvunnit?!
Du har väll inte gett plantan näring?........
För då slutar den producera kannor. Att blad-spetsarna torkar tyder på att den behöver mera fukt. Du bör kanske duscha den oftare.
Alexander-VG-zon3
sen vet jag inte omm dom gammla inköpta kannorna dör sden kommer där nya när växten har vant sig till omgivningen med fukt å lljus som är i rummet . för så gör mina palmer dom nya bladen är gröna å friska men dom som var där köpta dör smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
Visst dör de gamla kannorna men det bildas hela tiden nya.
Det är genom kannorna som växten överlever, flugor o andra insekter "ramlar ner"i kannan där de upplöses i "vattnet" och ger ny näring till kann-växten
Sommartorparn
Min kannranka har en årscykel. Så här års är kannorna intorkade, rankorna långa och glesa. Om jag nu beskär den tämligen kraftigt så kommer den att skjuta nya skott som sisådär i maj/början av juni plötsligt bildar kannor i spetsarna. Jag har haft min i 5 år, och det är alltid en period på vintern när alla kannor har torkat ihop och inga nya kommer förrän framåt försommaren.
bikiv
CITAT (Sommartorparn @ 29-01-2006, 22:23)
Min kannranka har en årscykel. Så här års är kannorna intorkade, rankorna långa och glesa. Om jag nu beskär den tämligen kraftigt så kommer den att skjuta nya skott som sisådär i maj/början av juni plötsligt bildar kannor i spetsarna. Jag har haft min i 5 år, och det är alltid en period på vintern när alla kannor har torkat ihop och inga nya kommer förrän framåt försommaren.

I vilket klimat har du din kannranka? Kallt / Varmt / Rumstemperatur? Vattnar du med "specialvatten"?
Och hur mycket är "tämligen kraftigt" när det gäller beskärning?

Jag har bara beskurit (= skottet som jag beskrivit nedan) en enda gång, kanske det som är felet? Har nog haft växten 2 - 3 år.
Sommartorparn
Hänger i ampel i köksfönstret som vetter mot öster. Inget element under fönstret men matos och fukt från matlagning. Har aldrig sprayat med vatten, men ett par gånger om året duschat den i duschen. Jag vattnar med vanligt kranvatten, men så har Stockholm relativt mjukt vatten. Har planterat om den en gång i vanlig gjord (det var fel) men det verkade den inte lida av. Nästa gång planterades den om i orkidékompost. Den växte varken bättre eller sämre av det. Rankorna var ca 10-15 cm långa + 10 cm själva kannan. När jag beskar skar jag de fulaste rankorna ända i botten, och dom andra kortade jag ner så att det var gröna blad kvar. Sedan kom det nya rankor från botten.

I mina händer var det en tålig och lättskött växt, (men sedan var jag bortrest ett par månader och då var den döende p.g.a. övervattning mad.gif ) Dock hade den en ful period så här års.

Har en bild, men kan inte finna ut hur man gör ett album. Bilderna är för stora, och inte syns det ens att jag har ett album. sad.gif
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 29-01-2006, 23:00)
och inte syns det ens att jag har ett album. sad.gif

Det syns visst att du har ett album wink.gif men några bilder har du inte lagt in.
krister
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 30-01-2006, 11:11)
CITAT (Sommartorparn @ 29-01-2006, 23:00)
och inte syns det ens att jag har ett album. sad.gif

Det syns visst att du har ett album wink.gif men några bilder har du inte lagt in.
krister

Ja, jag vet, jag fick det att synas till slut (men det tog mig många timmar att klura ut).
Men bilderna går inte in för dom är för stora och inte vet jag hur man gör då... wacko.gif
Alexander-VG-zon3
har du paint på datorn så gå i under bild i menyn sen ändra storlek/snedställ sen välj där tills det bler rätt smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (flaxss @ 30-01-2006, 12:55)
har du paint på datorn så gå i under bild i menyn sen ändra storlek/snedställ sen välj där tills det bler rätt smile.gif smile.gif

ta en kopia o lägg i ett separat dukument först, så har du kvar originalbilden wink.gif
krister
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 30-01-2006, 13:02)
CITAT (flaxss @ 30-01-2006, 12:55)
har  du paint på datorn så gå  i under bild i menyn sen ändra storlek/snedställ sen välj där tills  det bler   rätt  smile.gif  smile.gif

ta en kopia o lägg i ett separat dukument först, så har du kvar originalbilden wink.gif
krister

Jösses va krångligt!
Tog 15 minuter per bild innan det funkade. Ni menar inte att ni håller på så här, ni som har så många?!

Nu är det i alla fall inlagt!:rolleyes:

Har ingen bild på hur den ser ut i beskuret tillstånd. Jag tror säkert inte att det är nödvändigt att beskära, men i mitt fall var rankorna långa och utan blad ett långt stycke, så när kannorna började boxas med kaffebryggaren så var det dags. Om jag bara kortade in eller klippte bort hela rankan berodde på om det var nya skott på gång eller inte. Om nya skott var på gång från krukan skar jag mera radikalt, men om det inte var det kortade jag bara in rankorna.

(Tänkte lägga in länk till bilderna här:
men fick felmeddelandet att
"Ledsen, dynamiska sidor i IMG-taggar är inte tillåtet"
Varför ska allt behöva vara så krångligt?)
Lady Hamilton
Så här såg min ut i sommras............

Och så här ser den ut idag. I jämförelse med "din" ser "min" ut som en "risbuske"! Tycker du att jag skall klippa ner den radikalt? smile.gif

Sommartorparn
Min har heller aldrig varit vacker så här års! wink.gif

Hmm, den riktigt långa rankan skulle jag klippa av vid basen. Kanske jag skulle ta den näst längsta ockskå. Men sedan behålla dom kortare rankorna.

Utan att vara expert på kannrankor så misstänker jag att din hänger för mörkt. En bit in i rummet och bakom en gardin, och så är det zon 4-5, så jag antar att ni inte har så mycket dagsljus. Pröva med att hänga den ljusare, (men utan stark solbestrålning)

Vad säger våra nepenthes-experter?
Lady Hamilton
smile.gif JUST nu hänger den på det ljusaste stället (Söder) och väldigt högt!

Normalt "hänger" den lägre men jag brukar flytta i kring den lite grann.
Men som det ser ut i resten av rummet fullt med lysrörs belysningar, sålådor, jord säckar, planterings bord , övervintande plantor, små träd, banan planta citrusar som blommar m.m. m.m. m.m.
Så är denna plats den bästa just nu laugh.gif
Emma_
Åh vad fina era kannrankor är!

Jag hade inte klippt den om jag var du Hamilton, jag tycker det är fint med stora växter och långa rankor. Och den ser ju frisk ut.

Fast jag har absolut ingen erfarenhet av kannrankor, och om de mår bättre av att klippas så ska man ju självklart göra det.

Emma
bikiv
Vilken häftig växt detta är och jösses vad fina era är! Jag vill också ha kannor på min!

Vad gör jag för fel? Inte kan det vara kranvattnet, eftersom Sommartorparn bara vattnar med det (liksom jag). Tycker att min står ganska ljust, ca ½ m från fönstret (på en pidestal)...

Kanske jag vattnar för mycket? Har fått för mig att den alltid ska vara fuktig???

Nya skott kommer från krukan så nu ska jag radikalklippa! Lite trist, för den är ganska maffig:
Sommartorparn
CITAT (bikiv @ 30-01-2006, 19:22)
Vilken häftig växt detta är och jösses vad fina era är! Jag vill också ha kannor på min!

Vad gör jag för fel? Inte kan det vara kranvattnet, eftersom Sommartorparn bara vattnar med det (liksom jag). Tycker att min står ganska ljust, ca ½ m från fönstret (på en pidestal)...

Kanske jag vattnar för mycket? Har fått för mig att den alltid ska vara fuktig???

Nya skott kommer från krukan så nu ska jag radikalklippa! Lite trist, för den är ganska maffig:

Jag tycker att din ser så grön och frodig ut, så jag skulle inte beskära den om det var min växt! Jag beskär min när den blir glesrankig, ungefär som Hamiltons.

Håll ut, jag tror att det blir kannor längre fram i vår. Nu är det för mörkt och för torr inomhusluft.rolleyes.gif

Du har väl inte gett den gödning? Jag tror gödning främjar bladtillväxten men inte kanntillväxten.

Vad gäller vattning så stämmer det att den inte ska torka ut. Den klarar uttorkningar men blir glesrankig av det. Värre är det om den övervattnas. Jag kom hem efter en resa och fann hela ytterkrukan full med ruttet vatten. Det mådde den inte bra av. sad.gif
bikiv
CITAT (Sommartorparn @ 30-01-2006, 19:49)
Du har väl inte gett den gödning? Jag tror gödning främjar bladtillväxten men inte kanntillväxten.

Nej, gödning har den inte fått, iaf inte medvetet wacko.gif

Ska jag kanske ställa in den under lysrör ett tag? Det finns plats nu innan sådderna kommit igång!
adrian
Det är förhållandet mellan ljus och luftfuktigheten och vattningen av torven i krukan som växten mår bäst av, de som ni har är hybrider som klarar av rumsmiljön här hemma i sverige.

Nu under vinter är det ju dåligt med ljus samt torrare=inte så kul för dessa växter och det är nu som kannorna har svårt att bildas.

Sätter man dessa i terrarium så bildar de mycket fler kannor.
Klipper man ej ned dessa, så kan en del bli upp till 15 meter långa, men varje blad får ej kannor utan det brukar alltid bli en del utan kannor.

En kannas livslängd ligger på ca:1 månad upp till 9 månader beroende på vilken art det är.

Det finns mycket att lära om dessa växter och det mesta finns i litteratur eller så får man testa själv vilket jag gjorde.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon