Full version: Okänd krukväxt
Andreas1974
När tjejerna i min lokala blomsterbutik inte känner till vad de säljer hävdar de bestämt att "det är en kalanchoe av något slag" (andra gången på några veckor, växterna ser fullständigt olika ut).
Har det rätt angående denna växt med vackert fraktallika blad? Se första bilden i mitt album.

Mitt album

M.v.h. Andreas
Emma_
Hmm.. Menar du verkligen den bilden du kallar mandelbrödsblomma?

För det tycker jag i alla fall inte ser ut som någon kalanchoe. Men det känns nästan som att du inte har fått in din bild, eller?

Jag kan ha helt fel också, för jag har nämligen ingen aning om vad du menar med "fraktallika" blad. tongue.gif

Emma
Fenja
CITAT (Andreas1974 @ 26-01-2006, 22:08)
När tjejerna i min lokala blomsterbutik inte känner till vad de säljer hävdar de bestämt att "det är en kalanchoe av något slag" (andra gången på några veckor, växterna ser fullständigt olika ut).
Har det rätt angående denna växt med vackert fraktallika blad? Se första bilden i mitt album.

Mitt album

M.v.h. Andreas

Det där är en sorts begonia.
Mvh
Fenja
Gertie
Gissar på Begonia Rex.

Heter tydligen Begonia Rex escargot. tongue.gif
Rossi
Och jag hade kunnat svära på att det var en uggla du hade fotograferat! laugh.gif
bikiv
Men, det är ju en Rexbegonia, var min första tanke!
*Felix matte*
Visst är den första en Begonia Rex escargot... jag fotade min, den är lite blekare i färgen nu än i höstas

Fenja
Jag har haft den för några år sedan, det är inte en rex utan... har för mig att den kallades något i stil med snigelhus-...?? Den är väldigt blomvillig, min blommade i vitt.

Oj nu ser jag att Agneta hann före! Då stämmer det säkert och jag minns fel!
Mvh
Fenja
bikiv
Escargot. Snigel på franska
Andreas1974
Tack så mycket!!

Då vet jag att de inte är så kunniga i "växthuset" nere i samhället - allt är INTE kalanchoer :-)

Jag kanske ska förklara vad jag menade med "fraktal-lika"; fraktaler är "matematiska mönster" som man ibland även kan hitta i naturen. Anledningen till att jag kallade bilden för mandelbröd... är att en mycket känd fraktaltyp kallas "mandelbrot". Jag gjorde en sökning på google och hittar då även snigelskal som exempel på ett naturligt förekommande fraktalmönster: Nature Fractals

Huvudsaken är att jag jag fick utrett vad det var för en växt jag köpt, återigen, tack så mycket alla hjälpsamma!

Hälsningar Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Begonia Rex-gruppen ´Escargot´ heter numera bara rexbegonia på svenska enligt SKUD men den kallas ofta snigelbegonia i handeln.
Emma_
Aha... Nu hänger jag med tongue.gif

Tack för förklaringen!

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon