Nephele
Min sambo har en Aloe Juvenna (tror jag det är), som växt bra i flera månader. Nu har några av de nedre bladen börjat gulna. Varför? Hur ska vi agera för att få den att må så bra som möjligt?

Alexander-VG-zon3
denser rutten ut typ som rotrötta eller nån annat är stammen hård där nere eller är den mjuk
Nephele
CITAT (flaxss @ 28-01-2006, 14:26)
denser rutten ut typ som rotrötta eller nån annat är stammen hård där nere eller är den mjuk

Stammen med dessa blad är inte mjukare än de friska stammarna.
Men om så skulle vara fallet, hur uppstår rotröta? Vad kan man göra för att bli av med det? Växten har inte blivit övervattnad och har stått i en normal inomhusmiljö.

Finns det några andra teorier och/eller alternativ till vad som kan ha hänt?

/ Tack på förhand.
Alexander-VG-zon3
då är det inte det smile.gif smile.gif jag vet inte annsr är inte så bra på just sånna växter
Fenja
Lyft upp växter ur krukan och kolla om det är knökfullt med rötter i den. Om så är fallet klipper du ett kors i botten och låter det fortsätta upp på sidorna. Kruka sedan om den med ny frisk jord i ett par storlekar större kruka.
Näringsbrist, för lite ljus, kyla kan också vara anledningen till att den ser ut så där. Den är väldigt ljus i topparna så jag skulle gissa på eventuellt för liten kruka i kombination med för lite ljus.
Mvh Fenja
Nephele
Tack Fenja!
Vilken jord bör vi använda? Får kolla efter bättre kruka imorgon. Hur ljust behöver den? Den står alldeles i närheten av ett stort fönster, men den behöver kanske stå på fönsterbrädan?
Fenja
Jag använder vanlig billig plantjord till alla mina växter. inklusive aloe, men du kan ha kaktusjord till dem också om du vill.
Ställ den gärna i ett söderfönster om du har så ska du se att den kvicknar till snabbt!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
varför inte köpa en bra jordblaning istället för en billig
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 28-01-2006, 17:39)
....men du kan ha kaktusjord till dem också om du vill.....

Så o kaktus jord brukar det heta smile.gif
Köp det så har du BÅDE till kaktus(en)(arna) och till din vårsådd av frön!
Fenja
CITAT (flaxss @ 28-01-2006, 18:47)
varför inte köpa en bra jordblaning istället för en billig

Man ska naturligtvis göra som man själv vill! smile.gif
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
jo det ska man någ .själv så köper jag alltid den bästa jorden tongue.gif tongue.gif
Emma_
Om man vickar lite på själva växten, känns det som att den sitter fast bra då?

Det ser nämligen ut som att det skulle vara rötterna det är fel på, och om det är det så brukar växten sitta löst i jorden och nästan lossna när man drar lite i den.

Är det säkert att ni inte har övervattnat? Såna växter vill ju knappt ha något vatten alls nu på vintern.

Hoppas det löser sig. smile.gif

Emma
Nephele
Den sitter fast. Den får bara lite vatten, väldigt sällan. Är för det mesta typ snustorr.
Nephele
Har planterat om den och ställt den så att den får mer ljus. Men dem som blivit bruna nedtill blev sen också mjuka. Nu har vi bara 2 stjälkar kvar, som än så länge är gröna. Men den ena är lös nedtill, och den andra känns inte heller jättestadig. Har mer eller mindre gett upp. Men har ni några andra tips eller förklaringar till varför det blivit så här är det välkommet.
Ni som har liknande växter, hur ofta vattnar ni dem på vintern resp sommaren?
Får börja se oss om efter en ny. Det är den enda växt min sambo har brytt sig om... sad.gif
Fenja
Låter nästan som om den skulle ha ruttnat trots att du säger att den ofta är torr... du kan klippa av de friska topparna och kruka dem direkt i ny kruka. Ställ ljust, men utan direkt sol och håll jorden lätt fuktig tills de börjar skjuta nytt, då har de rotat sig.
Om den dör har jag Aloe barbadensis, läkealoe, som du kan få stickling av om du vill? Ännu ligger det tre dm snö här så du får hojta till lite längre fram i så fall, pm:a mig.
Mvh
Fenja
lissa
Fenja...Har du aloen också ute i snön ???
Carex
säker på att det inte bara är ett vanligt symptom på att bladen helt enkelt är förbrukade?
Fenja
CITAT (lissa @ 16-02-2006, 01:16)
Fenja...Har du aloen också ute i snön ???

Nej, nej, mina står inne, de är inte härdiga här zon 4. Vete sjutton om de klarar det nordiska klimatet utomhus ens i zon 1? Du kanske tänker på att man kan ha stora, lite snarlika, agave utomhus i milda zoner?
Men du kanske skulle kunna ha det... säg till om du vill ha en bäbbe och prova.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
agave funkar i skåne . men inte aloe är inte härdig här
lissa
CITAT (Fenja @ 16-02-2006, 00:09)
Låter nästan som om den skulle ha ruttnat trots att du säger att den ofta är torr... du kan klippa av de friska topparna och kruka dem direkt i ny kruka. Ställ ljust, men utan direkt sol och håll jorden lätt fuktig tills de börjar skjuta nytt, då har de rotat sig.
Om den dör har jag Aloe barbadensis, läkealoe, som du kan få stickling av om du vill? Ännu ligger det tre dm snö här så du får hojta till lite längre fram i så fall, pm:a mig.
Mvh
Fenja

Uräkta Fenja, jag missförstod dig tydligen..men eftersom ni imponerar på mig när ni säger att ni ställer ut allt i snön, och därför är det kanske inte så konstigt att jag trodde att du/ni gjorde det även med kaktusar tongue.gif
Jag har 2 st, båda små ännu, och dom står utan problem ute. Dom härstammar väl från öknen från början, och där blir det tydligen väldigt kallt på natten.. Jag har aldrig ens tänkt på att vara försiktig med mina kaktusar unsure.gif
Tack för erbjudandet om bbisar, om jag ser något som du har som fattas mig så hojtar jag till ?? smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon