Emma_
Hej allihop!

Jag har köpt en urfin växt på granngården, och har absolut ingen aning om vad det är för något. Jag har små funderingar på begonia, men är inte speciellt insatt i det släktet så jag vågar inte gissa.

Här kommer beskrivningen:

Det sitter blad på rätt så korta stjälkar tätt tätt. Den är inte speciellt hög, kanske 25 cm. Färgen är otrolig, typ metallic lilaröd blandat med silver. Själva bladen är spetsiga, ca 10 cm långa och droppformade. Det är främst kanten på bladet och nerverna som är röda, resten är silvrigt.

Jag har kamera, men växten och jag befinner oss inte på samma ställe och jag är nyfiken på att veta vad det är för något. biggrin.gif

Kan också säga att det fanns andra varianter med lite mer grönt och rött i.

Hoppas någon vet!

Tack på förhand, Emma
lilla mamma
Googla efter rexbegonia
Emma_
I fall det är en begonia så visar den inga tecken till att vilja blomma... Men det kanske inte alla sorter gör? Jag hittade den här bilden efter en sökning på google. Den är ju visserligen tecknad, men så ser min växt ut nästan. I alla fall formen på bladen.

Emma
Emma_
Jag missade ditt svar.. men nu har jag kollat. En sådan kan det säkert vara, de verkar ju finnas i olika färger och så. Tack!

Ska kolla upp det lite mer. Du råkar inte veta det latinska namnet?

Emma
Fenja
Rexbegoniorna blommar inte tror jag... eller kanske bara mycket sällan. Jag har aldrig vare sig sett eller hört talas om en blommande sådan... vilket i och för sig inte säger något. laugh.gif Här kan du läsa om den.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon