Full version: Varfr pallkrage?
Elisabeth P
Jag r som sagt ganska ny p det hr med trdgrd.

Skert en dum frga fr er som sysslar med pallkragar, men vad r vitsen med just pallkragar och inte ett valigt tdgrdsland eller rabatt?

Det ser iof sig vldigt snyggt och prydligt ut, lttarbetat kanske, men det r mycket arbete innan ni kan brja odla.

Lisa
sa, mlardalen zon 2
Njae speciellt mycket arbete r det inte med pallkragar det rcker ju bara med att tcka den befintliga marken med tidningspapper och sedan stlla dit pallkragar och stapla i nskad hjd och hlla ner psar med jord/gdsel. S det gr ju ganska snabbt och med minimalt arbete att f till en ogrsfri odlingsbdd som man direkt kan s eller plantera i. +Odlingsbdden blir upphjd vilket ger bttre odlingsfrhllanden n nr man odlar p plan mark.
Lady Hamilton
smile.gif Jag fick en "pallkrage" gratis, genom att mina barn vuxit ur sandldan. Och nr jag frgade dem om vi skulle ta bort den? s kom de p att vi skulle odla jordgubbar dr! laugh.gif Och eftersom jag r en sdan som grna odlar i sand blandat med grsklipp s blev det ett litet jordgubbsland.
Men inte hade jag en tanke p att de d blev en slags "pallkrage"
Elisabeth P
Oh, hjlp nu r jag snart i pallkragetagen med rolleyes.gif blink.gif wacko.gif tongue.gif

i sommras brjade jag p kkstrdgrden, men jag har ju inte kommit s lngt dr s visst finns det mjligheter till pallkragar tongue.gif nej, nu fr jag nog frska hejda mig lite men det r svrt tongue.gif wub.gif lskar ju allt vad blommor heter.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Pallkrager (eller pallekarmer som vi kaller det i Norge) er bra av mange grunner: Opphyd bed uten vre flink med hammer og sag
bra jord og ikke bare lere, som jeg har i hagen min.
De er billige.
Jeg slipper bye med ned s langt = bra for ryggen min.

Har aldri hatt snn vekst fr som i fjorrets pallekarmodling i min hage.
Bilder av pallkragene mine i albumet mitt under "vinter og vr 2005"
kerstin z5-6
Och skulle jag nu nngng komma p tanken att odla grnsaker s r pallkrage dett otroligt lttsktt alternativ emot en jordbdd som trdgrdsland ....
Snittblomsodling av ettringar mellan salladhuvuden tex
Elisabeth P
Jo det var ju just det jag tnkte. Men d vill jag nog ha stenplattor under. Knns som att det kan bli en del jobb innan jag kommer igng med ngot sdant (Fast fint hade de vart/ Lisa wub.gif )
noora
Vad kostar en pallkrage?
Gurkan
Allt mellan 0 och 70:- har jag lst nr s det handlar nog om vilka "kontakter" du har i branchen.

Kolla med nn firma som hller p med lastpallar eller bygg sjlv av lite brdor s kan du anpassa dem efter vilken storlek du vill ha.
noora
Jag r inte ute efter pallkragar just nu, jag var mest nyfiken. Jag kpte ett gng sexkantiga sandldor p rea i hstas, de ska vara mina "pallkragar" i sommar smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon