Lars Nilsson
Jag vore tacksam för tips på träd eller buskar till mitt nya land. Landet jag skall göra ligger i NO riktning vilket enbart ger solljus på morgon och halva förmiddagen. Landet blir 1,5 * 6 meter, det ligger intill husväggen. Tanken är att det täcks med väv och därefter singel med insprängda större stenar.
Växter jag kan tänka mig, får inte bli stora. Mitt egna förslag är bla. Japansk blodlönn, Ormhassel. fler intressanta förslag på tåliga,spännande och annorlunda växter mottages gärna. Zon 1
wacko.gif
Lars Nilsson
Jag tackar för alla tips.
kerstin z5-6
Du som bor i z1 kan ju odla vad du vill ..suck
men Rödbladig fläder med rosa blommor gillar jag.
Kajsa
Varför inte en Stjärnmagnolia ca 2m. Buxbom vackert klippta.
Azaleor, Rhododendron, Rödbladig Mahonia, Lagerhägg, Murgröna
och Alpklematis som slingrar runt.
Ja det var mina förslag!
Lars
Mahonia japonica är ruskigt läcker! Trollhassel, Hammamelis x intermedia 'Pallida' blir uppemot 2,5 m och blommar dec-mars (ca) i skåne...
Ett snödroppsträd, Halesia carolina var. monticola blir 2-4 m och blommar underbart med vita snödroppar på våren. Vill gärna ha sur jord. Varför inte en häckfuchsia, Fucsia magellanica, 0,7-1,5 m eller en frilandshibiskus, Hibiscus syriacus, 1-2m finns i massor av färger. I zon I kan man ju ha en hel del bambusorter.

Lycka till!
/Lars
Hannele
Köp rödbladigt, varigierat, vackra höstfärger...
Jörgen
Jag är hemskt förtjust i den ganska vanliga trädgårdspraktyn med alla de blodröda blommor som kommer i juli, och verkar också tåla det mesta. Den behöver inte bli mer än 1.5 meter om man håller efter den. Vitbrokig kornell är en annan favorit med sina vitgröna blad, men den vill gärna sticka iväg och bli 2 meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon