Anna Maria
27-01-2006, 20:23
Hej!
Jag har beställt vinrankor från Åke Truedssons Tomatklubb (!) och den sort jag beställde var slut, så jag fick en ersättning. Jag ville ha Einset, som jag vet liknar Vanessa som jag vet är bra - men jag fick någon som heter Thornton som jag inte vet något om alls! Hittar heller inget om den någonstans, vet inte ens om det är en druva för växthus eller en staketdruva... Det är ju lite knepigt att komma i kontakt med Åke och fråga, man ska skicka brev med snigelpost och returporto, men det får jag väl göra om jag inte kan få info på annat sätt. Jag tänker inte sätta sticklingen i växthuset innan jag vet vad det är i alla fall!
Finns det någon kunnig därute som vet något om den här sortens vinranka?
Tacksam för svar!
Maria utanför Enköping
Jag vet inte alls något om vindruvor men det här hittade jag om den när jag googlade
"Thornton". Hoppas att det är till någon hjälp.
Mvh
Fenja
RibesRubusVitis
27-01-2006, 20:59
Tydligen handlar det om en vit labruskadruva, som alltså har amerikanska gener. Den uppges vara kärnfri och ha ”jordgubbssmak”. Därmed borde den vara lättodlad och kanske god som bordsdruva, men knappast lämpad för vinframställning.
http://www.viticulture.co.uk/cgi-bin/wwwbo...ssages/148.html
RibesRubusVitis
27-01-2006, 21:39
Slog upp Thornton i mitt standardverk, ”The Grape Grower” av Lon Rombough, som på s 197 skriver: ”Seedless yellow berries are a lot like Interlaken, except that the vine is less productive, and the fruit ripens at least one week before Interlaken, making it extremely early. Oddly, one grower found it to be an excellent grape for growing in an unheated greenhouse in cool climates.”
Anna Maria
30-01-2006, 21:01
Wow, tack! Jordgubbssmak minsann, och "excellent for growing in an unheated greenhouse..."
Det verkar ju som en helt ok ersättning då. Har ju ändå inte tänkt göra vin på den, det jag vill åt är lite druvor att äta och fr a den vackra vinstocken med sin grönska.
Då gräver jag nog ner den i växthuset - när nu sticklingarna har rotat sig och växt till lite. Tro om det blir den här säsongen? Jag har tagit sticklingar från min egen Zilga förut och tyckte den växte väldigt sakta, det tog ett år innan min svärmor kunde plantera den.
Tack för hjälpen!
Maria utanför Enköping
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.