snuffiz
Har en Juccapalm sedan två år. soprumsfynd. som verkar trivas bra (skjuter
nya blad. Problemet är att stammen ser ut som en lång krokig binnikemask.
(läs kal och ful ) Kan man kapa stammen och omplantera resten.
Please help.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa tidigare inlägg om yuccapalmer i forumet som handlar om nakna stammar och hur man tar sticklingar.

Här är länk till ett sånt inlägg

(Kan även tillägga att Yucca inte är någon palm det är en liljeväxt och är det den vanliga sorten Yucca elephantipes du har så heter den egentligen jättepalmlilja på svenska, men det är sällan man ser det namnet i handeln på växten)
Elisabeth P
Jag tror att du kan det.
Jag har betämt för mig att jag har gjort det en gång. Den palmen lever forfarande och det är över tio år sedan. Fast jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. unsure.gif
Nu har jag en annan palm som precis som din sjutit i höjden och nu har en kal och ful stam, dessutom växer det ett nytt skott i jorden
Det är nog dags även för mig att ta i tu med min palm.

Är jag helt fel ute så ropa till tongue.gif

Lisa
Alexander-VG-zon3
det är ingen palm tongue.gif tongue.gif men det ska gå att skära av dom sen plantera i samma kruka
Elisabeth P
Ja ja ja biggrin.gif Ni fatta ju vad jag menar wink.gif
Nu har min iallafall fått en ny start i livet hoppas jag tongue.gif / Lisa
Alexander-VG-zon3
tongue.gif tongue.gif japp det gjorde jag men det är bara jag biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon