manon
Jag har sått ett helt gäng kaktus- och suckulentfrön och mycket av detta har till min stora lycka grott...

...nu till min fråga: jag "vet" ju att de flesta kaktusar och suckulenter vill ha sparsamt (eller inget alls) vatten under vinterhalvåret och lite mer vatten under de varmare månaderna. Men så länge de är små ska de väl ha ordentligt med vatten (inga mängder, men det är väl inte bra om jorden torkar ut)?

Så; när upphör en kaktus eller suckulent att vara en "bebis" och övergår till att vara en "vuxen" planta med mindre vattenbehov? Vid ett års ålder? Tidigare? Eller senare? (Jag hoppas att svaret inte blir att det varierar våldsamt från sort till sort - jag har sått många olika sorter och det skulle vara svårt att hålla ordning på allt...)

Någon som vet?

Lina
...som vill ha friska vackra kaktusar...
Åsa, mälardalen zon 2
Medans kaktusarna är små de 2-3åren skulle jag vilja säga så ska de inte torka ut alltför mycket (men jorden de sitter i ska inte vara alltför blöt heller lätt upptorkning mellan vattningarna är nog att föredra) och man behöver inte ge dem vintervila. Åtminstone var den kaktusblandningen jag sådde ganska små de första åren. Det var blandade sorter i den påsen jag sådde och de växte lite olika snabbt men skötseln spelar nog också in på hur snabbt de växer och när man kan anse dem som vuxna. Jag skulle nog kalla kaktusarna vuxna när man ser att vävnaderna börjar bli hårdare de där unga kaktusplantorna har ju ganska tunna vävnader och ser lite mer klargröna ut.

Och det där med mindre vatten brukar mest gälla ifall man har kaktusarna kallt ca +7C och ljust på vintern (detta är vad som menas med vintervila), har man kaktusarna varmt i bostadsvärme behöver man inte minska på vattningen så enormt mycket under vintern.
manon
Tack Åsa för ditt snabba och mycket hjälpsamma svar! smile.gif

Jag misstänkte att en kaktus som är ett år inte kan kallas vuxen ännu, jag har några sådana och de är fortfarande ganska små och klart gröna i färgen och fortfarande av "bebiskaraktär" (eller hur jag nu ska beskriva det).

Vattna "som vanligt" än så länge alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon