gunnelö
Snål och snål förresten. Jag har redan lagt ner en ansenlig summa på årets fröinköp. Men sen när det gäller vad jag ska så i och namnstickor och liknande blir jag väldigt ekonomisk och vill inte lägga ut pengar på det. Det är mycket roligare att köpa lite mer frön eller plantor.

Så vad jag undrar är om någon har bra tips på hur man kan få detta billigt. Jag brukar klippa stickor när jag hittar lämplig plast men det händer inte så ofta. Och så sparar jag förstås småkrukorna av plast från sallad och annat man köper i mataffären.

Men det finns säkert många smarta idéer och jag tar tacksamt emot tips.

Gunnel Ö
Gertie
Köp en persienn i plast på Jysk.
Det blir många namnstickor av den.
Kanske inte mycket att ha ute, men i
sådden och i krukor duger det. laugh.gif
AnitaO
Om jag får "låna" din tråd lite bara ... smile.gif
Jag har försökt att hitta namnstickor (färdiga alltså), men inte lyckats.
Var brukar ni köpa? Kan inte se att det finns i Odlas butik.
Åsa, mälardalen zon 2
Vad man odlar i spelar ingen större roll jag använder glassburkar, mjölkkartonger mm. och så har jag såklart en hel del plastkrukor som jag återanvänder.
jendah
CITAT (AnitaGg @ 28-01-2006, 10:29)
Om jag får "låna" din tråd lite bara ...  :)

Biltema har bra och billiga.

Går att beställa från Impecta också, men de är tunnare och dyrare...
Lady Hamilton
Här finns färgade plantpinnar. Gå in på krukväxter o tillbehör, scrolla ner en bit på sidan smile.gif

www.blomkrukan.com
Zazu

kolla hos Lindbloms frö

mvh zazu
marskattan
CITAT (gunnelö @ 28-01-2006, 10:17)
Så vad jag undrar är om någon har bra tips på hur man kan få detta billigt. Jag brukar klippa stickor när jag hittar lämplig plast men det händer inte så ofta.

Men det finns säkert många smarta idéer och jag tar tacksamt emot tips.

Gunnel Ö

Någonting jag använder mig av är godis-lådor (sådana "stora" som kommer till bla Ica med lösgodis i). Själva lådorna kan man odla i och locken kan man klippa till så det blir lagon namnstickor.

Dessa godislådor kan man hitta rätt många av på den lokala filmuthyraren (typ Nöjesmagasinet), eller som sagt någon matvaruaffär.

Lycka till!
/marskattan
Malvia
Spar lite större förpackningar man köper kött i, samt andra plastbyttor,
När jag skolar om så använder jag vita plastmuggar, billiga och lämplig storlek innan utplantering. Gör ett kryss i botten.
Likadant med sticklingar, dem sätter jag också ned i plastmuggar.
Finns billigt på ÖB t.ex.
Har tre gamla akvarier som jag fyller upp med sticklingar.
Tomatplanerna trivdes enormt i akvarierna förra året.
Maskeringstejp att skriva på och sätta på fröburken i.st.f stickor.
fruberglund
Jag köpte de på Biltema, jättebra tycker jag och billiga också. Jag har skrivit på dem med spritpenna och lämnat dem ute över vintern och texten ser ut som den gjorde när jag skrev dem.

Biltemas plaststickor
lyckero
Hemma hos oss går det åt mycket keso. 500 g burken använder jag till att klippa etiketter av. Sedan beror det ju på pennan om texten finns kvar efter en säsong förstås. Lite bättre håller texten om man har skriften under jord, så att inte solen kommer åt att bleka den. Har bara detta till småkrukorna. Annars ska metallpersienner som man graverar in i vara det mest beständiga.
mvh Lyckero
Åsa, mälardalen zon 2
Skriver man med blyerts på plastetiketter så kan man sudda och återanvända, och blyerts bleks inte av solen och det regnar inte bort. På jobbet använder vi bara blyerts på etiketterna i växthusen det håller bra mycket bättre än de tuschpennor man köper som är avsedda för ändamålet.
Magdis
Jag är nog snålast av alla i så fall! tongue.gif Jag skriver helt enkelt växtnamnet på en lapp och tejpar fast på krukan. Jag har diskat ur och använder samma plastkrukor som förra året och jag kommer säkert att spara en och annan mjölkkartong och annat användbart som går att plantera i sen.
yenny
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-01-2006, 17:56)
Jag är nog snålast av alla i så fall! tongue.gif Jag skriver helt enkelt växtnamnet på en lapp och tejpar fast på krukan.

Så gör jag med... det funkar bra tycker jag smile.gif

Och så spar jag alla krukor jag får med när jag köper blommor/plantor/sticklingar med mera och återanvänder i all evighet.
AnitaO
Tack för tipsen.
Ska åka in på Biltema nästa gång jag är i stan smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Hamilton @ 28-01-2006, 11:00)
Här finns färgade plantpinnar. Gå in på krukväxter o tillbehör, scrolla ner en bit på sidan smile.gif
www.blomkrukan.com

Vad jag tycker är bra med dessa plantpinnar är att de går att skriva på med blyerts o på så vis kan jag åter använda dem. Och att jag köper i alla möjliga färger är för att snabbare o lättare skilja på olika sorter. På vissa behöver jag t.ex. bara skriva en bokstav så vet jag att de är av samma sort. Förut skrev jag på tejp men det blev för omständigt och naturligtvis så stod alltid krukan som jag var intresserad av i mitten av "gröten" och då blev jag tvungen att flytta om en massa andra krukor.
Med det systemet som jag använder nu tycker jag att det blir mycket lätt överskådligt. Titta gärna på länken/sidan smile.gif De kostar ca 24 öre st
gunnelö
Tack alla för många bra tips. Skönt att höra att det är fler än jag som är lite ekonomiska.

Jag kom faktiskt på ett tips själv idag när jag fick syn på några plastband, såna som man har runt paket. Dessa var av den lite bredare typen visserligen lite räfflade men stadiga och bra. Testade att göra några stickor och det verkar funka.

Gunnel Ö
Ylva A
Toarullar el äggkartonger kan du också använda som krukor.
Som namnetiketter använder jag lock från tex bregott askar, klipper till önskad storlek. Text med vattenfast penna.
inglan
Om man inte behöver ha pinnarna i jorden jättelänge så funkar det med glasspinnar. Har man ungar så kanske man köper pinnglassar ibland, mina vet att de inte "får" slänga glasspinnen! tongue.gif
De är ju lätta att skriva på, men ruttnar förstås i krukan så småningom, men det fungerar tex för att märka upp pelargoner och fuchior inför vintern, så man vet vilken sort det är på vårkanten när man tar skott och planterar om.

Snål tycker nog en och annan bekant att jag är, som hellre tar skott och sticklingar än köper nytt. Men det är mycket roligare att driva upp själv ju! rolleyes.gif
Dessutom brukar resultatet bli bättre också!

Hälsningar Inglan smile.gif
ewa zon 3
Jag tycker ingen här verkar snål utan bara uppfinningsrika o smarta
De där med en liten ruta att skriva i från Biltema kommer jag definitivt att köpa och tipsa min granne om, han vill märka upp alla sina perenner.

/Ewa smile.gif
Tesa
Jag tiggde till mig en hel säck med krukor i diverse storlekar från kyrkvaktmästaren...de slänger tusentals varje år...
Fick dessutom med bortåt 30 krukbrätt också...
Brukar också klippa till namnstickor av plastförpackningar och sparar på glasspinnar till ettåringarna..
maissan

Har hittat jättebra odlingsstickor i olika form och längd hos Biltema. Inget ställe man letar på i vanliga fall. Jag fick syn på dessa och provade. Jättebra och jättebilliga.
noora
Angående spartips, diskade creme fraiche-burkar och liknande är utmärkta som krukor för sådden och småplantorna. Mamma brukar t.o.m skära av mjölk- och gräddpaket på mitten och använda dem som krukor. Om man inte vill spara dem till nästa år kan man skriva namnet direkt på krukan då.

Själv är jag lat och använder köpta krukor och namnstickor tongue.gif
lisselbo
Från mataffären har jag fått massor av svarta plasthinkar som jag borrar hål i botten på.
Det brukar komma buketter till butikerna i sådana hinkar som dom oftast bara kastar när buketterna är sålda.
Dom hinkarna brukar vara perfekta till tomater och paprika t ex.
Anki V
Jag vet inte om jag direkt sparar något men……

Jag använder badrummsgolvet och ökar på golvvärmen för växter som vill ha undervärme för att gro.

Elräkningen ska jag skaffa autogiro på så jag slipper se den. laugh.gif

Herregud, nu har jag frölådor i kylskåpet, på altanen, i badrummet och på köksbordet. Orkideer och pelargonior står på arbetsbänken under nyköpta (Ferrari-)lysrör. Micron har fått flytta ut i garderoben i hallen.rolleyes.gif
Och, det här är bara början!!!!:wub:

Snart kommer jag att få ett trasigt akvarium också, samtidigt kommer nog mina anhöriga att ringa efter någon som kan leverera en tvångströja
unsure.gif

/Anki
Carex
glasslådor är oumbärliga, har jag använt i flera år eftersom mina föräldrar är glassomaner och mor min sparsam. MEN, det är så svårt att få dit namnet, med bläck tar det evigheter och blyerts fastnar inte. Så i år tänker jag köpa etiketter, vad mamma än säger;)
Karamell
Jord då?

Är det verkligen så stor skillnad på jord och jord? Bästa billigaste såjorden - vilken sort är det?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad man menar med billig det finns ju många storlekar. Jag tycker literpriset på Hasselfors yrkesodlarjord S-jord är ganska lågt man får ju en 50 liter för runt 70kr (och jag brukar inte få så mycket problem med sorgmyggor med denna jord), de påsar som finns i matbutiken är ju billigare men så är de är ju också mycket mindre. S-jorden är färdiguppblandad med perlit.

Hasselfors S-jord
Lady Hamilton
CITAT (Carex @ 30-01-2006, 22:53)
glasslådor är oumbärliga, har jag använt i flera år eftersom mina föräldrar är glassomaner och mor min sparsam. MEN, det är så svårt att få dit namnet, med bläck tar det evigheter och blyerts fastnar inte. Så i år tänker jag köpa etiketter, vad mamma än säger;)

Sprit då? Har du prövat den permanenta sorten av sprit-pennor, de med smalskrift................
jendah
CITAT (Hamilton @ 31-01-2006, 14:57)
CITAT (Carex @ 30-01-2006, 22:53)

Sprit då? Har du prövat den permanenta sorten av sprit-pennor, de med smalskrift................

Jag brukar använda vanliga overhead pennor... funkar bra på glasspaket smile.gif
RibesRubusVitis
Ett annat tips att få beständig skrift (som jag inte prövat själv) sägs vara att klippa namnstickor ur ölburkar och skriva med kulspets på insidan mot ett mjukt underlag.
gunnelö
När det gäller sticklingar t ex av pelargon som har kraftiga stjälkar brukar jag sätta namnetikett runt stjälken. Jag klipper remsor av ett platsregister (innehåller ju minst 28 ark A - Ö och räcker i åratal). Jag klipper en skåra i ena änden och trär den genom sig själv om ni förstår hur jag menar. De brukar fungera bra att skriva på och sitter dessutom kvar bra. Enda nackdelen är att de åldras och blir sköra på sikt och behöver bytas ibland om de ska sitta i åratal.

Gunnel Ö
titti49zon6
Den som vill ha plasstickor 10 cm kan köpa på Granngården
75 st 27:- något dyrare än Biltema men finns på fler platser
Även jag är liiite snål suddar gamla stickor och köper beg.persienner
på återvinningen för ca 20:-/st-blir många pinnar om man dessutom delar dom ilagom längd och dessutom på längden
kerstin z5-6
Just nu har jag akutbrist -så är det nån snäll som bor nära ett Biltema så hör av er smile.gif
AnitaO
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-01-2006, 19:20)
Just nu har jag akutbrist -så är det nån snäll som bor nära ett Biltema så hör av er  :)

Men abbans ... har nyss kommit hem från stan och varit på Biltema.
Men jag ska till stan igen på torsdag.
Räcker det, eller vill du att jag postar några av dom jag köpte idag?

Jag har köpt dom 2 sorterna till höger på bilden:

kerstin z5-6
med ohhh så gulligt !! -det räcker med nästa v eller nästa ... bara innan februaris slut -för fröna väller in .... och vad är vad sen ..smile.gif

jag pm ar min adress så pmar du mej ett kontonr -Jippi
Många kramar k smile.gif smile.gif smile.gif wub.gif
AnitaO
Skriv vilka/vilken sort du vill ha.
Långa 15 cm säljs med 25 i varje påse.
Korta 10 cm säljs med 50 i varje påse.
T-formad säljs med 25 i varje påse.
maloppa
Kul att se alla fantasirika svar.

Själv använder jag genomskinliga godislådor som flera andra av er till själva sådden. Inför sista omskolningen av vissa ettåringar gör jag "krukor" av tidningspapper som jag rullar runt en hårspraysflaska, ölburk eller dylikt. Viker in en del så det blir en botten. Håller i bottnen medan jag fyller den med jord och sätter sedan ner dem i - godislådan - igen och stoppar i plantan.

På detta sätt får jag plats med mellan nio och tolv plantor i en godislåda samt att jag behöver inte hålla på att diska o ta rätt på en massa plastkrukor när jag ska plantera ut.

Som etiketter i sådden (som ju inte behöver hålla så länge) använder jag mjölkförpackningar klippta i remsor och vattenfast spritpenna, har fungerat utmärkt i tio år. Ska däremot åka till Biltema och köpa de fyrkantiga för att ha ute året runt, det håller ju inte mjölkremsorna.

Lycka till alla liksinnade frötokiga ute i landet!
linvik
Är det någon som nämnt vindruvsförpackningar? De är ju drivhus i sig och dessutom så har de redan hål i botten!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon