Full version: Japansk peppar
Emma_
Igår på maxi hittade jag en superfin växt. Den hette zanthoxylum odorum på latin, och japansk peppar på svenska.

Någon som vet mer om den här? Är den vanlig?

Vill nämligen ha en sådan nu.. tongue.gif men jag får väl ta mig till maxi och inhandla ett exemplar, trots pengabrist.

Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag känner till växten japansk peppar som heter Zanthoxylum piperitum men jag har inte sett den i handeln. Men jag har den i kryddskåpet i en påse, för denna växt är det vi också kallar för szechuanpeppar och jag brukar krydda kycklingen med rostad szechuanpeppar och cili (+salt).

Den du har köpt heter dock Zanthoxylum odoratum syn. Zanthoxylum myriacanthum och denna har inget svenskt namn men det måste vara någon växt som är ganska lika den japanska pepparn.
Emma_
Äsch.. maxi kan man ju inte lita på. wink.gif
Det stod japansk peppar på den lapp maxi hade satt upp, men då stämmer inte det då...

Zanthoxylum odoratum stämmer i alla fall, för jag har googlat lite och det är den växten. Den passade tydligen bra till bonsaiodling också. tongue.gif

Men den går väl inte att fröså?

Emma
Östh
Jag köpte mitt exemplar på ica förra våren. Ställde då frågor här på forumet och fick lite svar, så sök på japansk peppar. Har försökt att ta nya skott utan att lyckas. Däremot har den blommat och nya plantor har kommit i krukan -självsådda
Moderplantan har tappat mängder av blad men nu kommer det nya frächa blad i topparna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon