Full version: Bygga med torvblock
ester
Är det svårt att bygga en "stödmur" av torvblock? Tänkte ha en ordentlig kant mellan min rosenrabatt och gräsmattan för jag har tröttnat på att gräva kant och tröttnat på att gräsmattan växer ut i rabatten. Min idé är att kapa torvblocken på längden, för att kanten inte ska bli för tjock, och att sedan lägga markduk över rosornas fötter, plantera in en rad lavendel och sedan fylla upp med täckbark. Skulle det gå eller är torvblock fel material? Vill helst inte ha sten i trädgården.
Lena i Torslanda
Torvblock som avskiljare mot gräsmatta är inte det bästa. Gräset växer in i torven och du får fula kanter ändå. Torven passar bäst tycker jag som avgränsare i lite skuggigare lägen där mossan får klä dem med tiden. Jag antar att det är ett soligt läge eftersom det är rosor i rabatten och då blir torven kanska tråkigt tycker jag. Om du ändå vill ha torvblock där så se till att ha markduk under blocken och en bit utanför. Mellan torv och gräs kan du då lägga grus eller täckbark. Torvblocken håller inte mer än några år sedan får de bytas ut.
ewa zon 3
Byggde en surjordsrabatt med kant av torvblock. Grävde ett grunt dike, lite bredare än blocken och la i markduk och sedan grus. Min rabatt kantar mot gräs men hittills har gräset hållit sig undan (2 år). En gammal såg är ovärdelig för att forma blocken. Jag avslutade med att pensla in allt i utblandad filmjök för att få ordentlig fart på mossan.
Håller med "Lena i Torslanda" att torven nog lätt blir lite tråkig i full sol men någon annan vet kanske bättre.
Skickar en länk där man kan beställa en broscyr om att bygga med torvblock
Info om torvblock

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon