Åsa E
Ja, jag vet!
Det finns hur mycket information som helst om amaryllisar, men jag lyckas tydligen göra fel ändå. mad.gif

Efter tre månader i vila i mörker har amaryllisarna fått komma fram, och nu tittar det upp blad i allihopa. Besviken! Jag gissar att de inte har hunnit vila ordentligt, för jag gjorde inte någon nedtrappning av vattning och näring. Det var bara pang på ut i skrubben och så fick de stå där i tre månader. När tiden hade gått hade en del av dem fortfarande gröna blad!

Nu har de stått framme i ljuset i två veckor och fått vatten - ej näring. Kan man lura dem på något sätt att blomma, t ex ställa tillbaka dem i mörkret?
Det tycks inte hjälpa att prata med dem i alla fall...

Hälsningar Åsa
Carex
Misströsta inte! Amaryllisar är svårflörtade med att blomma. Hur köpte du dem? Jag har märkt att köpt se som framdrivna blommande kanske de gör ett blomuppehåll på något år.
Betty
Jag väcker inte mina amaryllisar efter ett visst antal månader. Jag låter dem vila tills de visar knopp, Bild - då först tar jag fram dem och planterar om i ny jord som jag vattnar igenom och sedan får den stå så i fönstret (med element under) tills knoppen har kommit upp ordentligt ur löken. Sedan börjar jag vattna försiktigt.

Jag har ännu aldrig stött på en amaryllis som hoppat över en blommning, förr eller senare kommer de - men det kan ta flera månader, fler än tre.
Tror inte att det går att tvinga fram en blomning om man har börjat driva dem "för tidigt". Jag föreslår att du sköter dem som vanliga krukväxter den här säsongen och ger dem en ny vila i höst. Låt dem sedan vara kvar i vila tills de vaknar frivilligt.
smile.gif
Carex
Jag upptäckte lökar som vilat mer än ett år, de hade inga knoppar...
Betty
CITAT (Carex @ 27-01-2006, 10:47)
Jag upptäckte lökar som vilat mer än ett år, de hade inga knoppar...

Flera år låter som väldigt lång vila... Låter som om de blivit för klena och utarmade för att ha kraft att blomma...
Kanske det skulle bli bättre fart på dem om du tog fram dem varje vår, under ett par säsonger och lät dem "bygga på sig" i storlek och kraft genom regelbunden vattning/gödsling under växtsäsongen och sen låta dem vila under vintern.
Åsa E
Tack för svar!

Jag ska göra som du sa Betty och ha dem som vanliga krukväxter. Vem vet, någon kanske kan blomma i sommar, det hände för min granne. Hennes amaryllis stod ute och blommade i rabatten, mycket tjusigt. smile.gif

Att man ska vänta med att ta fram dem tills knoppen visar sig, det låter ju vettigt. Men det måste ju finnas någon maxgräns för vilan, eller hur? Carex ska väl inte behöva vänta ännu längre på knoppar, till slut torkar väl löken bort?

Min nästa fråga är alltså:
Om det aldrig kommer någon knopp, efter hur lång tid ska man ge upp och ta fram löken i alla fall?

Åsa
Carex
Tre månader brukar man säga, men det går med mer. Nu var det inte så att jag tvingade mina lökar i så lång vila, utan mer av glömska... *skäms*
De lökar jag har på vila lades dit i höstas och jag tar väl fram dem till mitten av våren. Tänk på att lökar är väldigt näringskrävande, vattna regelbundet med näring och ha i en lite större kruka, de fyller lätt upp en enlitare med sina rötter, men huruvida man ska ha stora eller små krukor har diskuterats förut, som du säkert förstår är jag anhängare av de stora, fler rötter och mer jord=mer näring.
Om du säger att de fortfarande hade gröna blad när du tog fram dem har de förmodligen fått för kort vila, låt bladen bli riktigt torra och gula. Något som jag har märkt är att även om de vilat flera månader utan vatten kan man fortfarande känna svag fuktighet i jorden om krukan är stor, därför tar jag ofta bort jorden. Ändå skulle jag vilja påstå att amaryllis är kinkig, hos min mormor föredrar de helst att blomma mitt i sommaren. Bara att gratulera Betty som fått dem att blomma varje år!:) Om man vill vara lite säkrare på blomning men att det inte spelar så stor roll NÄR den inträffar ska man satsa på gracilis eller de små lökarna, väldigt blomvilliga.
Betty
CITAT (Åsa E @ 27-01-2006, 11:22)
Min nästa fråga är alltså:
Om det aldrig kommer någon knopp, efter hur lång tid ska man ge upp och ta fram löken i alla fall?

Jag skulle tagit fram den i april - maj om det inte hade hänt nåt i krukan på hela vintern.
Åsa E
Tack igen!

Nu blev jag väl lite klokare, kanske... rolleyes.gif
Så jag får hoppas på bättre lycka nästa gång.

Carex, måste alltså löken torka helt menar du? Då torkar ju rötterna bort, och så borde det väl inte vara där de lever naturligt?
Men jag ska experimentera nästa gång och göra lite olika, ta upp någon ur krukan och låta någon stå kvar och vad man mer kan hitta på.

Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon