marskattan
Hejsan!

Jag ska upp till trädgårdsmässan i Älvsjö och är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig. Finns det mycket lökar/blommor/frön till salu eller är det mest visningsträdgårdar?

Jag tänkte försöka ta mig dit på fredagen i hopp om att det är mindre folk då än på helgen. Är detta rätt taktik?
/marskattan
ThomasJ
Skulle nog säga att det är tvärt om. Mer saker att köpa än saker att titta på. (Om man nu inte köper det man tittar på wacko.gif ) Finns många blom- och fröförsäljare där.

Det är normalt mindre folk på torsdag och fredagen, men det är hanterbart även på helgen. Tänkvärt är att om man är där sent söndag så kan man göra "fynd" när säljarna vill bli av med sina lager..

/Thomas
kristerh
CITAT (marskattan @ 26-01-2006, 23:05)
Jag tänkte försöka ta mig dit på fredagen i hopp om att det är mindre folk då än på helgen. Är detta rätt taktik?
/marskattan

Jag brukar oxså gå på fredagen, på helgerna är det så mycket folk att man inte ser nåt wink.gif
krister
Ewa smålänska höglandet
Krister - är det stor skillnad på folkmängden rolleyes.gif
funderar på om jag skall ta ledigt på fredagen och åka upp, det är nog så surrigt ändå om man skall åka 75 mil samma dag wub.gif
kristerh
Ja, jag har varit både på helgen och fredagen, och numera går jag endast på fredagen, (torsdagen är nog ännu bättre) Det är alldeles som en myrstack på helgerna, man kan inte se nåt om man inte har väldigt hårda armbågar wink.gif och hårda klackar laugh.gif
jag rekommenderar alltså fredagen rolleyes.gif
krister
ewa zon 3
Här är länken till mässans hemsidaTrädgårdsmässan där finns alla utställare med.
Har man långt till ett stort Gardencenter är det här ett perfekt tillfälle att köpa på sig allt från handskar, redskap, plantor (både ute- o inomhusväxter), krukor mm mm. finns även konst och hantverk för trädgården. Mycket att titta på men ännu mer att köpa.
Förra året var vi där en hel dag. Jag hade planerat de mesta inköpen men som vanligt blev det en del spontan-inköp. Var där på helgen mycket folk men vi tog det lugnt och såg det vi ville + hade stor matsäcks- och fikakorg med oss.
Ska nog gå på tor el fre i år, låter mkt lugnare

/Ewa
Lady Hamilton
Om man nu vill göra mycket inköp kan jag berätta att det även fanns möjlighet att lämna in sina inköp i en "garderob", jag prövade själv inte den möjligheten men jag såg att många "lämnade in" sina inköp
kerstin z5-6
Dramatenväska, sköna skor , vattenflaska och mobil är inte dumt att ha med smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Det blir nog fredagen, har varit ett par gånger på lörda´n, o till slut vill man bara därifrån, laugh.gif utan att ha tagit till sig allt som man vill smile.gif
ewa zon 3
Tror jag ska satsa på en sån där shoppingvagn på hjul i år (att dra efter sig ni vet). Blev lite trött i armarna förra året. Tänker på maken också, för inte var det jag som fick springa ut till bilen hela tiden med alla inköp. På helgen var det lite köande till den "Inköpsgarderoben" så vi testade inte den.

/Ewa
kerstin z5-6
jepp -"dra maten väska" alltså:)smile.gif

Här är ett sk utsäljs Söndagsfynd " från mässan för ett par år sedan
Magnolia
halva priset vid stängning SÖ
kristerh
Man kanske skulle slinka in sent på sönd em oxså wink.gif bor inte så långt därifrån, nån som vet om det brukar vara rea på allt eller är det bara på plantor wink.gif
krister
kerstin z5-6
beror ju på säljaren ... om de vill släpa hem nåt eller ej smile.gif
ewa zon 3
CITAT (kristerh @ 27-01-2006, 13:13)
Man kanske skulle slinka in sent på sönd em oxså wink.gif bor inte så långt därifrån, nån som vet om det brukar vara rea på allt eller är det bara på plantor wink.gif
krister

Rea på växter + trädgårdsintresserade/galna låter som en farlig kombination. Vågar man sig dit måntro?

/Ewa unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Något man INTE får missa är de olika sällskapen ex. saintpauliasällskapet, Hoyasällskapet, Bonsaisällskapet, Gesneriasterna etc. det är där man hittar en hel del plantor och sticklingar som man INTE kan hitta i den vanliga trädgårdsbutiken.

Angående plantgarderoben så har den skötts av gymnasieelever (åk 3 trädgård) från säbyholms naturbruksgymnasium de senaste åren och jag tror de ska fortsätta med det även i år. De pengarna som de fått (det har varit frivilliga donationer som jag förstått saken) har gått till deras klassresa.
ewa zon 3
Bra tips om de olika odlingsällskapen. Jag köpte en mycket fin doftande klematis av Svenka Clematissällskapet. Kunde fråga experter på plats om bästa skötsel, Toppen!

Clematis tangutica 'Lambton Park'

/Ewa
Lady Hamilton
CITAT (ewa zon 3 @ 27-01-2006, 14:58)
Bra tips om de olika odlingsällskapen. Jag köpte en mycket fin doftande klematis av Svenka Clematissällskapet. Kunde fråga experter på plats om bästa skötsel, Toppen!.........

laugh.gif Men snacka om att de var förvånade när man frågade efter sorter för zon 4-5 Tydligen trodde de att det att det kunde komma någon
"så långt"norr ut i från till mässan. De verkade vara från Skåne och tyckte nog att de var "nog långt" Norrut redan
kristerh
Jag hittade en ursnygg klematis förra året, när jag kom till kassan så frågade jag om den tålde en svensk vinter, då visade det sig att det var en inomhusklematis wink.gif då ville jag inte ha den wink.gif och gubben i kassan blev s..tsur wink.gif det är väl inte mitt fel att de inte kan märka sakerna med zon wink.gif
tilläggas kan att det inte var klematissällskapet som sålde utan en "vanlig" plantskola.
krister
kerstin z5-6
Svenska rosensällskapet är där de med smile.gif
Lady Hamilton
Visst fanns det fiskar där också Koi (?)

Det som var lite udda i fjol var grav-smyckningarna och lik bilen som de hade där (men de kanske är där varje år?)
Kajsa
Själv brukar jag komma hem med sticklingar av Pelargoner, Fuchsior, en Orkidé förra året och Rosor från Flora Linnea. Och en och annan lök eller knöl brukar slinka ner. Det är inte svårt göra slut på pengar där biggrin.gif
stina
Och jag brukar komma hem med en helsikes massa fröer från Trädgårdsamatörerna som jag sedan inte vet var jag ska göra av.... tongue.gif
marskattan
Oj, oj, oj!!! Tack för alla svar och tips. Eftersom jag är en reasugen blom- och frö-galning så låter det som om jag ska "glömma" plånboken hemma!! Den stora frågan blir väl hur jag ska få hem allting på tåget.

Det låter nästan som om jag oxå ska försöka skaffa någon "helsingörs-vagn" (sån på hjul) så man kan ha sina saker med sig på mässan och slipper bära.

Jag går nog till mässan på fredagen, hade tänkt att på lördagen åka till Bergianska trädgården (har aldrig varit där heller). Frågan är bara om min stockoholmsboende kompis kommer stå ut med mig och alla mina blommor rolleyes.gif

Återigen, tack för alla tips och tankar så här långt! Ni är verkligen en guldgruva!!!
/marskattan
gunnelö
Här är mina reflektioner om mässan:

En sak jag inte tycker man ska missa på är alla trevliga småföredrag. Det är ju inte helt fel att vila fötterna lite också.

Inlämningen såg jag först i slutet av dagen förra året. I år ska jag utnyttja den. Det är ju skönt att ha händerna fria för nya inköp.

Visst var väl pelargoner lite av förra årets trend. Många, många hade namnsorter av pelargoner. Undrar vad det blir i år?

Lite synd att mässan kommer så tidigt i år. En del saker är ju lite tidigt att köpa ochdet är inte roligt om det är kallt ute.

Jag var där på torsdagen förra året, vilket var en bra dag. Inte så mycket folk och stort utbud.

Gunnel Ö
Lady Hamilton
CITAT (gunnelö @ 27-01-2006, 22:20)
.....Lite synd att mässan kommer så tidigt i år. En del saker är ju lite tidigt att köpa ochdet är inte roligt om det är kallt ute.........

smile.gif Och för min del kunde den gärna få vara tidigare! Visst har du rätt om det som bör planteras ute, men allting annat då ohmy.gif Frön o sånt, sticklingarna måste ju hinna växa till sig. Jag har ju vid det datumet redan hunnit väldigt långt både i sådd och planering av vad jag skall ha
gunnelö
Ja du har förstås rätt att man kan se det på båda sätten. På mässan är det nog plantorna som tilltalar mig mest, och då är ju senare bättre. Fröinköpen gör jag gärna via nätet.

Men någon garanti för att det är varmare två veckor senare finns det ju i och för sig inte heller.

Hur som helst ser jag fram mot mässan!

Gunnel Ö
Lady Hamilton
CITAT (gunnelö @ 28-01-2006, 09:59)
.....Fröinköpen gör jag gärna via nätet......

Det gör jag också..... laugh.gif men likt förbaskat så hittar man sorter som man bara "måste ha"!!

När jag var på en trädgårdsmässa i Umeå hittade jag en del frön som jag ville ha. Men eftersom det var lite sent på så-säsongen lät jag bli att köpa sad.gif Och nu hittar jag inte dessa sorter och företaget som jag såg fröpåsarna hos har slutat. DET misstaget skall jag inte göra om i år.
laugh.gif Här ska det KÖPAS! och det som inte kommer att sås läggs på lager........
AndreasBlomquist
Hur är det med växthustillverkarna som ställer ut där, typ Willab, brukar de ha någon mässrabatt om man beställer växthuset där på mässan som man vill ha?

Jag har i alla fall tagit ledigt i 2 dagar från jobbet och bokat hotellrum på Radisson SAS Royal Viking precis vid centralen i 3 nätter så jag och tjejen ska dit. Jag är helt förundrad över att hon ville följa med på trädgårdsmässan... Vi åker upp på torsdagen men går på mässan först på fredagen och troligtvis även söndagen.
ThomasJ
CITAT (AndreasBlomquist @ 31-01-2006, 02:50)
Hur är det med växthustillverkarna som ställer ut där, typ Willab, brukar de ha någon mässrabatt om man beställer växthuset där på mässan som man vill ha?

Classicum brukar ha specialpris på de växthus de har med på mässan som visnings växthus.

/Thomas
bikiv
CITAT (AndreasBlomquist @ 31-01-2006, 02:50)

Jag köpte mitt växthus av Willab på mässan förra året. Det var någon slags kampanjrabatt på 2 - 300 samt sockeln utan kostnad (om jag minns rätt).

Tänk bara på att leveranstiden kan bli ganska lång (det är många som passar på att beställa) ... tror det tog 5 - 6 veckor innan jag fick mitt. Iof inte någon jättelång tid, men när man går i väntans tider, så... sleep.gif
Annlo
CITAT (Hamilton @ 27-01-2006, 18:10)
Det som var lite udda i fjol var grav-smyckningarna och lik bilen som de hade där (men de kanske är där varje år?)

Det är väl utifall någon skulle handla ihjäl sig?! sleep.gif

tongue.gif tongue.gif tongue.gif laugh.gif

F'låt min dötrista humor, kunde inte låta bli.... sleep.gif
adrian
CITAT (Hamilton @ 27-01-2006, 18:10)
Visst fanns det fiskar där också Koi (?)

Va???
Hade de en likbil där inne??
(blommorna kan jag tänka mig men en likbil tycker jag var lite opassande...)
kristerh
CITAT (adrian @ 01-02-2006, 10:19)
[Hade de en likbil där inne??

Det fanns ju lite olika udda utställare i ett separat rum, det kanske var där de höll till wink.gif fonus var där kommer jag ihåg.
krister
Lady Hamilton
CITAT (adrian @ 01-02-2006, 10:19)
...Va???
Hade de en likbil där inne??

Opassande eller inte det får var och en avgöra själva...........
kerstin z5-6
De är inte där i år -utställningen i den hallen varierar med tema år från år ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon