Full version: utesådden
Elisabeth P
Ja som ni vet har jag en del stående där ute under snön. Nu undrar jag bara om de bör vara plast runt dem fast det finns snö över. wacko.gif

Jag har förstått att man sätter plastpåse runt för att bevara fukten, men snön borde väl ge tillräckligt med fukt?
dessutom var jag lite snabb med att vira fiberduk runt de innan jag grävde ner dem under snön. Det kan väl inte ta någon skada av det? / Lisa
stina
Inte plast på utesådder!
Elisabeth P
Tack, då kan jag vara lugn.

Lisa
pisanggoreng
Kolla sista inlägget här!
Helen i Piteå Zon 5
Ska man ta in sådden efter ett x antal veckor kan man sätta krukan i en påse så att det inte blir en 'snökaka' över som gör att krukan blir svår att ta loss. Men ska frösådden få stå ute och gro under våren, har jag aldrig någon plastpåse, bara fiberduk + snö så länge det finns. Om du ändå vill ta in dina sådder, så gör det ju inget om än det är både fiberduk och snö över, snön smälter och det torkar sakta upp i krukan och gror sedan / Helen rolleyes.gif
Elisabeth P
Jag kommer troligtvis låta de få stå till våren och gro ute eftersom jag har lite dåligt med utrymme inne. Det ändå som gör skildnaden är väl egentligen att man får tidigare blommning då man tar in dem för att gro, eller?

Det är väl ändå bara perennersom kyls och då kommer de ju igen nästa år tongue.gif

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Ja, det påskyndar ju både växtens storlek och blommning om man förgror plantor inne. Men många perenner hinner ikapp under sensommaren/hösten och man hinner plantera ut växterna då, jag gör både och. Har man inte möjlighet att ta vara på tidig innesådd vad gäller ljus, svalt, utrymme m.m. tycker jag att man låter krukorna stå ute och få gro under tidig vår. Du är duktig Lisa:) rolleyes.gif du kommer att få määäängder med vackra, stora och fina plantor under sommaren. rolleyes.gif / Helen
kerstin z5-6
Tar man IN - plast ok -lämna ute ingen plast ... fiberduken frös fast för en vän i kyliga nejder- så när hon skulle slita loss sådderna från isens grepp satt fröna kvar i duk o snö .. visst var det Fiffiga frun :)vojne vojne ..... blink.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2006, 23:14)
Tar man IN - plast ok -lämna ute ingen plast ... fiberduken frös fast för en vän i kyliga nejder- så när hon skulle slita loss sådderna från isens grepp satt fröna kvar i duk o snö .. visst var det Fiffiga frun :)vojne vojne ..... blink.gif

Jo, biggrin.gif det är inte lönt att försöka ens, man får bara upp en tom kruka laugh.gif / helen
Elisabeth P
Okej, okej laugh.gif

Men om de står ute till våren lär ju iskakan ha smält tongue.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon